Faculty of Music
Предмет

Наставници на часовима предавања

мр Милана Стојадиновић-Милић, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др ум. Горан Маринковић, редовни професор

ма Игор Андрић, асистент

ма Дамјан Јовичин, асистент

Услов

2OAHH1 - Хармонија 1 - одслушан и положен; нема

Исход

Студент је стекао знање и искуство у домену креирања хармонског тока музике различитих стилова. Овладао је техником рашчлањавања хармонског тока на основне елементе, препознајући карактеристичне тоналне и хармонске појаве за одређени стил. Оспособљен је за стручно, промишљено и креативно коришћење хармонских средстава у савладавању процеса разумевања и формулисања музичке идеје. Овладао је способношћу самосталне израде хармонских задатака реализованих у писаној форми и практично - свирањем хармоније на клавиру, односно коришћењем дигиталних технологија.

Циљ

Употпуњавање практичних знања из хармоније. Студент је стекао развијену хармонску инвенцију композиционим приступом; влада карактеристичним стилским хармонским појавама и има развијене способности вештог реконструисања хармонског језика поједине стилске епохе и њених изразитих представника. Студент је стекао способност анализе хармонских поступака у музичком делу. Студент је стекао компетенције за: бављење педагошким радом у музичким и општеобразовним школама, стручан рад у различитим институцијама културе, медијима; примену стечених знања и вештина у различитим видовима музике у дигиталним технологијама и уметничким истраживањима.

Садржај теоријске наставе

Хармонски језик у музици романтичног стила - улога хармоније: романтичарско проширење поља тоналитета - вантонални акорди, медијантика, поларни акорд; Сложеније тоналне промене типичне посебно за позни романтизам, свеопшта хроматизација музичког токаКреирање краћих четворогласних хармонских прогресија на основу логике проширеног тоналитета без задатог елемента у писаној форми;Хармонија на клавиру: романтичарски проширен тоналитет - свирање четворотактних четворогласних целина на бази задате хармонске прогресије у виду шифре; Тумачење сличности и различитости хармонија раног и позног романтизма – на кључним хармонским ситуацијама из дела Шуберта,Шумана, Шопена, Брамса, Франка, Вагнера.Ф. Лиса- анализа хармонских појава раног и зрелог/позног романтизма , поређење; Хармонизација сопранских и (необележених) басовских мелодија у стилу раног и зрелог/позног романтизма у писаној форми и на клавиру;Хармонска импровизација: свирање сложенијих тоналних промена (акценат на медијантном и поларном тоналном односу) у формикратких „модулационих формула“ - са транспозицијом, на клавиру и електронским клавијатурним инструментима; Хармонија на клавиру: кратке, унапред задате модулационе „формуле“ енхармонске модулације у типичним тоналним односима за позни романтизам; транспозиција и „преусмеравање“ модулационог тока од момента енхармонског презначења; Колоквијум- писмени: хармонизација сопранске мелодије (и/или комбинације сопран-бас) у стилу хармоније романтизма и хармонска анализа композиције романтичног стила; практични -свирање унапред задатих и прима виста задатака романтичног стила на клавиру Хармонски језик у музици националних школа 19. века, специфичности хармоније под утицајем фолклора; модалне лествице и њихове хармонске особености на примерима из литературе;Тумачење сличности и различитости хармонија европских националних школа са акцентом на Руској; Национални романтизам у српској музици-МокрањацКреирање четворогласних хармонских задатака на разноврсним модалним основама на бази задатог сопрана, у писаној форми и свирањем; Стилска многоликост музике 20. века –хармонске одлике са освртом на континуитет хипертрофије тоналитета позни романтизам-20.век;тумачење на примерима из литературе; Нова улога хармоније у импресионизму-хармонски стилови Дебисија,Равела; Стилска развојност хармоније Скрјабина; Неокласицизам-опште одлике на хармонији Прокофјева; разуђеност хармонских стилова композитора 20. века као спрега композиционе технике и хармонске организације на делима Хиндемита, Бартока, Стравинског, Шостаковича... Новине хармонских стилова експресионизма, атоналност, додекафонија; рекапитулација судбине тоналитета; Хармонски језик композитора српске музике 20. века; -Испит : писмени - хармонизација сопранске мелодије (и/или комбинације сопран - бас) у стилу хармоније позног романтизма и/или националних школа 19.века и хармонска анализа композиције из хармонских стилова рађених у 2.семестру;усмени: одговори на питања из пређеног гради

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

20

Колоквијум

20

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Домаћи задаци

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

30

Усмени испит

10

Литература

Деспић, Дејан; Хармонија са хармонском анализом; 2005; Београд, Завод за уџбенике и наставна средства

Перичић, Властимир; Кратак преглед развоја хармонских стилова; 1980; Београд, Факултет музичке уметности

Деспић, Дејан; Хармонска анализа; 1975; Београд, Универзитет уметности

Улехла, Лудмила; Импресионизам; 2000; Београд, Факултет музичке уметности

Деспић, Дејан; Хрестоматија за аналитичку хармонију; 2019; збирка примера из литературе, Београд, Факултет музичке уметности