Предмет
Наставници на часовима предавања
др ум. Милан Поповић, ванредни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
мр Бојана Загорац, самостални уметнички сарадник
Услов
Нема
Исход
– развој креативног размишљања – развој уметничког индивидуално-критичког приступа у тумачењу клавијатурне музичке литературе 17. и 18. века – продубљивање сазнања о могућностима и аспектима креиарања савременог музичког материјала за трзалачке клавијатуре – поспешивање психомоторне перцепције – примена незаписане орнаментације током интерпретације – примена техника импровизације током интерпретације – самостално креирање индивидуалног интерпретативног приступа у солистичкој и камерној музици 17. и 18. века – способност самосталног тренутног креирања и редуковања клавирске деонице у басо континуо парту у камерној музици – формирање критичко-аналитичког приступа музици 17. и 18. века – оспособљеност за самостални истраживачки рад и деловање на пољу креативне интерпретације – развој афинитета ка ужестручним областима и дисциплинама у оквиру стилско-извођачке праксе
Циљ
– упознавање са техничко-изражајним могућностима историјских и савремених трзалачких клавијатурних инструмената – продубљивање сазнања о различитим стилско-интерпретативним карактеристикама музичких пракси 17. и 18. века – овладавање основама вештине импровизације – овладавање праксом слободне орнаментације у клавијатурној литератури 17. и 18. века – овладавање основним техникама импровизације у солистичкој и оркестарској, тј. камерној музици 17. и 18. века – овладавање основама интерпретације, сарадње и координације у оквиру већег музичког ансамбла
Садржај теоријске наставе
Овладавање теоријским и практичнним дисциплинама и њихова примена у областима извођачке праксе музике барока, уз развој креативног мишљења и унапређење психомоторног извођачког апарата. Области рада – упознавање са конструкционим карактеристикама и музичко-изражајним могућностима периодних клавијатурних трзалачких инструмената (барокни и савремени тип чембала) – упознавање са клавијатурном литературом 17. и. 18. века, и њена прорада на периодним инструментима – тембровско-фактурне специфичности чембалистичког слога – интерпретација музичких дела писаних у слободном фантазијском стилу (неметрички прелудијуми, токате, ламентације) – основе импровизације (импровизација на басов стандард, мелодијска импровизација, контрапунктска импровизација, слободна импровизација) – варијациони поступци у цикличној музици барока – креирање и извођење концертне каденце – типови и примена орнаментације у француској, италијанској (медитеранској) и немачкој извођачкој пракси 17. и 18. века – основе шифрованог баса (генералбас); тумачење функција шифара, уз осврт на карактеристике нотације у музичким манускриптима и барокне музичке кључеве. Хармонизација у оквиру дурске и молске октаве – октавно правило. – улога клавира у реализацији камерног музичког репертоара 17. и 18. века: прилагођавање и реализација деонице басо континуа – улога чембала као основног пратећег инструмента у мањим и већим музичким ансамблима историјског и савременог типа На крају првог семестра, студенти полажу колоквијум који укључује: За студенте сп Клавир и сп Композиција – презентацију одабраног комада клавирске литературе 17. или 18. века – примену и импровизацију незаписане орнаментације у комаду литературе 17. и 18. века За студенте сп Дириговање – примену и импровизацију незаписане орнаментације у комаду литературе 17. и 18. века – реализацију основних хармонских веза у сегментима литературе из камерне музике и музике оркестарског типа, на принципима октавног правила Испитне обавезе укључују: За студенте сп Клавир – презентацију музичког комада писаног у фантазијском или контрапунктском стилу 17. и 18. века – импровизацију на задати стандард – реализацију солистичке каденце или реализацију деонице шифрованог баса За студенте сп Композиција – презентацију музичког комада писаног за чембало у периоду 17-21. века – презентацију ауторског музичког комада за чембало – импровизацију на задати стандард или реализацију деонице шифрованог баса (по сопственом избору) За студенте сп Дириговање – презентацију музичког комада писаног за чембало у периоду 17-21. века – реализацију деонице шифрованог баса из камерне или вокално-инструменталне оркестарске музичке литературе 17. или 18. века – реализацију солистичке каденце или импровизацију на задати стандард
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
10
Присуство настави и припремљеност за наставу
30
Активност на часу
30
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Практични испит
30
Литература
Bach, Johann Sebastian; Das Wohltemperierte Klavier 1; 1997; Henle Verlag
Bach, Johann Sebastian; Das Wohltemperierte Klavier; 1997; Henle Verlag
Bond, Ann; A guide to the harpsichord; 2001; Amadeus press, Portland
Boxall, Maria; Harpsichord method; 1977; Schott & Co. Ltd
Buxtehude, Dietrich; Suiten und Variationen; 1980; Breitkopf & Hartel
Christensen, Jesper Boje; 18th Century Continuo Playing; 2002; Barenreiter, Kassel
Couperin, Francois; Complete Keyboard Works - Series One; 1988; Dover Publications
Couperin, Francois; Complete Keyboard Works - Series Two; 1988; Dover Publications
Couperin, Louis; Pieces de Clavecin; 1975; Heugel & Cie
Dandrieu, Jean-Francois; Principles de l'Accompagnement du Clavecin; 1719; facsimile edn. (Geneva: Minkoff, n. d)
Danglebert, Jean Henry; Pieces de Clavecin; 1975; Heugel & Cie
Fuller, J. Maitland and Barclay, W. Squire; Fitzwilliam Virginal Book, volume 1; 1979; Dover Publications
Fuller, J. Maitland and Barclay, W. Squire; Fitzwilliam Virginal Book, volume 2; 1979; Dover Publications
Huray, Peter Le; The Fingering Of Virginal Music; 1997; Stainer & Bell
Kupren, Fransoa ; Umetnost sviranja na klavsenu; 2014; Studio Lirica, Beograd
Lebegue, Nicolas Antoine; Pieces de Clavessin; 2001; Ut Orpheus
Rameau, Jean Phillipe; Pieces de Clavecin; 2000; Barenreiter, Kassel
Scarlatti, Domenico; Sixty Sonatas, volumes 1, 2; 1953; Edition G. Schirmer
Schott, Howard; Playing the Harpsichord; 2002; Dover Publications
Tilney, Colin; The Art of the Unmeasured Prelude for Harpsichord 1-3; 1991; Schott Music, Mainz