Faculty of Music
Предмет

Наставници на часовима предавања

мр Предраг Репанић, професор у пензији

Услов

Одслушан двогодишњи курс из Контрапункта на основним академским студијама

Исход

Овладавање аналитичким алатима, неопходним за полифону анализу сложенијих аспеката контрапунктских техника примењиваних у ренесансној музици, које би могле да допринесу способности аналитички оријентисаних студената да се баве научним радом у области теорије контрапункта или креативно орјентисаних да стечена знања могу применити у сопственом композиторском раду

Циљ

Обогаћење и продубљивање стечених знања о полифоним техникама Ренесансе, са акцентом на сложене композиционе процедуре Упознавање са напредним стратегијама анализе полифоне музике, нарочито у домену тзв. условљавајућег контрапункта

Садржај теоријске наставе

Композиционе технике ренесансе - проширени концепт, кроз увод у условљени контрапункт. Технике померајућих контрапункта (ТПК): неимитациони ПК, имитациони ПК (основне поставке). систематизација по степену сложености: једноставни (обнављање раније пређеног градива), сложени и посебно сложени унидимензионални ПК, посебно сложени би-димензионални ПК, екстремно сложени мултидимензионални ПК. Технике имитације: обнављање основних поставки. Сложени аспекти имитационог тока: имитација померајућих контрапункта (ИМПК) или техника релационих стрета (ТРС) Класификација по групама ИМПК: прва и друга група ИМПК, трећа група ИМПК, четврта група ИМПК (све од двогласа до четворогласа). Полиморфна имитација: полиморфни (покретни) потенцијал тематског материјала (теме способне за формирање комбинованих имитационих токова у две или више група ИМПК (на примеру полиморфног канона Non nobis Domine, W. Byrd-a). Рекапитулација пређеног градива Практична настава Практични део: анализе одабраних примера са наведеном проблематиком. Подела аналитичких радова. Консултације. Презентације анализа

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност на часу

10

Домаћи задаци

50

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Танеев, Сергей; Подвижной контрапункт строгаго письма (одабрана поглавља); 1909; М. П. Беляевь, Лейпцигь

Танеев, Сергей; Учение о каноне (одабрана поглавља); 1929; Музсектор Госиздата, Москва

Богатырёв, Семён Семёнович; Двойной канон; 1947; Музсектор Госиздата, Москва

Репанић, Предраг; Имитација и канони померајућих контрапункта; 2007; Зборник "Музичка теорија и анализа", стр. 88-103, Катедра за музичку теорију ФМУ, Београд

Репанић, Предраг; Аспекти имитације: увремењеност (синхронизованост) излагања теме и одговора у ренесансној духовној вокалној полифонији; 2009; Музичка теорија и анализа", бр.1 / 2009., стр. 96-118, Катедра за музичку теорију ФМУ, Београд

Репанић , Предраг; Another Thing or two, on Imitation of Movable Counterpoint; 2017; “Musical Semiotics and music Theory”, стр. 261-277, Катедра за музичку теорију ФМУ, Београд

Репанић, Предраг; The Polymorphous Canon Non nobis,Domine: A Theoretical Framework of Composability in a Real Four-Part Polyphonic Setting; 2019; Music-Theoretical studies: monographs “Musica movet: affectus, ludus, corpus”, стр. 159-176, Катедра за теоријске предмете ФМУ, Београд