Предмет
Наставници на часовима предавања
др Ива Ненић, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
Виолета Јокић, истраживач
Услов
Нема посебних услова.
Исход
Студент је стекао проширени увид у мапу савремених музичких жанрова и усмерења, умеће контекстуализације актуелних музичких појава, стицање компетенција усмерених ка њиховом проучавању, презентовању и тумачењу.
Циљ
Циљ предмета јесте да се студенти/студенткиње упознају са одабиром савремених музичких појава, жанрова, праваца и заједница које чине хетерогено подручје интересовања савремене етномузикологије, из перспективе разумевања њихових основних одлика, динамике и развоја. Студенти и студенткиње треба да стекну основна сазнања о актуелним приступима савременим музичким појавама преко анализе идеолошких, културалних, медијских и политичких диспозитива музицирања и музичког извођења у савременом свету.
Садржај теоријске наставе
Курс је посвећен савременим музичким жанровима, заједницама и културама у пост-традиционалном, глобалном друштву. Тематске целине: музика, аутентичност и хибридност, музика у доба Интернета и савремених технологија репродукције, музика и тело, музика и род, музика и политика, музика и припадност. Тематске јединице: 1. глобализација и глокализација популарних музичких жанрова; 2. процеси ривајвла на примерима неотрадиционалних музичких покрета; 3. метафоре Истока и Запада у дискурсу традиционалних и савремених музичких култура; 4. виртуелне музичке заједнице; 5. концепт ауторства, порекла/оригинала и копије у дигиталном окружењу; 6. екомузикологија и одрживи развој; 7. музичко-сценски спектакли и фигура диве у XXI веку; 8. биомузиколошке и етномузиколошке теорије ентрејнмента (ентраинмент); 9. тело и дискурси о раси и роду у пракси музичког извођења; 10. традиционална музика и критика идеалтипских модела родних/сексуалних идентитета; 11. музички инструменти света и родни режими; 12. музика као облик друштвеног активизма; 13. музика и дискурси носталгије; 14. музика и етницитет; 15. рекапитулација тема, појмова и припрема за испит. Практичну наставу чине: анализа одабраних огледних случајева, израда есеја, потенцијално теренске радионице (максимално две), дебате и студентске презентације. Испитни захтеви: два теоријска питања из пређеног градива
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуство настави и припремљеност за наставу
15
Активност на часу
15
Семинари
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
50
Литература
Бејкер, Кетрин; Звуци границе. Популарна музика, рат и национализам у Хрватској после 1991; 2011; Београд: XX век.
Фрит, Сајмон.; "Може ли популарна музика да напредује? размишљања о историји популарне музике". Музикологија 7: 247-257.; 2007; Београд: Музиколошки институт САНУ.
McClary, Susan and Robert Walser.; "Theorizing the Body in African-American Music". Black Music Research Journal (Selected Papers from the 1993 National Conference on Black Music Research (Spring, 1994) 14 (1): 75-84.; 1994; University of Illinois Press
Wong, Deborah. ; "Taiko and the Asian/American Body: Drums," Rising Sun," and the Question of Gender". The World of Music 42 (3): 67-78.; 2000; VWB - Verlag für Wissenschaft und Bildung
Clayton, Martin, Rebecca Sager, and Udo Will. ; "In time with the music: The concept of entrainment and its significance for ethnomusicology." European meetings in ethnomusicology 11: 3-142.; 2005; http://eme.ong.ro/index.htm
Чоловић, Иван.; Етно – приче о музици света на Интернету.; 2006; Београд: XX век.
Вишњић, Јелена.; "'Идеално лоша': политике реконструкције идентитета турбо-фолка у савременој Србији." Генеро 13: 43-61.; 2009; Београд: Центар за студије рода и политике и Центар за студије културе, Факултет политичких наука.
Zakić, Mirjana, and Danka Lajić-Mihajlović.; " (Re) creating the (folk music) tradition: The national competition of brass orchestras at the Dragačevo Trumpet Festival." New Sound -International Magazine for Music 39 (1): 58-79.; 2012; Belgrade: Faculty of Music.
Bohlman, Philip V. ; "The Politics of Power, Pleasure and Prayer in the Eurovision Song Contest". Muzikologija 7: 39-67;; 2007; Belgrade: Institute of Musicology SASA.
Ненић, Ива.; „Постоје ли праве народне песме и мелодије у градовима? Прилог историји концепцијā традиционалне музике у Србији“. Мелодије и фотографија – тематски зборник радова посвећен Владимиру Ђорђевићу, ур. Стојменовић, Драган, 51 – 65.; 2011; Бор: Народна библиотека Бор.
Церибашић, Наила.; "Између етномузиколошких и друштвених канона: Повијесни извори о свирачицама народних глазбала у Хрватској". У Између рода и народа: Етнолошке и фолклористичке студије, ур. Рената Јамбрешић Кирин и Теа Шкокић, 147-164.; 2004; Загреб: Институт за етнологију и фолклористику - Центар за женске студије.
Антонијевић, Драгослав.; "Милена гусларка". Посебна издања ЕИ САНУ, књ. 12.; 1960; Београд: Издавачка установа "Научно дело".
Ненић, Ива.; "Чије музике, каква тела: (фатална) парадигма турбо-фолка у светлу жанровских трансформација". У Зборник Београдске отворене школе бр. VII, 99-114.; 2004; Београд: БОШ.
Тари, Лујза.; "Women, Musical Instruments and Instrumental Music". Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae, 40 (1/3): 95-143.; 1999; Institute of Musicology, Centre for Humanities, Hungarian Academy of Sciences.
Ракочевић, Селена.; "Фолклорна плесна пракса у Срба у Банату: процеси испољавања родног идентитета кроз плес". Србија. Музички и играчки дијалекти. Ур. Димитрије Големовић, 179-218.; 2011; Факултет музичке уметности, Београд.
Whiteley, Sheila. ; Women and Popular Music: : Sexuality, Identity and Subjectivity.; 2000; London: Routledge.
Ненић, Ива.; "Свирачице као 'лоши субјекти'". У Култура, род, грађански статус, ур. Даша Духачек и Катарина Лончаревић, 143-155.; 2012; Београд: Центар за студије рода и политике, Факултет политичких наука.
Silverman, Carol. ; "The Gender of the Profession. Music, Dance, and Reputation among Balkan Muslim Rom Women". In Music and Gender: Perspectives from the Mediterranean, ed. Tullia Magrini, 119-145. ; 2003; Chicago: The University of Chicago Press.
Хофман, Ана.; Социјалистичка женскост на сцени: родне политике у музичким праксама југоисточне Србије.; 2013; Београд: Еволута.
Ненић, Ива.; „Ривајвл традиционалне музике, државни апарати и извођење 'амбивалентне женскости“. У Владо С. Милошевић, етномузиколог, композитор и педагог. Традиција као инспирација: тематски зборник, ур. Соња Маринковић и Санда Додик, 309-317.; 2014; Бања Лука: Академија умјетности.
Polymeropoulou, Marilou. ; "Chipmusic, Fakebeat and the Discourse of Authenticity in the Chip Scene". Widerscreen 1 (2). http://widerscreen.fi/numerot/2014-1-2/chipmusic-fakebit-discourse-authenticity-chipscene/; 2014; Turku: Filmiverkko ry.
Имамовић, Дамир.; Севдах (музичко путовање кроз три стољећа); 2016; Зеница: Вријеме.
Сванибор, Петан.; Ламбада на Косову.; 2010; Београд: XX век.
Samson, Jim.; "Borders and bridges: preliminary thoughts on Balkan music". Muzikologija 5: 37-55.; 2005; Belgrade: SASA.
Јансен, Стеф.; "Свакодневни оријентализам: доживљај 'Балкана' / 'Европе' у Београду и Загребу". Филозофија и друштво XVIII: 33-71.; 2002; Београд: ИФДТ.
Сретеновић, Дејан.; "Дух из машине: поп музика и технологија". Реч 61(7): 325-340.; 2001; Београд: Фабрика књига.
Baricco, Alessandro.; Next: knjižica o globalizaciji i o svijetu koji dolazi.; 2004; Zagreb: AGM.
Bolger, Lucy. ; „Being a player: Understanding collaboration in participatory music projects with communities supporting marginalised young people". Qualitative inquiries in music therapy 10: 77–126.; 2015; Barcelona publishers
Schippers, Huib and Dan Bendrups.; "Ethnomusicology, Ecology and the Sustainability of Music Cultures". The World of Music 4(1), Sound Futures: Exploring Contexts for Music Sustainability: 9-19.; 2015; VWB - Verlag für Wissenschaft und Bildung.