Faculty of Music
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Тијана Поповић-Млађеновић, редовни професор

Услов

Нема посебних услова

Исход

По завршетку наставе из предмета, од студента се очекује: (1) да овлада различитим приступима фантазијском и баладном феномену у музици; (2) да овлада интердисциплинарном методом анализе, тумачења и интерпретације "музичке фантастике" и" музичке наративности"; (3) да буде способан за теоријску, историјско-аналитичку и критичку проблематизацију.

Циљ

Упознавање студената са феноменом фантазије и баладе, функцијом фантазијског и баладног принципа и простором фантастике и наративности у музици из визуре теорије стваралаштва, психологије уметности, естетике, наратологије, теоријске психоанализе, антропологије и историје музике; увођење студената у интердисциплинарно поље анализе фантазијског и баладног у музици

Садржај теоријске наставе

Студенти се током рада на предмету упознају са најважнијим теоријским приступима фантазијском и баладном принципу, као и фантазмама и наративу, у музичком (и шире, уметничком) стварању у широком дијапазону од психоаналитичких теорија Фројда, Адлера и Јунга до Лакана и Мајкла Адамса, преко студија из психологије уметности Предрага Огњеновића, "епохе естетике" Данка Грлића, теорије стваралаштва Милоша Илића, или, покушаја заснивања једне филозофије имагинарног, то јест," трансценденталне фантастике" Жилбера Дирана, питања ипсеитета, живе метафоре, приче и временског искуства Пола Рикера, правила уметности Пјера Бурдијеа, до филозофије" несвесних процеса" Гордона Глобуса и Ремоа Бодеија и психолошког и психоаналитичког приступа музици као путу који могуће амблематизује оно несвесно самог бића у теоријама Ентонија Стора и Мишела Eмбертија. Истовремено, наведени теоријски приступи сагледавају се у области музичке фантазије и баладе кроз историју музике од средњег века до данашњих дана. Теме: 1. Музичка фантазија као "друга сцена" музике; 2. Простор као a priori облик фантастике; 3. Време и фантазма; време еха и пулзија имагинарног; 4. Балада и њена музичка протонаративна чаура; 5. Исприповедано време и време приповедања, приказано и приказивачко, прича и дискурс, дијегетско и миметичко, темпорална дистанца и перформативност; 6. Балада и стварање, обликовање, тумачење и доживљавање (западноевропског) музичког времена; 7. Средњи век: балада у музици; 8. Ренесанса и 17. век: музичка фантазија; 9. 18. век: музичка фантазија и балада; 10. 19. век: музичка фантазија и балада; 11. 20. и 21 век: фантазијско и баладно у музици; 12. Рефигурација и хетероглосе музичке фантазије и баладе. 13-15. Излагања и дискусије о испитном раду. Домаћи задатак 1: увид у прочитану литературу. Домаћи задатак 2: усмено излагање – аналитички и критички приступ задатој теми. Испит: писмени део – студија случаја; усмени део – усмена одбрана студије.

Садржај практичне наставе

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Учешће на часовима

10

Прочитана литература

20

Излагање и анализа

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писани рад

30

Усмена одбрана

10

Литература

Abbate, Carolyn, Unsung Voices: Opera and Musical Narrative in the Nineteenth Century, Princeton, 1991;

Berger, Karol, Diegesis and Mimesis: The Poetic Modes and the Metter of Artistic Presentation, Journal of Musicology, 1994, 12, 407–433;

Berger, Karol, The Form of Chopin's "Ballade", Op. 23, 19th-Century Music, 1996, 1, 46–71;

Duncombe, Stephen, Dream: Re-imagining Progressive Politics in an Age of Fantasy, New York, 2007.

Imberty, Michel, Les écritures du temps. Sémantique psychologiques de la musique, Paris, 1981.

Kearney, Richard, The Wake of Imagination, New York, 1988.

Kearney, Richard, Poetics of Imagining: Modern to Postmodern, New York, 1998.

Klein, Michael, Chopin's Fourth Ballade as Musical Narrative, Music Theory Spectrum, 2004, 1, 23–56;

Kramer, Lawrence, Musical Narratology: A Theoretical Outline, у: Classical Music and Postmodern Knowledge, Los Angeles, 1995;

Lakan, Žak, Spisi (izbor), Beograd, 1983;

Ognjenović, Predrag, Psihološka teorija umetnosti, Beograd, 2003;

Popović Mladjenović, Tijana, Procesi panstilističkog muzičkog mišljenja, Beograd, 2009;

Поповић Млађеновић, Тијана, Прича о балади у музици, Нови Звук, 30, 2007, 15–33;

Popović Mladjenović, Tijana, Improvisation as a Call for Communication, New Sound, 32, II, 2008, 23–32.

Popović Mladjenović, Tijana, W. A. Mozart’s Phantasie in C minor, K. 475: The Pillars of Musical Structure and Emotional Response, Journal of Interdisciplinary Music Studies, 3, 1&2, Spring/Fall 2009, 95–117. (Co-authors: Blanka Bogunović and Ivana Perković)

Popović Mladjenović, Tijana, In Search of the Meaning of Musical Time: Before and After the Music of Messiaen’s Quatour pour la Fin du Temps, in: L. Navickaite-Martinelli (Ed.), Acta Semiotica Fennica XXXVII – Before and After Music, Helsinki, Vilnius & Imatra, International Semiotics Institute & Umweb Publications, 2010, 575–584.

Popović Mladjenović, Tijana, Reminiscences about Ballad, Chopin, and Transgression, in: T. Malecka and M. Pawlowska (Eds.), Music: Function and Value, Krakow, Akademia Muzyczna w Krakow and Musica Iagellonica, 2013, 448–459.

Samson, Jim, Extended forms: the ballades, scherzos and fantasies, у: Jim Samson (Ed.), The Cambridge Companion to Chopin, Cambridge, 1992, 101–123.