Faculty of Music
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Зоран Божанић, ванредни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Зоран Божанић, ванредни професор

Услов

Нема посебних услова

Исход

По завршетку наставе од студената се очекује да буду оспособљени за: примену аналитичких резултата у креирању извођачке концепције; реализацију осмишљеног фразирања; разумевање значаја аналитичких опсервација у процесу интерпретације музичког дела.

Циљ

Оспособљавање студената за тумачење начина интерпретације музичког дела, које се остварује коришћењем теоријских знања и анализом примера из музичке литературе.

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава 1. Значај музичке теорије и анализе код интерпретације музичког дела; музички текст, писмо, нотација, запис, партитура; традиционално музичко писмо и процес његовог усавршавања. 2. Аналитички приступ музичком тексту барокних композитора и начини његове интерпретације (акустичка динамика, темпо, орнаментика). 3. Артикулација музике барока (изворна тумачења, теорија Брауда). 4. Музичко-реторичке фигуре, симболи, цитати и бројеви у музици Јохана Себастијана Баха. 5. Радионица: анализа музичког текста и одређење начина његове интерпретације применом музичко-теоријских знања. 6. Специфичности интерпретације музике настале у периоду класицизма (опште карактеристике; проблем редакција). 7. Организација извођачких компонената у музици класичара (акустичка динамика, артикулација, агогика, орнаментика). 8. Радионица: анализа музичког текста и одређење начина његове интерпретације применом музичко-теоријских знања. 9. Аспекти анализе и интерпретације музичког текста романтичара. 10. Фразирање и форме динамичког нијансирања; деловање музичких компонената на структуру динамичког профилисања фразе (тонске висине, временска организација). 11. Деловање музичких компонената на структуру динамичког профилисања фразе – хармонија и фактура. 12. Радионица: анализа музичког текста и поставка начина фразирања. 13. Промене у традиционалном музичком писму током XX века и њихова веза са процесом интерпретације (акционо писмо, квалитативна нотација, нотација приближних вредности). 14. Приступи анализи савремене музике. 15. Рекапитулација градива и припрема за испит Практична настава Анализа примера из музичке литературе према теоријским јединицама.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Домаћи задаци

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

50

Литература

Badura-Skoda, Eva and Paul; Interpreting Mozart on the keyboard (translated by Leo Black); 1986; Da Capo Press, New York

Beyschlag, Adolf; Die Ornamentik der Musik; 1908; Breitkopf & Härtel, Leipzig

Bodky, Erwin; The Interpretation of Bach's Keyboard Works; 1960; Harvard University Press, Cambridge

Божанић, Зоран; Музичка фраза; 2007; Clio, Београд

Браудо, Исайя; Артикуляция (о произношении мелодии); 1961; Государственное музыкальное издательство, Ленинград

Дубинец, Елена; Знаки звуков: О современной музыкальной нотации; 1999; Гамаюн, Киев

Keller, Hermann; Phrasing and Articulation: A Contribution to a Rhetoric (Translated by L. Gerdine); 1965; Barrie and Rockliff of Music, London

Кохоутек, Цтирад; Техника компоновања у музици XX века,; 1984; Универзитет уметности, Београд

Меркулов, Александр; Редакции клавирных сочинений Гайдна и Моцарта и проблемы стиля интерпретации“, Музыкальное исполнительство и педагогика: История и современност; 1991; Музыка, Москва

Поповић Млађеновић, Тијана; Музичко писмо; 1996; Clio, Београд

Riemann, Hugo; Musikalische Dynamik und Agogik: Lehrbuch der musikalischen Phrasierung; 1884; Rahter, Hamburg

Цуккерман, Виктор; „Теория музыки и воспитание исполнителя“, Музыкально-теоретические очерки и этюды; 1970; Советский композитор, Москва