Предмет
Наставници на часовима предавања
др Марина Марковић, доцент
др Ивана Петковић Лозо, доцент
Услов
Нема посебних услова.
Исход
По завршетку модула од студената се очекује да покажу знање о историјском развоју музике од првобитне људске заједнице, преко античке епохе, средњег века, ренесансе, барока, до класицизма. Студент је оспособљен за примену терминологије везане за овај период музичке историје и за адекватну примену одређених знања стечених у оквиру курса.
Циљ
Циљ предмета је овладавање материјом, разумевање историјских процеса, кључних феномена и специфичности музике првобитне људске заједнице, антике, средњег века, ренесансе, барока и класицизма. Стицање способности креативне примене стечених знања у матичној области студија.
Садржај теоријске наставе
Предмет Историја музике 1 обухвата теоријску и практичну наставу. Теоријска настава обухвата проблематизацију следећих тематских области: 1) Музика првобитног друштва; 2) Музика робовласничког друштва: Сумер и Вавилон, Египат, Индија; 3) Музика робовласничког друштва: Кина, Јапан, музика исламских земаља; 4) Музика античке Грчке; 5) Музика средњег века: византијска музика, српска музика до 18. века; 6) Музика средњег века: грегоријански корал, рани облици вишегласја; 7) Музика средњег века: световна музика; 8) Музика средњег века: развој музичке теорије и писма; 9) Ренесанса у уметности и музици; 10) Мотет и миса у ренесанси; 11) Световна и инструментална музика ренесансе; 12) Палестрина и Ласо 13) Музичка теорија у ренесанси; 14) Стилске карактеристике барока у музици и другим уметностима; 15) Opera у 17. веку; 16) Opera у првој половини 18. века; 17) Вокално-инструментална музика барока; 18) Инструментална музика барока; 19) Карактеристике стваралаштва Баха и Хендла; 20) Стилске карактеристике класицизма у музици и другим уметностима; 21) Развој симфоније у класицизму (Хајдн и Моцарт); 22) Карактерситике Бетовеновог симфонијског стваралаштва; 23) Развој камерне музике у класицизму; 24) Карактериситке Бетовенових гудачких квартета; 25) Музика за инструменте са диркама у класицизму (концерти и солистичке композиције); 26) Карактеристике Моцартовог оперског стваралаштва; 27-30) увид у литературу, провера знања - колоквијум, слушни тест, презентација домаћег задатка. Практична настава на предмету укључује: 1) аудиторне вежбе и тестове које ће обухватити слушање и детаљну анализу изабраних музичких примера из градива; 2) самостално упознавање са препорученим текстовима у вези са градивом и музичким примерима, те критичка анализа; 3) укључивање студената у дискусије. Евалуација напретка студената биће сагледана кроз њихову способност разумевања, детаљне анализе, и критичког осврта на литературу, као и кроз активно учешће у дискусијама и писање аналитичких текстова уз коришћење препоручене литературе; 4) колоквијуме - усмену верификацију савладаног градива; 5) домаће задатке који укључује писање есеја и презентацију на одређене/одабране теме. Успех на усменом испиту мери се кроз одговор на једно питање из градива предвиђеног овим предметом. Колоквијум: писмени тест знања из пређеног градива Испит: усмено одговарање на једно питање из обрађених методских јединица
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
40
Присуство настави и припремљеност за наставу
5
Активност на часу
5
Домаћи задаци
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
40
Литература
Džerald, Abraham; Oksfordska istorija muzike I; 2001; Beograd: Clio
Andreis, Josip; Povijest glazbe I-IV; 1975; Zagreb: Liber - Mladost
Judkin, Džeremi; Muzika u srednjovekovnoj Evropi (prev. Ivana Perković); 2003; Beograd: Clio
Пејовић, Роксанда; Историја музике 1; 1991; Београд: Завод за уџбенике и наставна средства
Пејовић, Роксанда и сарадници; Српска музика од насељавања словенских племена на Балканско полуострво до 18. века; 1998; Београд: Универзитет уметности
Пејовић, Роксанда и сарадници; Музика минулог доба; 2004; Београд: Портал
Saks, Kurt; Muzika starog sveta (prev. Predrag Milošević); 1980; Beograd: Univerzitet umetnosti
Ajnštajn, Alfred; Mocart (prev. Ivan Lalić); 1991; Beograd: Nolit
Grupa autora; Muzička enciklopedija 1-2; 1973; Zagreb: Jugoslovenski leksikografski zavod
Pejović, Roksanda; Barokni koncert; 1982; Beograd: Nolit
Peričić, Vlastimir; Instrumentalni i vokalno-instrumentalni kontrapunkt; 1987; Beograd: Univerzitet umetnosti
Rozen Čarls; Klasični stil; 1979; Beograd: Nolit
Перковић Ивана, Марковић Марина, Петровић Милица (ур.); Музика бечких класичара (колаборативни пројекат студената 2. године музикологије), онлајн издање; 2021; Београд: Факултет музичке уметности