Предмет
Наставници на часовима предавања
мр Милош Михајловић, редовни професор
др ум. Иван Бурка, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др ум. Игор Лазић, ванредни професор
Услов
2OAMO1 - Музички облици 1 - одслушан и положен; Нема услова
Исход
Студент је стекао знање и способност самосталног тумачења различитих једноставачних и вишеставачних музичких облика, са креирањем прецизних формалних образаца, те могућност за критичко праћење потенцијалних преплитања различитих формалних модела. Од студента се очекује стручно промишљање и уопштавање, путем практичне анализе и елемената импровизације.
Циљ
Разумевање типологије музичке форме у контексту ненормираних једноставачних, односно нормираних једноставачних и вишеставачних облика. Стицање компетенција за: бављење педагошким радом у музичким и општеобразовним школама, стручан рад у различитим институцијама културе, медијима; примену стечених знања и вештина у различитим видовима музике, у дигиталним технологијама и уметничким истраживањима.
Садржај теоријске наставе
1. семестар: 1. Рондо (дефиниција, историјска генеза, класични типови ронда) 2. Појавни односи на тематском, тоналном и структурном плану у ронду 3. Жанровско испољавање ронда 4. Критичко читање литературе 5. Ненормирани формални модели 6. Жанровско испољавање ненормираних формалних модела 7. Критичко читање литературе 8. Критичко читање литературе уз коришћење клавира и електричних клавијатурних инструмената, са елементима импровизације 9. Појам циклуса и тумачење цикличности у музици. Репрезентативне, секундарне и слободне цикличне форме. 11. Циклична форма у бароку и класицизму 12. Циклична форма у раном романтизму 13. Циклична форма у зрелом романтизму 14. Критичко читање литературе уз могућност коришћења аудитивне методе 15. Колоквијум; 2. семестар: 1. Музичка форма у двадесетом веку (уводно предавање) 2. Музичка форма у оквиру проширене тоналности и модалности (импресионизам, неокласицизам, необарок) 3. Музичка форма у оквиру атоналне и атематске музике 4. Музичка форма у серијалној музици 5. Музичка форма у алеаторијској музици 6. Музичка форма у минималистичкој музици 7. Критичко читање литеартуре 8. Критичко читање литературе уз коришћење клавира и електричних клавијатурних инструмената, са елементима импровизације 9. Музичка форма у српској музици прве половине двадесетог века (1. део) 10. Музичка форма у српској музици прве половине двадесетог века (2. део) 11. Музичка форма у српској музици друге половине двадесетог века (1. део) 12. Музичка форма у српској музици друге половине двадесетог века (2. део) 13. Музичка форма у српској музици двадесетпрвог века 14. Критичко читање литературе уз могућност коришћења аудитивне методе 15. Рекапитулација градива и припрема за испит; Вежбе: Практичан рад у складу са тематским јединицама претходно обрађеним у оквиру предавања; Захтев на колоквијуму: Писмена анализа примера из епохе романтизма (рондо форма/ненормирани формални типови/ цикличне форме); Захтев на испиту: Писмени део: Писмена анализа једне од форми из двадесетог века Усмени део: Одговор на два питања из пређеног градива.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
20
Семинари
20
Присуство настави и припремљеност за наставу
5
Домаћи задаци
15
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писмени испит
20
Усмени испит
20
Литература
Бркљачић, Иван; Од музичког тока до музичке форме; 2022; Факултет музичке уметности, Rights & Royalties Publishing Company, Београд
Перичић, Властимир, Сковран, Душан; Наука о музичким облицима; 1991; Универзитет уметности, Београд
Поповић, Берислав; Музичка форма или смисао у музици; 1998; Clio, Београд
Green, Douglass M; Form in Tonal Music; 1979; Holt, Rinehart and Winston
Кохоутек, Цтирад; Техника компоновања у музици XX века; 1984; Универзитет уметности, Београд
Cook, Nicholas; A Guide to Musical Analysis; 1987; J. M. Dent & Sons Ltd, London
Веселиновић - Хофман, Мирјана; Стваралачка присутност европске авангарде у нас; 1983; Универзитет уметности, Београд
Веселиновић - Хофман, Мирјана, Пејовић Роксанда, Шуваковић Мишко; Историја српске музике. Српска музика и европско музичко наслеђе; 2007; Завод за уџбенике и наставна средства, Београд
Новак, Јелена; Дивља анализа, СКЦ, Београд; 2004; Студентски културни центар, Београд
Цвејић, Бојана; Отворено дело у музици (Boulez, Stockhausen, Cage); 2004; Студентски културни центар, Београд
Brindle, Reginald Smith; The New Music (The Avan-garde since 1945); 1987; Oxford/New York: Oxford University Press
Костка, Стефан; Materials and Techniques of Twentieth-Century Music; 1990; Englewood Cliffs, Prentice Hall
Lester, Joel; Analytical Approaches to Twentieth-Century Music; 1989; New York and London, Norton
Simms, Bryan R; Music of the Twentieth Century: Style and Structure; 1986; New York and London, Schirmer/Macmillan
Watkins, Glenn; Soundings: Music in the Twentieth Century; 1988; New York and London, Schirmer/Macmillan