Faculty of Music
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Иван Бркљачић, редовни професор

мр Милана Стојадиновић-Милић, редовни професор

др ум. Станко Симић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др ум. Иван Бркљачић, редовни професор

мр Милана Стојадиновић-Милић, редовни професор

др ум. Станко Симић, доцент

Услов

Нема

Исход

Студент је стекао темељан увид у наставне планове и програме и наставну, уџбеничку литературу; развио је знања у вођењу наставе предмета Хармонија, Музички облици и Контрапункт; овладао је вештинама преношења знања и развио креативан, практичан и интерактиван приступ у настави наведених предмета.

Циљ

Упознавање наставних програма и сагледавање проблематике наставе у оквиру предмета Хармонија, Музички облици и Контрапункт у средњој музичкој школи; стварање активног односа и подстицање практичног, посебно креативног приступа материји из наставног плана и програма; развијање интересовања и стицање компетенција за бављење педагошким радом у средњим музичким школама; практично оспособљавање за држање наставе.

Садржај теоријске наставе

Од 1 – 10.недеље: Предмет Хармонија у средњој музичкој школи; циљеви и задаци предмета Хармонија; упознавање са наставним планом и програмом; упознавање са уџбеничком литературом; прилаз предмету; Квинтакорди - поставка; аудитивно препознавање; врсте модела за свирање хармоније на клавиру; Ванакордски тонови – поставка задатака; Различити приступи обради обртаја - секстакорди (главни ступњеви, споредни ступњеви) и квартсекстакорди; поставка задатака у басу и сопрану; поставка задатака за свирање хармоније на клавиру; Обрада доминантног септакорда са обртајима – тежиште на различитим приступима; повезивање са аудитивним примерима; хармонија на клавиру - осмишљавање вежби са доминантним септакордом и обртајима; препоруке за свирање проширених каденци и значај транспозиције; Алтеровани акорди – разврставање дијатонских и хроматских алтерованих акорада; аудитивни примери; поставка вежби за свирање хармоније на клавиру; Обрада дијатонских модулација; поставка вежби за свирање хармоније на клавиру; Поставка хроматских модулација; врсте вежби за свирање хармоније на клавиру; Енхармонске модулације; поставка вежби за свирање хармоније на клавиру; Рекапитулација пређеног градива. Од 11-20.недеље: Предмет Музички облици у средњој музичкој школи; циљеви и задаци предмета Музички облици; упознавање са наставним планом и програмом; упознавање са уџбеничком литературом; прилаз предмету; Обрада музичке реченице; Обрада исподреченичног нивоа и изнадреченичног нивоа; Приступ обради облика песме; Обрада облика варијација; Обрада класичног сонатног облика; Приступ обради класичног ронда; вишеставачне форме; Рекапитулација пређеног градива. Од 21-30.недеље: Предмет Контрапункт у средњој музичкој школи; циљеви и задаци предмета Контрапункт; упознавање са наставним планом и програмом; упознавање са уџбеничком литературом; прилаз предмету; важност аудитивног опажања и вокалне и инструменталне интерпретације на часу; Обрада мелодијских карактеристика вокалног контрапункта; Приступи обраде двогласног и трогласног вокалног контрапункта; Обрада трогласне канонске имитације; Прилаз обради експозиције школског мотета; Мелодијске, ритмичке и хармонске карактеристике инструменталног контрапункта; Обрада двогласног и трогласног инструменталног контрапункта; Обрада имитације и двоструког контрапункта, образовање модулирајућих секвенци; Обрада експозиције школске фуге;Рекапитулација пређеног градива. Припрема методских јединица. Вежбе: методска припрема часа; симулације часова. Комисијски испит: презентација часа једног од три предмета у средњој музичкој школи - Хармонија, Музички облици, Контрапункт; питања из пређеног градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави и припремљеност за наставу

5

Активност на часу

5

Прегледни прикази

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Практични испит

40

Усмени испит

30

Литература

Живковић, Мирјана; Методика теоријске наставе, скрипта; 1979; Факултет музичке уметности, Београд

Анђелковић, Јасенка; Испитивање методских прилаза музичко-теоријским дисциплинама у Школи за музичке таленте у Ћуприји; 1996; магистарски рад

Стојановић, Слађана; Истраживања метода наставе хармоније; 2006; магистарски рад

Живковић, Мирјана; Уџбеник из хармоније за други разред средње музичке школе; 2004; Завод за наставна средства, Београд

Живковић, Мирјана; Уџбеник из хармоније за трећи и четврти разред средње музичке школе; 2004; Завод за наставна средства, Београд

Михајловић, Милан; Музички облици; 1989; Завод за уџбенике и наставна средства, Београд

Перичић, Властимир; Вокални контрапункт; 1991; Завод за уџбенике и наставна средства, Београд

Живковић, Мирјана; Инструментални контрапункт; 1991; Завод за ужбенике и наставна средства, Београд

Јовановић, Драгана; ПРАКТИКУМ 1 из хармоније дијатоника и алтерације; 2009; Факултет музичке уметности/Ип Сигнатуре, Београд

Јовановић, Драгана; ПРАКТИКУМ 2 из хармоније – модулације; 2009; Факултет музичке уметности/Ип Сигнатуре, Београд

Бркљачић, Иван; Од музичког тока до музичке форме; 2022; Факултет музичке уметности, Rights & Royalties Publishing Company, Београд

Деспић, Дејан; Елементи композиције у настави музичко-теоријских предмета; 1983; рукопис