Предмет
Наставници на часовима предавања
др ум. Станко Симић, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Дамјан Јовичин, асистент
Услов
; Нема посебних услова
Исход
Студент је стекао знање и искуство у домену креирања контрапунктског тока музике у виду стилске композиције ренесансног обрасца.Оспособљен је за стручно, промишљено и креативно коришћење полифоних средстава у формулисању и реализацији музичке идеје. Овладао је тумачењем вокалног полифоног стила техником рашчлањавања контрапунктског тока на основне елементе, препознајући, карактеристичне полифоне појаве (за ренесансни стил). Студент је овладао способношћу самосталне израде типичних ренесансних вокалних форми (мотет, мисни став, канон) уз коришћење традиционалних композиционих средстава и дигиталних технологија.
Циљ
Студент разуме полифони начин музичког мишљења у оквиру ренесансног стила који се остварује кроз практичну анализу примера из музичке литературе и самосталну израду композиција у датом стилском маниру. Студент је стекао компетенције за: бављење педагошким радом у музичким и општеобразовним школама, стручан рад у различитим институцијама културе, медијима; примену стечених знања и вештина у различитим видовима музике, у дигиталним технологијама и уметничким истраживањима.
Садржај теоријске наставе
Теоријски, аналитички и креативно - практични дискурс наставе ренесансног вокалног контрапункта. Теоријски аспекти: развој контрапункта као композиционог мишљења, модални систем, систем мелодије, ритма и третман дисонанце, контрапунктске технике Ренесансе; аналитички аспекти: све наведено на примерима двогласног и вишегласног контрапунктског става из литературе практични аспекти: самостална израда двогласног и трогласног вокалног контрапунктског става теме за обрађивање у 1. семестру: 1. Увод у контрапункт, историјат; 2. Модални систем; 3. Кантус фирмус: појам и основе задате мелодије; 4. Техника генералног контрапунктирања комбинације врста на унапред задати кантус-фирмус - 1. део; 5. (2. део (флоридус на кантус-фирмус)); 6. Самостални слободни двогласни став, клаузуле и појам каденцирања у двогласу; Третман текста; 7. Контрапунктске технике: рад са кантус фирмусом (аналитички) ; 8. Контрапунктске технике: имитација (сагледана кроз елементе, параметре и аспекте); 9. Израда самосталног имитационог двогласног одсека на задати текст 10. Повезивање одсека у двогласу; 11. Израда двогласног троделног имитационог става (тзв. „школског мотета“; 12. Контрапунктске технике: покретни контрапункт (аналитички); 13. Анализа одабраних карактеристичних двогласних полифоних ставова из ренесансне музичке праксе: мотет, мисни став, канон) 1. део; 14. 2. део 15. Колоквијум теме за обрађивање у 2. семестру 1. Увод у троглас (акордске поставке у трогласу, каденце); 2. Компоновање на кантус-фирмус у трогласу, са посебним нагласком на примену најважнијих стилских фигура Ренесансе,1.део; 3. 2. део; 4. Самостални слободни трогласни одсек, клаузуле и појам каденцирања у трогласу; 5. Контрапунктске технике: имитација (сагледана кроз параметре и аспекте), 1. део; 6. Имитација 2. део; 7. Израда самосталног имитационог трогласног одсека на задати текст; 8. Повезивање одсека у трогласу; 9. Израда трогласног троделног имитационог става, тзв. „школског мотета“ 10. Контрапунктске технике: покретни контрапункт (аналитички) ; 11. Комбиноване технике: имитација померајућих контрапункта (најопштија класификација по групама); 12. Контрапунктске технике: рад са кантус фирмусом (аналитички); 13. Анализа одабраних вишегласних сегмената и целовитих полифоних ставова (мотет, мисни став, канон) из ренесансне музичке праксе,1. део); 14. (2. део); 15. Рекапитулација градива и припрема
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
25
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Домаћи задаци
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писмени испит
35
Усмени испит
10
Литература
Перичић, Властимир,; Вокални контрапункт; 1991; Завод за уџбенике и наставна средства
Червенка, Бруно; Контрапункт у класичној вокалној полифонији (прев. Константин Бабић); 1981; Контрапункт у класичној вокалној полифонији
Тајчевић, Марко; Контрапункт; 1958; Просвета, Београд
Тошић, Владимир; Вокални контрапункт Ренесансе; 2014; Факултет музичке уметности, Београд
Owen Swindale; Polyphonic composition; 1962; Oxford University Press
Morris, Reginald Owen; Contrapuntal technique in the 16 century; 1934; Clarendon Press