Faculty of Music
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Санела Николић, ванредни професор

Услов

Нема посебних услова.

Исход

Студент је усвојио знања о техничким, естетским и теоријским реперкусијама медијског обрта у музици 20. и 21 века, те је способан да о њему критички размишља, а посебно у односу на проблематику новомедијског посредовања, продукције и дистрибуције феномена уметничке музике као поља сопственог интересовања и деловања.

Циљ

Циљ предмета је упознавање студената са кључним техничким иновацијама и појавама нових музичких формата у подручју нових медија (носачи звука, радио, телевизија, снимање музике, дигитални музички формати) који су обухваћени такозваним феноменом „медијског обрта“ у музици 20, а затим и 21. века. Представљање парадигматских промена у пракси стварања, извођења и рецепције уметничке музике, у распону од живог, концертног извођења музичког дела до феномена музике у облаку, које су повезане са појавом и развојем нових медија.

Садржај теоријске наставе

1. Појам медија у науци, филозофији и уметности/музици 2. 'Висока', популарна и масовна култура; индустрија културе и музичка индустрија 3. Медијска култура, теорије и студије медија 4. Друго медијско доба, информационо друштво, умрежено друштво 5. Медијски обрт – фонограф, грамофон и грамофонске плоче, радио 6. Медијски обрт – касетофон и аудио касете, вокмен и дискмен 7. Дигитална револуција у контексту стварања и дистрибуције музике – MP3 формат и дигитални аудио плејери 8. Музика у култури конвергенције – интернет радио; YouTube; дигитална концертна дворана 9. Музика у облаку – интернет продавнице (iTunes, eMusic) 10. Музика у облаку – streaming платформе (Spotify, Deezer, Pandora) 11. Музичка индустрија и савремене тенденције – NFT 12. Медијски обрт у извођењу музике – случај Глена Гулда 13. Медијски обрт у стварању музике – експериментална решења, радиофонија и конкретна музика. Завршни испит: састоји се из писменог и усменог дела. Писмени део: теоријска експликација техничке иновације и/или музичког формата из подручја нових медија и њихово повезивање са одређеним конкретним променама које су се догодиле у пракси стварања, извођења и/или рецепције уметничке музике, обима до 1 500 речи. Усмени део: усмено представљање написане теоријске експликације, у трајању до 15 минута, уз припремљену ПП презентацију.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Домаћи задаци

10

Семинари

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

30

Усмени испит

30

Литература

Бригс, Адам и Пол Кобли, ур.; Увод у студије медија; 2005; Београд: Clio

Cook, Nicholas, Monique M. Ingalls, and David Trippett, eds.; The Cambridge Companion to Music in Digital Culture; 2019; Cambridge: Cambridge University Press

Dyson, Frances; Sounding New Media; 2009; CA: University of California Press, 2009.

Erlmann, Veit; Reason and Resonance: A History of Modern Aurality; 2010; New York: Zone Books

Гир, Чарли; Дигитална култура; 2008; Београд: Clio

Jenkins, Henry; Convergence Culture: Where Old Media and New Media Collide; 2006; New York and London: New York University Press

Келнер, Даглас; Медијска култура. Студије културе, идентитет и политика између модернизма и постмодернизма; 2004; Београд: Clio

Katz, Mark; Capturing Sound. How Technology Has Changed Music; 2004; London: University of California Press

Вуксановић, Дивна; Филозофија медија: онтологија, естетика, критика; 2007; Београд ФДУ, Институ за позориште, филм, радио и телевизију, Чигоја

Zielinski, Siegfried; Deep Time of the Media: Toward an Archaeology of Hearing and Seeing by Technical Means; 2006; Cambridge, MA: MIT Press