Предмет
Наставници на часовима предавања
др ум. Иван Бркљачић, редовни професор
мр Милош Заткалик, редовни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Игор Андрић, асистент
Услов
Нема услова.
Исход
Студент је стекао знање и способност самосталног тумачења елемената музичког облика и разумевања било ког музичког тока (истовремено кроз његове појединачне сегменте и у његовој укупности), путем вербализације и кроз писмене анализе. Такође, студент је стекао способност да самостално анализира облик песме, сонатни облик и облик варијација из различитих стилских периода и жанрова, као и могућност критичког промишљања и уопштавања, путем практичне анализе и елемената импровизације.
Циљ
Овладавање елементима музичког облика и њиховим садејством у изградњи музичког тока. Упознавање са општим принципима обликовања форме (независно од формалног модела). Разумевање типологије музичке форме. Стицање компетенција за: бављење педагошким радом у музичким и општеобразовним школама, стручан рад у различитим институцијама културе, медијима; примену стечених знања и вештина у различитим видовима музике, у дигиталним технологијама и уметничким истраживањима.
Садржај теоријске наставе
1. семестар: 1. Од појединачних звукова до заокружене музичке форме. Појам и метод анализе музичког облика 2. Музички ток, музички планови, компоненте музике 3. Рашчлањивост и сегментирање музичког тока, архитектонски и еволутивни принцип, сигнал почетка и сигнал краја, границе у музичком току 4. Елементи музичког облика (мотив и мотивски рад, тема и тематски рад, метричко формалне јединице, фигура и пасаж). Самостална студентска креација у раду са мотивима и темама 5. Реченични ниво (дефиниција, састав и типологија музичких реченица) 6. Изнадреченични ниво (период, двопериод, низ реченица, низ периода) 7. Исподреченични ниво (типови фрагментарних структура, синтагма, потенцијална реченица) 8. Еквиваленција (односи сегмената на растојању и у суседном односу) и контраст у музичком облику 9. Типови излагања. Симетрија у музичком облику 10. Увод у формалне типове, аутономна и хибридна форма, егзоцентрична и ендоцентрична форма 11. Концепција дводела и тродела. Облик песме - дводелни и троделни 12. Прелазни облик песме 13. Развијена песма. Сложена песма 14. Критичко читање литературе 15. Колоквијум; 2. семестар: 1. Претече сонатног облика 2. Глобална концепција сонатног облика 3. Однос тема у сонатном облику 4. Дистрибуција експозиционих и развојних сегмената у сонатном облику 5. Статус репризе у сонатном облику 6. Жанровско испољавање сонатног облика 7. Прожимање сонатног облика са другим формалним типовима 8. Критичко читање литературе 9. Критичко читање литературе уз коришћење клавира и електричних клавијатурних инструмената, са елементима импровизације 10. Варирање као принцип изградње форме (варирање у ужем и у ширем смислу). Историјски развој облика варијација 11. Типови варирања и различити типови облика варијација 12. Жанровско испољавање облика варијација 13. Критичко читање литературе 14. Критичко читање литературе уз коришћење клавира и електричних клавијатурних инструмената, са елементима импровизације 15. Рекапитулација градива и припрема за испит; Вежбе: Практичан рад у складу са тематским јединицама претходно обрађеним у оквиру предавања; Захтев на колоквијуму: Писмена анализа примера из епохе класицизма, на бази тумачења реченичног, исподреченичног и изнадреченичног нивоа; писмена анализа облика песме из епохе класицизма; Захтев на испиту: Писмени део: Писмена анализа примера из епохе класицизма (сонатни облик/облик варијација); Усмени део: Одговор на два питања из пређеног градива.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
20
Семинари
20
Присуство настави и припремљеност за наставу
5
Домаћи задаци
15
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писмени испит
20
Усмени испит
20
Литература
Бркљачић, Иван; Од музичког тока до музичке форме; 2022; Факултет музичке уметности, Rights & Royalties Publishing Company, Београд
Перичић, Властимир, Сковран, Душан; Наука о музичким облицима; 1991; Универзитет уметности, Београд
Поповић, Берислав; Музичка форма или смисао у музици; 1998; Clio, Београд
Заткалик, Милош, Медић, Милена, Влајић, Смиљана; Музичка анализа 1, ЦД РОМ; 2003; Clio, Београд
Заткалик, Милош, Стамболић, Оливера; Реченица у тоналној инструменталној музици; 2005; Факултет музичке уметности, Београд
Адорно, Теодор; Проблеми глазбене анализе, у: Звук бр.3; 1989; СОКОЈ, Загреб
Schoenberg, Arnold; Fundamentals of musical composition; 1967; Faber & Faber LTD, London
Лутославски, Витолд; Напомене о изградњи великих затворених облика; 1967; рукопис
Сабо, Аница; Прелазни облик између дводелне и троделне песме: суочавање теоријских поставки и аналитичке праксе; 2006; Музичка теорија ФМУ, Београд
Rosen, Charles; Sonata Forms; 1988; W. W. Norton & Company, New York, London
Newman, William S; The Sonata in the Classic Era; 1972; W. W. Norton & Company Inc., New York
Dahlhaus, Carl; Ludwig van Beethoven. Approaches to his Music; 1997; Clarendon Press, Oxford
Cone, Edward T. ; Musical Form and Musical Performance; 1968; Norton, New York