Faculty of Music
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марија Масникоса, редовни професор

Услов

Нема услова.

Исход

Savladavanjem zahteva ovog predmeta, doktorant treba da stekne sposobnost i punu kompetenciju samostalne i kreativne primene stečenog teorijskog i praktično-analitičkog znanja iz oblasti muzičke semiotike. To dalje podrazumeva umrežavanje ovog znanja u užu oblast izabrane teme doktorskog rada, odnosno njegovo ugrađivanje u teorijske, analitičke i interpretativne osnove izrade doktorske disertacije.

Циљ

Cilj predmeta je da se studentu omogući sticanje znanja o savremenoj muzičkoj semiotici kao široko rasprostranjenoj teorijsko-analitičkoj disciplini sistemske muzikologije. Plan predmeta predviđa upoznavanje sa lingvističkim osnovama i izvedenim teorijskim postavkama muzičke semiotike. Cilj predmeta je da studenti upoznaju i usvoje osnovne principe, postavke i teorije vodećih semiotičara muzike kao što su Agavu, Tarasti, Monel, Haten i drugi, kao i da praktično - analitički ovladaju metodama muzikološko-semiotičke analize. Posebna pažnja biće posvećena praktičnoj primeni muzičko-semiotičke analize u savremenom muzikološkom tumačenju savremene umetničke muzike.

Садржај теоријске наставе

Sadržaj predmeta: Predmet Muzička semiotika obuhvata predavanja, praktičan analitički rad na muzičkoj građi, teorijsko razmatranje literature i diskusije. Teme: 1) Muzika i značenje; 2) Lingvistika i strukturalističke teorije muzičke signifikacije 3) Muzički metajezik, segmentacija i ponavljanje; 4) Teorija intonacije (Asafjev); 5) Analiza neutralnog nivoa (Natie); 6)Primena Pirsove i De Sosirove teorije znakova u muzici; 7) Teorija muzičkih toposa (Ratner, Agavu, Monel); 9) Tarastijeva teorija muzičke semiotike; 10) Tarastijeva teorija muzičkog prostora; 11) Hatenova teorija muzičkog gesta; 12) Ekspresivni žanrovi u muzici (Monel, Haten); 13)- 15) Primenjena muzička semiotika: najznačajniji pravci i pojave muzike 20. i 21. veka sagledani iz semiotičke perspektive. Praktična nastava: integrisana je u predavanja. Studenti uz pomoć profesora primenjuju različite metode semiotičke analize, koje su prezentovane na predavanjima. Poslednje 3 nastavne nedelje posvećene su isključivo praktičnoj muzičko-semiotičkoj analizi odabranih kompozicija. Studija/esej: pisani rad na zadatu temu. Ispit: usmeni odgovor na dva pitanja iz gradiva.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Семинари

40

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Agawu, Kofi; Playing with signs. Semiotic interpretation of classic music; 1991; Princeton University Press, Princeton, New Jersey.

Hatten, Robert S.; Beethoven. Markedness, Correlation, and Interpretation; 1994; Indiana University Press, Bloomington & Indianapolis.

Hatten, Robert S.; Interpreting Musical Gestures, Topics, and Tropes (Mozart, Beethoven, Schubert); 1999; Indiana University Press.

Monelle, Raymond; Linguistics and Semiotics in Music; 1992; Harwood Academic Publishers, Chur, Switzerland.

Monelle, Raymond; The Sense of Music. Semiotic essays; 2000; Princeton University Press, Princeton, and Oxford.

Tarasti, Eero; A Theory of Musical Semiotics; 1994; Indiana University Press, Bloomington, and Indianapolis.