Faculty of Music
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Младен Марковић, доцент

Услов

Услова за слушање предмета нема.

Исход

По окончању наставе, очекује се да студенти усвоје принципе анализе специфичних жанрова популарне музике у Србији, као и разматрања различитих начина употребе музичко-фолклорне грађе и/или њених означитеља. Обим стечених знања би требало да буде инхерентан обиму знања предвиђених програмима националне историје музике, и представља значајну допуну ових знања у границама жанрова популарне музике који се генерално подвовде под појам World Music.

Циљ

Феномен World Music је један од најраспрострањенијих феномена поља популарне музике, нарочито у последњој деценији прошлог и првим деценијама овог века. Коришћење музичко-фолклорних материјала у различитом виду у сврху креирања популарних музичких жанрова није заобишло ни српску музичку сцену. Циљ предмета је упознавање студената са историјатом и поетикама ове специфичне музичке врсте у нашој земљи кроз анализу одговарајућих примера и друштвених прилика, почев од краја XIX века па до данас.

Садржај теоријске наставе

1. Општи појам World Music и преглед његове употребе у Србији 2. Историјски развој градске музичке праксе у Србији 3. Радио-Београд као филтер за градску популарну музику тридесетих година прошлог века 4. Новокомпонована музика шездесетих и седамдесетих година и паралела са поп-музиком у Србији 5. Лала Ковачев и Лепа Брена – фузије као основ промишљања о српском World Music-у 6. Музика за филм Краљица Марго и прелом 1994. године 7. Serbia Sounds Global – покушаји светске промоције 8. Турбо-фолк и етно: кич и уметност или два лица транзиционе популарне музике? 9. Случај групе Моба: очување и "очување" 10. Случај Биљане Крстић: реинтерпретација 11. Случај Слободана Тркуље и Балканополиса:" преобликовање" музичког фолклора 12. Случај Александра-Сање Илића: компоновање" у духу" 13. Случај Дел Арно Банд и Orthodox Celts: проблеми дефинисања жанра 14. Новокомпонована музика у XXI веку 15. World Music и етно: синоними или супарници?

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Семинари

40

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

30

Литература

Јасмина Милојевић; World Music - Музика света; 2004; World Music Асоцијација Србије, Јагодина

Младен Марковић; World contra Ethno... Против као и обично, Нови звук бр. 24, стр. 48 – 51.; 2004; СОКОЈ МИЦ, Београд

Иван Чоловић; Етно; 2006; Библиотека XX век, Београд

Лоран Обер; Музика других; 2007; Библиотека XX век, Београд

Младен Марковић; Ethno-music in Serbia as a Product of Tradition - False or True?; 2012; Institute of Musicology, Serbian Academy of Science and Art

Мирјана Закић, Ива Ненић; World Music у Србији: елузивност, развој, потенцијали, Етноумље бр. 19 - 22, стр. 166 -174; 2012; World Music Асоцијација Србије, Београд

Растко Јаковљевић; World Music у Србији - традиције, порекло, развој; 2011; Музичка омладина Србије, Београд

Димитрије Големовић; World Music, Нови звук, бр. 24, стр. 41 – 47.; 2004; СОКОЈ - МИЦ, Београд

Ива Ненић; World Music – од традиције до инвенције, Нови звук, бр. 27, стр. 43 – 54.; 2006; СОКОЈ МИЦ, Београд

Димитрије Големовић; Човек као музичко биће; 2006; Библиотека XX век, Београд

Мишко Шуваковић; Вишак вредности – Музикологија и етномузикологија у пољу дискурса о World music, Нови звук бр. 24, стр. 32 – 39.; 2004; СОКОЈ МИЦ, Београд