Предмет
Наставници на часовима предавања
др ум. Иван Бркљачић, редовни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Дамјан Јовичин, асистент
ма Владица Микићевић, истраживач-приправник
ма Вељко Ненадић, истраживач-приправник
Услов
Остварени ЕСП бодови на предметима: Хармонија, Музички облици или Музичка анализа
Исход
Оспособљеност студента да самостално и инвентивно употребљава најважније мелодијске инструменте које може да сретне у школској (и другој) пракси. Спремност да их примени солистички (компоновањем краћих мелодијских целина или прилагођавањем – аранжирањем већ готових мелодија), као дуо или уз пратњу хармонског инструмента (клавира). Развој критичког и самокритичког мишљења; примена знања у пракси; развој комуникационих способности са циљем сарадње са ужим социјалним и међународним окружењем; темељно познавање и разумевање музичке педагогије; повезивање и примена знања из различитих педагошких области; решавање проблема у пракси праћењем и применом новина уз употребу научних метода и поступака; развој вештина и спретности у употреби знања из области музике и музичке педагогије. Оспособљеност студента да креативно употребљава поседујуће инструменте намењене дечјем музицирању (блок – флауте /фрулице/, инструменте Орфовог инструментаријума и др.) аранжирањем различи
Циљ
Имајући у виду крајњи циљ који студирање на модулу Музичка педагогија треба да оствари (будући наставници Музике у основним школама) предмет треба да омогући студентима овладавање најједноставнијим једногласним и двогласним фактурама и креативну употребу најважнијих мелодијских инструмената како солистички, тако и у дуу, те овладавање вишегласном фактуром, инструментима и инструменталним ансамблима намењеним дечјем музицирању. Такође, циљ је развој креативних способности и овладавање практичним вештинама потребним за аранжирање односно функционалну и сврсисходну употребу мелодијских инструмената.
Садржај теоријске наставе
Први семестар: Теоријска настава Упознавање и креативна примена најважнијих мелодијских инструмената – солистички, као дуо и уз пратњу хармонског инструмента (клавир, хармоника, гитара), као и ad hoc инструменталних ансамбала. Практична настава 1. Аранжман и аранжирање; дефиниција и област рада; слични и сродни појмови. 2, 3. Познавање и примена у пракси техничких могућности, тонских и изражајних својстава најважнијих гудачких, дрвених дувачких и лимених дувачких мелодијских инструмената. 4. Израда аранжмана за 1 мелодијски инструмент. 5. Двоглас. Интервалски третман сазвучја. Хармонски смисао двогласа; латентна хармонија, сукцесивна хармонија. 6. Двогласне хомофоне фактуре. Двогласне полифоне фактуре. 7, 8. Израда двогласних аранжмана. 9. Колоквијум. 10. Улога, принципи и општа обележја инструменталне пратње за вокалну или инструменталну мелодију. Најподеснији инструменти за пратњу мелодије, клавир. 11, 12. Израда аранжмана са клавирском пратњом. 13, 14. Упознавање са техничким и звучним својствима хармонике и гитаре. 15. Израда аранжмана са пратњом гитаре и хармонике. Колоквијум (1. део): Израда једногласних и двогласних аранжмана за гудачке или дувачке инструменте. Колоквијум (2. део): Израда аранжмана клавирске пратње на задату једногласну деоницу. Други семестар: Теоријска настава Упознавање са инструментима намењеним дечјем музицирању и њихова сврсисходна употреба. Писање и извођење аранжмана за вишегласне ансамбле од њих сачињених. Практична настава 1. Упознавање са техничким могућностима, тонским и изражајним својствима фрулице (блок-флауте). 2. Једнообразна нотација, регистарске варијанте, дијатонске и хроматске варијанте; двоглас фрулица. 3. Вишегласни ансамбли фрулица и принципи аранжирања: партитура и партичело. 4. Трогласни и четворогласни ансамбли фрулица. 5, 6. Израда аранжмана за ансамбле фрулица 7. Колоквијум. 8. Опште карактеристике и намена Орфовог инструментаријума. Упознавање и основна подела инструмената. 9. Опнозвучни и дрвозвучни инструменти неодређене висине звука. 10. Металозвучни инструменти неодређене висине звука. 11. Бележење музике за инструменте неодређене висине звука. 12. Инструменти одређене висине звука. 13. Принципи (и поступци) аранжирања. 14, 15. Практично извођење аранжмана. Колоквијум (3. део): Израда аранжмана за четворогласни ансамбл фрулица. Испит (писмени део): Израда аранжмана за ансамбл инструмената Орфовог инструментаријума. Испит (усмени део): Одговор на два теоријска питања.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
20
Присуство настави и припремљеност за наставу
5
Домаћи задаци
10
Онлине задаци
5
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писмени испит
40
Усмени испит
20
Литература
Деспић, Дејан; Мелодика; 1986; Универзитет уметности, Београд
Деспић, Дејан; Двоглас; 1990; Универзитет уметности, Београд
Деспић, Дејан; Вишегласје; 1982; Универзитет уметности, Београд
Деспић, Дејан; Вишегласни аранжмани; 1981; Универзитет уметности, Београд
Деспић, Дејан; Музички инструменти; 1993; Универзитет уметности, Београд
Раицки, Слободан; Збирка примера за аранжирање и аранжмана за ансамбле Орфових инструмената; 2008; Факултет музичке уметности, Београд
Раицки, Слободан; Аранжирање за ансамбле фрулица (блок флаута); 2014; Факултет музичке уметности, Београд
Деспић, Дејан; Хармонија са хармонском анализом; 1997; Завод за уџбенике и наставна средства, Београд
Деспић, Дејан; Хармонска анализа; 1970; Уметничка академија, Београд
Кохоутек, Цтирад; Техника компоновања у музици XX века (прев. са руског Д. Деспић); 1984; Универзитет уметности, Београд
Перичић, Властимир; Кратак преглед развоја хармонских стилова; 1972; Уметничка академија, Београд
Улехла, Лудмила; Импресионизам, (IIдео Савремене хармоније); 1989; Факултет музичке уметности, Београд