Предмет
Наставници на часовима предавања
др Марина Марковић, доцент
Услов
Нема посебних услова.
Исход
Исход образовања у оквиру предмета јесте оспособљеност студената за критичку интепретацију кључних појава везаних за српску музику у контексту руско-српских културних релација у 18. веку. Студенти ће стећи адекватно историјско, теоријско и аналитичко знање о важности руско-српских културних веза за развој српске музике у столећу о којем је реч.
Циљ
Циљеви образовања у оквиру предмета су следећи: 1) разумевање ширих историјских процеса, кључних феномена и темељних одлика српске музике у контексту руско-српских културних релација у 18. веку; 2) стицање способности креативне примене стечених знања и 3) оспособљавање за аналитичке, критичке и синтетичке увиде у материју о којој је реч.
Садржај теоријске наставе
ТЕМЕ: 1) Путеви развоја српске културе и руско-српске релације у 18. веку 2) Руско-српски црквени односи и српска култура у 18. веку; 3) Руске књиге међу Србима у 18. веку; 3) Српско појање и руско-српске просветне релације у 18. веку (руске школе и руски учитељи међу Србима, школовање Срба на Кијево-Могиљанској академији, контекст просветитељских реформи српског школства); 4) Српско појање и руско-српске релације: музички аспект; 5) Српски театар и традиција руског школског позоришта: музика у "Траедокомедији" Мануила Козачинског
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Семинари
30
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Активност на часу
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
40
Литература
Јовановић Мирослав; Срби и Руси, 12–21. век: историја односа; 2012; Београд: Bookbridge
Костић Мита; "Књиге, књижарство и књижнице Срба у XВИИИ веку", у: Мита Костић, Из историје Срба у Угарској и Аустрији 18. и 19. века: одабране студије (прир. Властимир Ђокић), 2013, 323–332.; 2013; Загреб, СКД "Просвјета"
Марковић Марина; Модел музичког образовања студената Кијево-Могиљанске академије и српско појање у 18. веку, у: Милена Петровић (уред.), Зборник радова 24. Међународног педагошког форума сценских уметности "Фолклор у музичкој педагогији", 167–178; 2022; Београд: Факултет музичке уметности
Пашченко Јевгениј; Украјинско-српске везе у доба барока: 17. и 18. стољеће; 2018; Нови Сад: Савез Русина Украјинаца Србије
Petrović Danica; Ukrainian Melodies in the Serbian Monastery of Krka (Dalmatia), Muzikološki zbornik – Musicological annual, 4, 35–48; 1978; Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za muzikologijo
Petrović Danica; “A Russian Musical Manuscript in the Belgrade Patriarchal Library: A Contribution to the Study of Russo-Serbian Cultural Links in the 18th Century”, in: Anna Czekanowska-Kuklińska (ed.), Musica Antiqua Europae Orientalis, 7, 273–285. ; 1985; Warszawa: PWN
Петровић Даница; "Музика у Орфелиновом делу „Поздрав Мојсеју Путнику"", у: Динко Давидов (уред.), Српска графика XВИИИ века, 185–183; 1986; Београд: Балканолошки институт САНУ; Нови Сад: Матица српска
Petrović Danica; “A Liturgical Anthology Manuscript with the Russian ’Hammer-Headed’ Notation from A. D. 1674“, in: Zofia Lissa (ed.), Musica Antiqua Europae Orientalis, 3: Acta scientifica, 293–325. ; 1972; Bydgoszcz: Filharmonia Pomorska im. I. Paderewskiego
Петровић Даница; "Српска музика и руско-српске културне везе у 18. веку", у: Васо Чубриловић (уред.), Југословенске земље и Русија у 18. веку, 303–319.; 1986; Београд: Српска академија наука и уметности
Petrović Danica; "One Aspect of the Slavonic Oktoechos in Four Chilandari Music Manuscripts", in: Dietrich Berke, Dorothee Hanemann (eds.), International Musicological Society. Report of the Eleventh Congress, 2, 766–774 ; 1972; Copenhagen: International Musicological Society
Танић Дејан; Руско царство и Српска православна црква (1557–1766); 2013; Ниш: Друштво српско-руског пријатељства „Наисус“
Томашевић Катарина; Време промена: музика и српски театар барокног доба; 2018; Београд: Музиколошки институт САНУ