Faculty of Music
Предмет

Наставници на часовима предавања

мр Љубиша Јовановић, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др ум. Драган Ђорђевић, редовни професор

Услов

Нема посебних услова.

Исход

1. Познавање основних психолошких појмова и појмова психологије музике. 2. Разумевање и примена психолошких законитости и принципа у склопу сопствених музичких активности (извођење и стварање) и у пракси музичког образовања. 3. Развој критичког мишљења и способности евалуације музичких искустава.

Циљ

1. Стицање о основних психолошких знања у области способности, мотивације, личности. 2. Стицање знања о основним приступима психолошком проучавању музике (диференцијални, когнитивни, развојни, социјалнопсихолошки) 3. Разумевање основних психолошких законитости у оквиру рецептивних, извођачких и стваралачких музичких активности и психолошких аспеката музичких вештина.

Садржај теоријске наставе

Упознавање са предметом и методама Психологије, основним психолошким својствима и процесима и релевантним правцима и темама проучавања музичких појава са становишта психологије музике. Обрада следећих тема: Предмет психологије и психологија као систем научних дисциплина; Предмет психологије музике и најзаступљеније тематске области; СПОСОБНОСТИ (Интелигенција, Концепција о вишеврсним интелигенцијама Х. Гарднера, Теорија интелектуалног и сазнајног развоја Жана Пијажеа, Појмовно одређење и схватања о природи музичких способности, Детерминанте развоја музичких способности (наслеђе - средина), Веза са другим психолошким својствима; РАЗВОЈ (Развој – општи преглед - емоционални, моторни, социјални и морални развој, Адолесценција, Пренатални музички развој, Рани, предшколски и школски музички развој; МОТИВАЦИЈА (Теоријски концепти мотивације, Мотивација као чинилац музичке успешности на адолесцентном узрасту); ЛИЧНОСТ (Теоријски приступи у истраживањима личности музичара, Личност и вредносне оријентације музичара на адолесцентном узрасту; ПСИХОЛОШКИ АСПЕКТИ МУЗИЧКИХ ВЕШТИНА (Однос извођач – публика, Социјални аспект групног извођења; Изражајност и интерпретација као комуникација, Учење интерпретације; Читање с листа, памћење и свирање по слуху; Психолошки аспекти компоновања и импровизовања; Овладавање извођачком тремом); МУЗИКА У СОЦИЈАЛНОМ КОНТЕКСТУ (Музика и филм, Комерцијални контекст музике, Поткултуре у музици). Колоквијум је у форми теста знања са вишеструким одговорима, бинарним питањима, затвореним, али и отвореним (полуесејским) питањима. Поред демонстрације познавања градива (декларативно знање), овим питањима се од студената очекује и интеграција информација датих у обавезној литератури, њихова примена на конкретне ситуације из музичког контекста, као анализа и евалуација представљених информација. Сматра се да су колоквијум положили студенти који остваре бар трећину од укупног броја поена предвиђеног за ову предиспитну активност (бар 10 поена од могућих 30). Студенти који изађу на колоквијум, али стекну мање од 10 поена, на испиту полажу целокупно градиво. Испит: Испит је у форми теста знања са вишеструким одговорима, бинарним питањима, затвореним, али и отвореним (полуесејским) питањима. Поред демонстрације познавања градива (декларативно знање), овим питањима се од студената очекује и интеграција информација датих у обавезној литератури, њихова примена на конкретне ситуације из музичког контекста, као анализа и евалуација представљених информација. Након писаног, постоји и усмени део испита, уколико студент желе да остваре вишу оцену. Услов за излазак на усмени испит је положен писани испит.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

30

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Активност на часу

10

Групни истраживачки рад

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

40

Литература

Леман, А. К., Слобода Џ. Е. и Вуди, Р. Х.; Психологија за музичаре; 2012; Психополис и Факултет музичке уметности

Радош, К.; Психологија музике; 2010; Завод за уџбенике

Богуновић, Б.; Музички таленат и успешност; 2010; Факултет музичке уметности и Институт за педагошка истраживања

Вулфолк, А., Хјуз, М., и Волкап, В.; Психологија у образовању II; 2014; Клио