Faculty of Music
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Младен Марковић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Младен Марковић, доцент

Услов

Број студената који може да слуша предмет ограничен је на 12.; Услова нема.

Исход

По окончању наставе од студента се очекује разумевање основних облика вокалног музичког наслеђа Србије, познавање основне класификације народних музичких инструмената и инструменталне праксе, као и основних принципа на којима почива етномузикологија као наука.

Циљ

Циљ наставе је упознавање студената са развојем и облицима вокалне, инструменталне и вокално-инструменталне традиције Србије. Такође, студенти ће се детаљније упознати и са класификацијом народних песама према функцији и према врстама вишегласа, као и класификацијом народних музичких инструмената према општој Закс-Хорнбостеловој класификацији музичких инструмената.

Садржај теоријске наставе

1. Историјски развој проучавања музичког фолклора и појам музичког фолклора 2. Етномузикологија као наука и преглед њеног развоја код нас 3. Појам народне песме 4. Класификације народне песме (Вук Караџић, Видо Латковић, Миодраг Васиљевић) 5. Народна песма у оквиру обреда 6. Зимски циклус обредних песама 7. Пролећни циклус обредних песама 8. Летњи циклус обредних песама 9. Јесењи циклус народних песама 10. Песме животног циклуса 11. О развоју вишегласа и основним врстама у нашој вокалној музичкој традицији 12. Двогласно певање старије традиције – хетерофонија 13. Двогласно певање старије сеоске традиције – бордун и хетерофонија-бордун 14. Двогласно певање новије сеоске традиције – порекло и одлике 15. Од функционалног ка естетском у народном певању 16. Појам музичког инструмента и народног музичког инструмента; органологија 17. Општа класификација музичких инструмената – историјски преглед 18. Идиофони инструменти 19. Мембранофони инструменти 20. Слободни аерофони инструменти 21. Лабијални дувачки инструменти – дудурејш, кавал и шупељка 22. Лабијални дувачки инструменти – цевара, фрула, двојнице 23. Инструменти са једним ударним језичком – једногласни и дипле 24. Инструменти са једним ударним језичком - гајде 25. Инструменти са два ударна језичка 26. Народне трубе 27. Кордофони инструменти – тамбуре (оријенталне и војвођанске) 28. Кордофони инструменти – гудачки и основни гудачки ансамбл 29. Тамбурашки ансамбл и ансамбл лимених дувача 30.Савремени градски ансамбли. Колоквијум на крају првог семестра представља усмену проверу стецених знања кроз одговарање на кратак слусни тест и два изабрана теоријска питања (везаних за вокалну традицију), а годисњи испит се спроводи такође усмено, кроз слусни тест и одговарање на два изабрана теоријска питања (везана за инструменталну и вокално-инструменталну традицију).

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

40

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Андријана Гојковић; Народни музички инструменти; 1989; Вук Караџић, Београд

Андријана Гојковић; Музички инструменти – митови и легенде; симболика и функција; 1994; Цицеро, Београд

Димитрије Големовић; Етномузиколошки огледи; 1997; Библиотека XX век, Београд

Димитрије Големовић; Народна музика Југославије; 1998; Музичка омладина, Београд

Димитрије Големовић; Човек као музичко биће; 2006; Библиотека XX век, Београд

Драгослав Девић; Етномузикологија I - II; 1981; Универзитет уметности, Београд

Драгослав Девић; Увод у основе етномузикологије III - Инструменти; 1977; Универзитет уметности, Београд

Младен Марковић; Етномузикологија у Србији – путеви и путокази. Нови звук бр. 3, стр. 19 – 30; 1994; СОКОЈ, Београд