Faculty of Music
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Драгана Јеремић-Молнар, редовни професор

др Соња Маринковић, редовни професор

др Марија Масникоса, редовни професор

др Ивана Перковић, редовни професор

др Тијана Поповић-Млађеновић, редовни професор

др Ана Стефановић, редовни професор

др Драгана Стојановић-Новичић, редовни професор

др Биљана Лековић, доцент

Услов

Положен ниво ДАС, Музикологија 1

Исход

Оспособљавање студента за критичко и креативно мишљење, као и за креативну анализу музике уз помоћ нових научних компетенција савремене, европски оријентисане интердисциплинарне музикологије.

Циљ

Продубљено изучавањe одабраних сегмената европски оријентисане, интердисциплинарне музикологије, и "интердисциплинарно разумевање" њених научних, теоријских и интерпретативних потенцијала.

Садржај теоријске наставе

Први семестар: 1) Европска музика између својих авангардних идентитета: предуслови, достигнућа, укрштања; 2) Музикологија и студије популарне музике; 3) Европски композитори двадесетог и двадесет првог века: корелације између биографских момената и стратегија компоновања; 4) Музички идентитети и интертекстуалност. Интердисциплинарни приступ музици – стварање, интерпретација, перцепција, рецепција. Феномени 'приче' и 'фантазије' у музици. Други семестар: 1) Примењена музичка семиотика: трагови европског музичког постмодернизма у српској постмодерној музици; 2) Словенска опера у музици деветнаестог и двадесетог века; 3) Опера деветнаестог века и револуција у европском контексту. Револуционарни покрети у Европи у првој половини деветнаестог века. Револуционарни конзервативизам у Трећем Рајху; 4) Музички идентитети – историјска перспектива. Идентитети у музици/музика у идентитетима. Музиколошка радионица као вид провере знања. Домаћи задатак: усмено излгање на задату тему. Студија: писани рад на задату тему. Испит: усмени одговор на два питања из градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Похађање наставе и активност на часовима

10

Домаћи задатак

20

Студија на задату тему

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Veselinović (=Veselinović-Hofman), Mirjana, Stvaralačka prisutnost evropske avangarde u nas, Beograd, Univerzitet umetnosti, 1983.

Veselinović-Hofman, Mirjana, "Revisiting the Serbian Musical Avant-garde: Aspects of the Change of Reception and of Keeping History 'Under Control'", in: Rethinking Musical Modernism, Academic Conferences Vol. CXXII, Department of Fine Arts and Music, Book 6, Belgrade, Serbian Academy of Sciences and Arts and Institute of Musicology, 2008, 211–218.

Middelton, Richard, Studying Popular Music, Milton Keynes – Philadelphia, Open University Press 1990.

Mikić, Vesna, "Eurovision Song Contest – Serbian Victory", Nutida Musik, 3, 2007, 32–38.

Стојановић-Новичић, Драгана, Винко Глобокар: музичка одисеја једног емигранта, Београд, Факултет музичке уметности, ИП "Сигнатуре", 2013.

Stojanović-Novičić, Dragana, "Iannis Xenakis (1922–2001): Some Thoughts on His Creative Output", Musical Culture & Memory: The Eighth International Conference, Tatjana Marković and Vesna Mikić (eds.), Belgrade, Faculty of Music, Signature, 2008, 263–270. (Translated by Jelena Nikezić)

Stojanović-Novičić, Dragana, "Work of Edgard Varèse and 'Futurist Music': Affinities (and Differences)", New Sound: International Magazine for Music, No. 34, 2009, 50–61. (Translated by Goran Kapetanović)

Popović Mladjenović, Tijana, Procesi panstilističkog muzičkog mišljenja, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 2009.

Popović Mladjenović, Tijana, B. Bogunović & I. Perković, Interdisciplinary Approach to Music: Listening, Performing, Composing, Belgrade, Faculty of Music, University of Arts, 2014.

Seebass, Tilman, Mirjana Veselinović-Hofman & Tijana Popović Mladjenović (eds.), Identities: The World of Music in Relation to Itself, Belgrade: Faculty of Music, 2012.

Buch, Esteban, Beethoven's Ninth: A Political History, Chicago, University Of Chicago Press, 2004.

Jeremić-Molnar, Dragana, Rihard Vagner, konstruktor "istinske" realnosti. Projekat regeneracije kroz Bajrojtske svečanosti, Beograd, Fabrika knjiga, 2007.

Jeremić-Molnar, Dragana, "Inception of Wagner's Doctrine of Regeneration Prior to the Revolution 1848–1849", New Sound. International Journal of Music, No. 42, 2014, 71–85.

Маринковић, Соња, "Живот за цара Mихајла Ивановича Глинке", Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, 10–11, 1992, 25–55.

Маринковић, Соња, Вагнер и руска опера: Парсифал и Легенда о невидљивом граду Китежу и деви Февронији, у: Соња Маринковић и Весна Микић (ур.), Вагнеров спис Опера и драма данас, Нови Сад, Матица српска, 2006, 108–118.

Masnikosa, Marija, Orfej u repetitivnom društvu. Postminimalizam u srpskoj muzici za gudački orkestar u poslednje dve decenije 20. veka, Beograd, FMU i Signature, 2010.

Masnikosa, Marija, "Specific Typology of 'Appropriated' Musical Signs in Serbian Postminimalist Compositions", in: Lina Navickaite-Martinelli (ed.), Before and After Music. Acta Semiotica Fennica XXXVII, Helsinki, Vilnius & Imatra, International Semiotics Institute & Umweb Publications, 2010, 555–564.

Monelle, Raymond, Linguistics and Semiotics in Music, Chur, Switzerland, Harwood Academic Publishers, 1992.

Monelle, Raymond, Musical Topic: Hunt, Military, and Pastoral, Bloomington, Indiana University Press, 2006.

Perković, Ivana, "References in Serbian hagiography (žitija) and liturgical poetry (Srbljak)", in: Robert Klugseder, James Borders, Christelle Cazaux-Kowalski, Lori Kruckenberg, Frank Lawrence, Jeremy Llewellyn, Christian Troelsgard, Anna Vildera and Hanna Zuhlke (Eds.), Cantus planus, Wien, Österreichische Akademie der Wissenschaften, Kommission für Musikforschung, 2012, 316–320.