Faculty of Music
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Зоран Божанић, ванредни професор

др ум. Дарко Карајић, ванредни професор

Услов

Нема посебних услова

Исход

По завршетку наставе од студената се очекује да буду оспособљени за разумевање развоја хармонике, акордеонистичког извођаштва и стваралаштва, као и да примене стечена знања код критичког сагледавања карактеристика извођења акордеонистичке литературе.

Циљ

Оспособљавање студената за разумевање историјског развоја хармонике и извођачке уметности на овом музичком инструменту.

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава: Музички инструменти са слободним језичком пре настанка хармонике: кинески шен, лингвинални регистри на оргуљама, регал, „орган“ Краценштејна и Фоглера, панхармоникон, аеолина итд. Настанак хармонике (Кристијан Фридрих Лудвиг Бушман, Кирил Демијан). Аура, хандеолина и акордион – конструкционе особености. Развој Бушмановог проналаска: настанак и устројство енглеске концертине (Чарлс Витсон), немачке концертине (Карл Фридрих Улиг ) и бандонеона (Хајнрих Банд). Развој хармонике током друге половине XIX века: усавршавање система дирки на левој страни инструмента, шрамелхармоника (Франц Валтер), стандардизација распореда дирки на десној страни инструмента (Це гриф и Бе гриф), први тембрални регистри, конструкција клавирске хармонике (Матеус Бауер), стандард бас систем (Паоло Сопрани). Хармоника у Русији: „тулске хармонике“, делатност Ивана Сизова, хроматска хармоника Леонтија Чулкова, различити видови руских хармоника. Извођачи на хармоници у XИX веку: Луиза Рејснер, Ђулијо Регонди, оркестар Николаја Белобрадова. Музика за хармонику XIX века: стваралаштво Бернхарда Вилхелма Молика, Џорџа Александера Мекфарена, Умберта Ђордана и Петра Иљича Чајковског. Развој хармонике у XX веку: конструкција савремене хармонике, систем баритон басова, настанак „конвертора“, проширење тембралних могућности. Музика за хармонику XX века: основне карактеристике, особености акордеонистичке фактуре, употреба изражајних средстава на хармоници, посебни звучни ефекти, тумачење савременог нотног записа. Стваралаштво за хармонику немачких композитора; совјетски и руски ствараоци за хармонику; композитори за хармонику скандинавских земаља (Шведска, Норвешка, Данска); уметничко наслеђе швајцарских и финских композитора за хармонику; стваралаштво за хармонику чешких, словачких и пољских композитора; музика за хармонику француских и италијанских аутора; музика за хармонику у осталим срединама. Акордеонистичка уметност у Србији; стваралаштво српских композитора. Настанак и развој акордеонистичких школа; истакнути акордеонисти XX века. Основне тенденције у акордеонистичком стваралаштву и извођаштву XXI века. Теоријски радови у којима се обрађују различити проблеми свирања на хармоници. Рекапитулација пређеног градива и припрема за испит. Практична настава: Компаративна анализа звучних записа истакнутих извођача. Примена стечених знања код креирања извођачке концепције на основу задате композиције. Усмени испит - провера знања о развоју извођаштва на хармоници од 16.века до савременог доба.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Домаћи задаци

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

50

Литература

Божанић, Зоран; Музичка фраза; 2007; Clio, Београд,

Имханицкий, Михаил; История баянного и аккордеонного искусства; 2006; РАМ им. Гнесиных, Москва

Кохоутек, Цтирад; Техника компоновања у музици XX века; 1984; Универзитет уметности, Београд

Maurer, Walter; Accordion: Handbuch eines Instruments, seiner historischen Entwicklung und seiner Literatur; 1983; Harmonia, Wien

Мирек, Альфред; Гармоника: Прошлое и настоящее; 1994; Интерпракс, Москва

Monichon, Pierre; Petite histoire de l'accordéon; 1958; Entreprise générale de fabrication et de publicité, Paris

Липс, Фридрих; Искусство игры на баяне; 1985; Москва

Липс, Фридрих; Об искусстве баянной транскрипции; 1999; Курган

Лукић, Љубомир; Конструкција и акустика савремене концертне хармонике; 2018; Филолошко-уметнички факултет, Крагујевац

Поповић Млађеновић, Тијана; Музичко писмо; 1996; Clio, Београд