Faculty of Music
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Тијана Поповић-Млађеновић, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Марија Симоновић, истраживач

Услов

Нема посебних предуслова

Исход

Од студента се очекује да овлада знањима и методама анализе дискурса естетике, поетике и стилистике савремене музике.

Циљ

Циљ предмета је увођење студената мастер студија у истраживачки рад на анализи, тумачењу и расправи дисциплинарних и интердисциплинарних естетичких, поетичких и стилистичких студија о савременој музици.

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава обухвата проблематизацију следећих тема: 1-3. Аналитика и контекстуалност музикологије као елемент естетичких, поетичких и стилистичких разматрања савремене музике и жанрова музиколошког текста; 4-6. Објективизам у музици; 7-9. Онтолошки плурализам; 10-12. Феноменологија музике; 13-15. Излагања, презентације, коментарисање домаћих задатака на задате теме. Практична настава обухвата аудиторне вежбе: слушање и анализирање одабраних композиција; самостално упознавање са унапред задатим текстовима из литературе и композицијама; дискусија. Прати се постигнуће студента у погледу разумевања, анализирања и критичког промишљања градива, учешћа у дискусијама и писања радова на одабране теме, уз употребу различитих (штампаних и дигиталних) извора. Домаћи задаци: писани есеји на задате теме и њихова усмена презентација. Усмени испит: усмени одговор на питања из проблематизоване области уоквиру писаног рада и усмена одбрана рада.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Домаћи задаци

30

Семинари

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Benjamin R. Levy; Metamorphosis in Music. The Compositions of György Ligeti in the 1950s and 1960s; 2017; New York: Oxford University Press

Мирјана Веселиновић-Хофман; Пред музичким делом; 2007; Београд: Завод за уџбенике

Tijana Popović Mladjenović; Muzičko pismo; 2015; Београд: Факултет музичке уметности

Роман Ингарден; Онтологија уметности; 1991; Нови Сад: Књижевна заједница Новога Сада

Владимир Јанкелевич; Музика и неизрециво; 1987; Нови Сад: Књижевна заједница Новог Сада

Иван Фохт; Савремена естетика музике; 1980; Београд: Нолит

Edward Lippman; A History of Western Musical Aesthetics ; 1992; Lincoln: University of Nebraska Press

Мишко Шуваковић; Појмовник савремене уметности и теорије; 2011; Београд: Орион Арт

Паул Хиндемит; Умируће воде; 1966; Звук, бр. 69, 1966.

Игор Стравински; Моје схватање музике; 1966; Београд: Вук Караџић

Феручо Бузони; Нацрт за једну нову естетику музике; 2014; Београд: Студио лирица

Берислав Поповић; Музичка форма или смисао у музици; 1998; Београд: Clio, Културни центар Београда

Tijana Popović Mlađenović; Differentia specifica – iz kompozitorske prakse u Beogradu, Prolegomena (1) ; 1995; Muzički talas, II, 4–6, 28–40, Beograd, Clio

Tijana Popović Mlađenović; Differentia specifica – iz kompozitorske prakse u Beogradu, Genus proximum. Intentio (2) ; 1996; Muzički talas, III, 1–3, 36–52. Beograd, Clio

Tijana Popović Mlađenović; Differentia specifica – iz kompozitorske prakse u Beogradu, Differentia specifica. Muzički jezik (3) ; 1996; Muzički talas, III, 4, 18–49. Beograd, Clio

Tijana Popović Mladjenović; The Modernist Identity of Compositional Practice in 1960s Belgrade: Petar Osghian’s Meditations (1962), Silhouettes (1963), and Sigogis (1967) ; 2022; Contemporary Music Review, 2022 Vol. 41, No. 5-6, 1–20. https://doi.org/10.1080/0749