Предмет
Наставници на часовима предавања
мр Срђан Тошић, редовни професор
ма Јожеф Бисак, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Тања Мијатовић, асистент
Услов
Нема посебних услова
Исход
Очекује се да по завршетку похађања наставе студенти располажу основним знањима везаним за теоријска и историјска питања музичког стила и да буду оспособљени за самосталан аналитички приступ музичком стилу.
Циљ
Оспособљавање студента за аналитички приступ стилу у музици.
Садржај теоријске наставе
Садржај предмета Теоријска настава - 1. Историја значења појма стил 2. Однос језика и стила 3. Дефиниције појма стил у XX веку 4. Историјске категорије стила: традиција, стил епохе, стил периода, стил групе (школе), индивидуални стил, стил дела; 5. Неисторијске категорије стила: стилема, стилски комплекс, стилска формација 6. Проблем дефинисања националних музичких стилова 7. Универзално барокне категорије стила 8. Универзално класичне и универзално романтичне категорије стила 9. Стилски комплекси раног барока: монодија 10. Стилски комплекси средњег барока: концертантни и ораторијумски стил 11. Високи барок: синтеза стилских комплекса барока у индивидуалним стиловима Баха и Хендла 12. Рани класицизам: галантни и осећајни стил 13. Високи класицизам: Штурм инд Дранг 14. Високи класицизам: синтеза стилских комплекса класицизма у индивидуалним стиловима Хајдна, Моцарта и Бетовена 15. Рекапитулација 16. Лирика раног романтизма 17. Музичко-драмски комплекс стила зрелог романтизма 18. Импресионизам 19. Експресионизам и рани модернизам 20. Модернизам 21. Стилске имитације у музици XX века 22. Стилске трансформације у музици XX века 23. Постмодернизам 24. Стратегије рада са референцом у музици XXI века 25. Постмодернизам, трансмодернизам, метамодернизам и остали -изми у српској музици XXИ века 26. Завршно предавање: однос стила и језика са примерима 27. Завршно предавање: однос стила и жанра са примерима 28. Завршно предавање: интертекстуални односи са примерима 29. Заједничка презентација резултата стилске анализе 30. Рекапитулација. Практична настава - Семинарске анализе одабраног корпуса примера који прате садржај предавања и семинарске дискусије литературе. Тимски рад и дигиталне презентације резултата. Израда семинарског рада који обухвата анализу једног или два дела. Колоквијум: прочитан чланак из стручне литературе и разговор у вези са њим. Испитни захтеви: одговор на два питања која су у вези са наставним јединицима.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
10
Семинари
20
Присуство настави и припремљеност за наставу
5
Активност на часу
5
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
60
Литература
Bukofzer, M.; Music in the Baroque Era – from Monteverdi to Bach; 1975; Dent
Гостушки, Д.; Време уметности; 1968; Просвета
Larue, J.; Guidelines for Style Analysis, Expanded Second Edition with Models for Style Analysis; 2011; Harmonie Park Press
Марино, А.; Модерно, модернизам, модерност; 1997; Народна књига
Марковић, Т.; Стил (I) - историјске и аналитичко-теоријске координате; 2009; Факултет музичке уметности у Београду: Катедра за музикологију
Plantinga, L.; A History of Musical Style in Nineteenth Century Europe; 1984; W. W. Norton & Company
Проданов-Крајишник, И.; Музика двадесетог века; 2012; Академија уметности, Универзитет уметности у Новом Саду
Розен, Ч.; Класични стил: Хајдн, Моцарт, Бетовен; 1997; Нолит
Rummenhöller, P.; Glazbena pretklasika: kulturni i glazbenopovijesni opis glazbe u 18. stoljeću između baroka i klasike; 2004; Hrvatsko muzikološko društvo
Тепарић, С.; Ресемантизација тоналности у првој половини XX века; 2020; Факултет музичке уметности у Београду