Faculty of Music
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Лазар Ђорђевић, доцент

др ум. Станко Симић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Дамјан Јовичин, асистент

ма Вељко Ненадић, истраживач-приправник

Услов

Нема услова

Исход

Студент је стекао практично искуство у разумевању музичке литературе коју изводи препознавањем основних карактеристика композиција различитих стилских усмерења; Развијање додатних способности потребних за самостално и камерно музицирање, стручно, промишљено и креативно формулисање музичке идеје; способан је за основну практичну музичку креацију уз коришћење традиционалних техника и дигиталних технологија.

Циљ

Оспособљавање студената за разумевање музичке литературе коју изводе на главном предмету и камерној музици употпуњавањем претходно стечених знања из контрапункта, хармоније и музичких облика; Подстицање креативности и развијање инвентивности кроз практичан рад на изради задатака у писаној форми и извођачкој импровизацији; Стицање вештина у аналитичком препознавању посебних стилских елемената у грађи музичких композиција различитих стилских епоха; Стицање компетенције за стручан рад у различитим институцијама културе, медијима; примена стечених знања и вештина у различитим видовима музике у дигиталним технологијама

Садржај теоријске наставе

Обнављање знања из претходног школовања; Упознавање стилских елемената музичког језика барока анализом примера из литературе (Бах , Хендл, Вивалди...); Основни принципи изградње барокне форме, хармонско-тонални план, контрапунктске технике; Барокни полифони и хомофони стил - импровизација на задатим мелодијским и хармонским обрасцима; Барокне форме: барокни дводел и тродел, двогласна и трогласна инвенција, фуга; Тематизам у музици барока; Креирање мелодијско -ритмичких мотива и хармонских прогресија по узору на барокни стил; Самостално креирање тема за инвенције и фуге, развијање одсека барокних форми применом контрапунктских техника (део инвенције, експозиција фуге и сл.) – у писаном облику и практично – на клавиру и клавинови уз коришћење различитих регистара (хорски звук, гудачки ансамбли, оргуље...), као и на солистичким инструментима главног предмета; Реализација креативних задатака у звучној лабораторији. · Колоквијум 1: хармонско, формално и стилско-интерпретативно тумачење барокне композиције Упознавање стилских елемената музичког језика бечке класике анализом примера из литературе (Хајдн, Моцарт, Бетовен); Латентна хармонија; Основни принципи изградње целине и хармонско тонални план на примеру репрезентативне форме класицизма - сонатног облика; Формална организација ставова сонатног циклуса, тонални планови и тонални односи; варијанте облика песме и ронда у класичној музици; Проширена каденца као основа функционално уређеног тоналитета у класицизму – свирање каденци са транспозицијом на хармонском инструменту; Представљање каденци на инструменту главног предмета – једногласно; Креирање мелодијско-ритмичких мотива и хармонских прогресија по узору на класични стил - у писаној форми и практично, свирањем на клавиру и електронским клавијатурним инструментима; Креирање једноставнијих немодулирајућих и модулирајућих периода на основи класичарски проширеног тоналитета на инструментима главног предмета; Реализација креативних задатака у звучној лабораторији. Упознавање стилских елемената музичког језика раног романтизма анализом примера из литературе (Шуберт, Шуман, Шопен); Основни принципи изградње целине и хармонско тонални план на примеру репрезентативних композиција ових аутора; Хармонско формална, стилско-интерпретативна анализа облика песме композитора раног романтизма; Хармонске иновације раних романтичара; новине на тонално-формалном и модулационом плану музике раног романтизма; Креирање мелодијско-ритмичких мотива и хармонских прогресија по узору на рано-романтични стил у писаној форми и практично свирањем на клавиру, електронским клавијатурним инструментима и инструменту на главном предмету. · Колоквијум 2: хармонско формална, стилско-интерпретативна анализа сонатног облика доба класицизма или раног романтизма Испит – одговори на питања из пређеног градива

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Домаћи задаци

20

Колоквијуми

30

Активност и доласци

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Одговори на питања

40

Литература

Перичић, Властимир: Преглед развоја хармонских стилова, Београд, Факултет музичке уметности, 1980.;

Деспић, Дејан: Хармонија са хармонском анализом, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, 2005.;

Перичић, Властимир: Инструментални и вокално-инструментални контрапункт, Београд, Универзитет уметности, 1987.

Деспић, Дејан: Хармонска анализа, Београд, Универзитет уметности, 1975.;

Перичић, Властимир, Сковран, Душан: Наука о музичким облицима, УУ, Београд, 1991.;

Заткалик, Милош, Стамболић, Оливера: Реченица у тоналној и инструменталној музици, ФМУ, Београд, 2005;

Јовановић, Драгана: ПРАКТИКУМ 1 из хармоније дијатоника и алтерације, Београд, 2009, Факултет музичке уметности/IP Сигнатуре, уџбеник и ЦД;

Јовановић, Драгана: ПРАКТИКУМ 2 из хармоније – модулације, Београд, 2009, Факултет музичке уметности/IP Сигнатуре, уџбеник и ЦД;