Faculty of Music
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марија Масникоса, редовни професор

Услов

Завршене основне студије музикологије и мастер

Исход

Савладавањем захтева овог предмета, докторант треба да стекне способност и пуну компетенцију самосталне и креативне примене стеченог знања из области музичке семиотике. То даље подразумева умрежавање овог знања у ужу област изабране теме докторског рада, односно његово уграђивање у теоријске, аналитичке и интерпретативне основе израде докторске дисертације.

Циљ

Циљ предмета је да се студенту омогући стицање знања о савременој музичкој семиотици као широко распрострањеној теоријско-аналитичкој дисциплини системске музикологије. План предмета предвиђа упознавање са лингвистичким основама и изведеним теоријским поставкама структуралистичке музичке семиотике. У склопу овог плана студенти ће моћи да упознају и усвоје основне принципе, поставке и теорије водећих данашњих семиотичара музике као што су Ратнер, Агаву, Тарасти, Монел, Хатен и други. Посебна пажња биће посвећена аналитичко-интерпретативним методима које ове теорије предлажу.

Садржај теоријске наставе

Предмет Музичка семиотика обухвата предавања, аналитички рад на музичкој грађи, теоријско разматрање литературе и, дискусије. Теме : 1) Музика и значење; 2) Лингвистика и структуралистичке теорије музичке сигнификације 3) Музички метајезик, сегментација и понављање; 4) Теорија интонације (Асафјев); 5) Анализа неутралног нивоа (Натие); 6) Пирсова теорија знакова у музици; 7) Теорија музичких топоса (Ратнер, Агаву, Монел); 8) Тарастијева теорија музичке семиотике; 9) Хатенова теорија музичког геста; 10) Експресивни жанрови у музици (Монел, Хатен); Завршна дискусија: Примењена музичка семиотика: најзначајнији правци и појаве музике 20. и 21. века сагледане из семиотичке перспективе

Садржај практичне наставе

/

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

активност у току предавања

10

колоквијум-и

30

анализа/есеј

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

усмени испт

40

Литература

1) Agawu, Kofi: Playing with signs. Semiotic interpretation of classic music, Princeton University Press, Princeton, New Jersey, 1991;

2) Chandler, Daniel: Semiotics for Beginners, elektronsko izdanje;

3) Eco, Umberto: A Theory of Semiotics, Bloomington: Indiana University Press, 1979;

4) Hatten, Robert S.: Beethoven. Markedness, Correlation and Interpretation, Indiana University Press, Bloomington & Indianapolis, 1994;

5) Hatten, Robert S.: Interpreting musical Gestures, Topics and Tropes (Mozart, Beethoven, Schubert), Indiana University Press, 1999;

6) Lerdahl, Fred and Jackendoff, Ray: A Generative Theory of Tonal Music,Cambridge, Massachusetts, 1983.;

7) Monelle, Raymond: Linguistics and Semiotics in Music, Harwood Academic Publishers, Chur, Switzerland, 1992;

8) Monelle, Raymond: The Sense of Music. Semiotic essays, Princeton University Press, Princeton and Oxford, 2000;

9) Tarasti, Eero: A Theory of Musical Semiotics, Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis, 1994;

10) Aсaфьев, Бoрис: Музыкaльнaja фoрмa кaк прoцeсс, Музгиз, Ленинград, 1963.