Faculty of Music
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Тијана Поповић-Млађеновић, редовни професор

Услов

2DGFB1 - Фантазијски и баладни принцип у музици 1 - одслушан и положен; Нема посебних услова.

Исход

По завршетку наставе из предмета, од студента се очекује: (1) да овлада различитим приступима фантазијском и баладном феномену у музици; (2) да овлада интердисциплинарном методом анализе, тумачења и интерпретације "музичке фантастике" и" музичке наративности"; (3) да буде способан за теоријску, историјско-аналитичку и критичку проблематизацију.

Циљ

Упознавање студената са феноменом фантазије и баладе, функцијом фантазијског и баладног принципа и простором фантастике и наративности у музици из визуре теорије стваралаштва, психологије уметности, естетике, наратологије, теоријске психоанализе, антропологије и историје музике; увођење студената у интердисциплинарно поље анализе фантазијског и баладног у музици.

Садржај теоријске наставе

Студенти се током теоријске наставе на предмету упознају са најважнијим теоријским приступима фантазијском и баладном принципу, као и фантазмама и наративу, у музичком (уметничком) стварању у широком дијапазону од: психоаналитичких теорија Фројда, Адлера и Јунга до Лакана и Мајкла Адамса; преко студија из психологије уметности Предрага Огњеновића; "епохе естетике" Данка Грлића; теорије стваралаштва Милоша Илића; или, покушаја заснивања једне филозофије имагинарног, то јест, "трансценденталне фантастике" Жилбера Дирана; питања ипсеитета, живе метафоре, приче и временског искуства Пола Рикера; правила уметности Пјера Бурдијеа; до филозофије "несвесних процеса" Гордона Глобуса и Ремоа Бодеија; као и психолошког и психоаналитичког приступа музици као путу који могуће амблематизује оно несвесно самог бића у теоријама Ентонија Стора и Мишела Имбертија. Истовремено, наведени теоријски приступи сагледавају се у области музичке фантазије и баладе кроз историју музике од средњег века до данашњих дана. Теме: 1-3. Музичка фантазија као "друга сцена" музике; 4-5. Простор као а приори облик фантастике; 6-8. Музика, време и фантазма; време еха и пулзија имагинарног; 8. Ренесанса и 17. век: музичка фантазија; 9. 18. век: музичка фантазија; 10. 19. век: музичка фантазија и фантазијски принцип у музици; 11. 20. и 21 век: фантазијски и баладни принцип у музици; 12. Рефигурација и хетероглосе музичке фантазије и баладе. 13-15. Излагања и дискусије о испитном раду. Практична настава обухвата аудиторне вежбе: слушање и анализирање одабраних композиција; самостално упознавање са унапред задатим текстовима у којима се проблематизује феномен фантазије у музици и музичка остварења; дискусија. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дискусијама и писања на одабране теме, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора. Домаћи задаци: писање есеја на задате теме и њхова усмена презентација. Усмени испит: усмени одговор на питања из проблематизоване области уоквиру писаног рада и усмена одбрана рада.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

20

Домаћи задаци

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Одбрана завршног рада

40

Литература

Tijana Popović Mladjenović; Improvisation as a Call for Communication; 2008; Belgrade, New Sound, 32, II, 2008, 23–32.

Tijana Popović Mladjenović, co-authors: Blanka Bogunović and Ivana Perković; W. A. Mozart’s Phantasie in C minor, K. 475: The Pillars of Musical Structure and Emotional Response; 2009; Journal of Interdisciplinary Music Studies, 3, 1&2, Spring/Fall 2009, 95–117.

Tijana Popović Mladjenović; Ин Сеарцх оф тхе Меанинг оф Мусицал Тиме: Бефоре анд Афтер тхе Music of Messiaen’s Quatour pour la Fin du Temps, in: L. Navickaite-Martinelli (Ed.); 2010; Acta Semiotica Fennica XXXVII – Before and After Music, Helsinki, Vilnius & Imatra, International Semiotics Institute & Umweb Publications, 2010, 575–584.

Tijana Popović Mladjenović; Reminiscences about Ballad, Chopin, and Transgression, in: T. Malecka and M. Pawlowska (Eds.), Music: Function and Value ; 2013; Krakow, Akademia Muzyczna w Krakow and Musica Iagellonica, 2013, 448–459.

Тијана Поповић Млађеновић; Процеси панстилистичког музичког мишљења; 2009; Београд, ФМУ

Тијана Поповић Млађеновић; Прича о балади у музици; 2007; Нови Звук, 30, 2007, 15–33, Београд, ФМУ

Richard Kearney; The Wake of Imagination; 1988; New York

Richard Kearney; Poetics of Imagining: Modern to Postmodern; 1998; New York

Stephen Duncombe; Dream: Re-imagining Progressive Politics in an Age of Fantasy; 2007; New York

Karol Berger; Diegesis and Mimesis: The Poetic Modes and the Metter of Artistic Presentation; 1994; Journal of Musicology, 1994, 12, 407–433.