Предмет
Наставници на часовима предавања
др ум. Драгана Јовановић С., редовни професор
др ум. Татјана Милошевић-Мијановић, редовни професор
др ум. Светлана Савић, редовни професор
др ум. Драган Латинчић, ванредни професор
др ум. Бранка Поповић, ванредни професор
др ум. Драшко Аџић, доцент
др Маја Боснић, доцент
др ум. Владимир Кораћ, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др ум. Драгана Јовановић С., редовни професор
др ум. Татјана Милошевић-Мијановић, редовни професор
др ум. Светлана Савић, редовни професор
др ум. Драган Латинчић, ванредни професор
др ум. Бранка Поповић, ванредни професор
др ум. Драшко Аџић, доцент
др Маја Боснић, доцент
др ум. Владимир Кораћ, доцент
ма Давид Атанацковић, истраживач-приправник
ма Олга Јанковић, истраживач-приправник
ма Вељко Ненадић, истраживач-приправник
ма Матеја Николић, истраживач-приправник
Услов
Положен испит Основе оркестрације 1
Исход
Студент је стекао темељан увид у наставни план и програм; развио је знања у вођењу наставе предмета Аранжирање у средњој музичкој школи; овладао је вештинама преношења знања и развио креативан, практичан и интерактиван приступ у настави; Стекао је компетенције за бављење радом у различитим институцијама културе и у медијима, као и у примени музике у дигиталним технологијама.
Циљ
Упознавање наставног програма и сагледавање проблематике наставе у оквиру предмета Аранжирање у средњој музичкој школи – одсек за Музичку теорију; стварање интерактивног и креативног приступа материји из наставног плана и програма; развијање критичког става ка могућностима остваривања наставног плана; развијање интересовања и стицање компетенција за бављење педагошким радом у средњим музичким школама; формирање естетичких критеријума при креирању задатака; практично оспособљавање за држање наставе.
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава Образовни циљ предмета и исходи образовања, критички осврт на однос садржаја и упутства за реализацију програма; Садржај рада заснива се на повезивању знања и искустава предмета: Хармонија, Хармонска пратња, Музички инструменти, како би се на што јаснији начин растумачиле све фазе образовног и васпитног аспекта наставе; Упућивање на разумевање садржаја предмета Аранжирање, као само једног дела кровне области - Оркестрације; Аранжирање као појам – јасна дистинкција од предмета Џез аранжирање, као и појма који се помиње у популарној музици; Компоновање задатака и припремање кратких нотних примера из пијанистичке литературе - неопходност у недостатку литературе за ученике средње школе; Начини превазилажења проблема недовољног познавања главног инструмента ученика на одеку за Музичку теорију уз употребу савремених технологија - софтери за нотацију и реализацију нотних примера; Улога хармоније – општа знања о тоналитету, акордском фонду тоналитета и модулацијама; Мелодија – начини презентације и латентна хармонија; Хармонизовање мелодијске линије; Типови фактуре; Компоновање задатака који ученици треба да аранжирају за мелодију и хармонски инструмент; Важност непосредног извођења урађеног аранжмана – самостално или уз ангажовање ученика са инструменталних одсека; Упознавање са Орфовим инстументаријем; Важност дигиталног описмењавања ученика; Рад у програмима намењен дигиталној нотографији; Начини превазилажења обраде сложеније хармонске пратње услед недовољног владања инстументалном литературом; Карактеристике аранжирања за дечији хор; Важност слушања већ аранжиране хорске музике; Посебна пажња изучавању гудачких инструмената; Гудачки квартет – примери из литературе, увид у партитуре и аудио записе; Могућности аранжирања за гудачки квартет - препорука за групни рад: расписивање хармонских задатака, индивидуално је могуће радити и сложенију фактуру; Гудачки оркестар –предмет Оркестрација 1 на Факултету музичке уметности у Београду: Карактеристике гудачког оркестра; Техника гудачких инструмената, Мелодија и хармонија у гудачима, Предњи-средњи-задњи план, Полифонија и хомофонија у гудачима, Преношење клавирског става у гудачки оркестар; Прилагођавање новом времену и условима – могуће радити и у дигиталним аудио радним станицама (DAW) – иницијатива будућих наставника; Припрема партитура и деоница за ансамбл; Основе рада са ансамблом; Припрема методских јединица. Израда писмене методске припреме часа Испитни захтев: • презентација часа • два питања из пређеног градива Практична настава Методска припрема часа, симулације часова
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Активност на часу
10
Семинари
30
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Практични испит
40
Усмени испит
20
Литература
Обрадовић, Александар; Увод у оркестрацију; 1997; Универзитет Уметности у Београду
Adler, Samuel; Study of Orchestration; 2002; Third Edition. W. W. Norton & Company
Rimsky-Korsakov, Nikolay; Principles of Orchestration; 1964; Dover Publications Inc.
Деспић, Дејан; Вишегласни аранжмани; 1981; Универзитет уметности у Београду
Раицки, Слободан; Збирка примера за аранжирање и аранжмана за ансамбле Орфових инструмената; 2008; Факултет муѕичке уметности у Београду