Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

мр Маја Смиљанић-Радић, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

мр Маја Смиљанић-Радић, редовни професор

Услов

Положен испит претходног модула (осим за модул 1)

Исход

Примена разноврсних теоријских и практичних знања у уметничком раду; подстицање критичког размишљања и самосталног истраживачког рада. Развој афинитета студента ка ужестручним областима и дисциплинама у оквиру оргуљске праксе и едукације. Оспособљавање студената за професионално бављење у уметничкој области оргуља на интерпретативном и педагошком пољу.

Циљ

Стицање ужестручних знања из уметничке области оргуља (познавање инструмента, историјат градње, развој инструмента и литература) и њихова примена у оквиру главног предмета; овладавање оргуљском праксом у области оркестарског и камерног свирања, као неодвојивом компонентом у формирању професионалног музичара – оргуљаша; упућивање у методичке процесе одвијања наставе оргуља у нижем и средњем музичком образовању, са циљем стицања компетенција на интерпретативном и педагошком пољу. Студенти стичу способност за самосталну уметничку активност, као и педагошки и креативни рад у музичким школама, школама општеобразовног типа и институцијама културе.

Садржај теоријске наставе

Студенти се упознају са теоријским и практичним дисциплинама у области оргуљске извођачке и педагошке праксе, са циљем поставке и препознавања проблема, као и налажењем системског решења. - "пастирски" инструменти, пнеуматика, хидрауличнеоргуље, Грци и Римљани -кожни мех, европска градња -ренесансне табулатуре -увођење квинте, позитив, портатив, регал, развојзрачница, вентила, раздвајање регистара, педална клавијатура -ричеркари, интонације, токате, верси, арије, прелудијуми, варијације, чаконе и други облици -механичка трактура, лабијалне и лингвалне свирале, мензура, интонирање -импровизација, орнаментација, варирање и регистрација -италијанска, шпанска, француска и немачка градња, на примеру аутора: Frescobaldi, Merulo, Cabezon, Byrd, Sweelinck, Scvheidt, Titelouze, LeBeque... Методика наставе одвија се кроз практични рад – симулацијом школског часа који садржи нова и теоријска сазнања обрађивана у настави претходног модула. Градиво се обрађује на одабраним примерима кроз" откривање" одговора и закључака, практичном применом и употребом стечених сазнања. -свираоник – седење, односи свираоника и педала, висина, центар, стабилност, основне команде -крешендо и жалузија – вежабање -трактура – појам, врсте и осећај -техника – механика, изражајне могућности, равномерност и ритмичка прецизност - динамика – артикулација и агогика -вежбање на једном регистру -улога артикулације у одређивању карактера композиције-артикулација - легато, нон легато, мелодијски крешендо, теза-арза -притисак и отпуштање дирке – у односу на реверберацију -мануалне и педалне вежбе, развијање осећаја за ход дирке -" стари" прсторед -" клизање" палца, репетиција, промена мануала у легату, двоглас, акорди -скривени двоглас, бордун, дупле терце и сексте, заједнички тонови, синкопе -различити карактери у истој композицији и регистрацији у зависности од артикулације – вежба -уводни појам педалнеапликатуре Прорада деоница оргуља у литератури за барокни оркестар и камерне ансамбле, са нарочитим освртом на звучне и динамичке односе у ансамблу, колективни рад, слушање, специфичности артикулације, савладавање партитуре. Стицањем теоријских знања, студенти развијају вештину систематичног преношења знања, као и специфичну интеракцију оргуљске интерпретативне и педагошке праксе. На крају модула, студенти оргуља полажу испит свирања једне оркестарске или камерне деонице оргуља у односу на број модула, као и презентацију школског часа. Студенти чембала полажу испит који укључује реализацију одабраних дела из оргуљске литературе. Због малог броја студената на години (планирано до 2), а због економичности извођења наставе и природе предмета који потенцира међусобну извођачку компуникацију, у оквиру истог предмета обједињени су сви студенти оргуља и чембала који ће током школовања обрадити све предвиђене методске јединице.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Семинарски рад

20

Деонице

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Практични испитни рад

50

Литература

Germani, Fernando: Metodo per Organo 1, 2, 3, 4, Edizioni De Santis, Roma, 1944

Oortmerssen, Jacques van: Organ tehnique, GOArtPublications, Goeteborg, 2002

Oortmerssen, Jacques van: A guide to duo and trio playing, EditionBoeuenga, Holland, 1987

Goode, Jack C.: Pipe organ registration, ParthenonPress, Nashville, Tennesse, 1964

Suthoff-Gross, Rudolf: Orgelschule, K. H. M. Verlag, Wolfenbuttel, 1978

Laukvik, Jon: OrgelschulezurhistorischenAuffuhrungspraxis, Carus-Verlag, Stuttgart, 1990

MusicaAntiquaBohemica: ClassiciBoemici, Praha, Czechoslovakia, 1953

Pergolesi, GiovanniBattista: Stabat Mater, EditionPeters, Leipzig, Nr. 821

Purcell, Henry: Trumpet tune, CollectionMarie-ClaireAlain, Billaudot, Paris, 1971

Bach, JohannSebastian: Aria, Trans. J. Thilde, Billaudot, Paris, 1974

Bach, JohannSebastian: TroisBourrees, Trans. J. Thilde, Billaudot, Paris, 1972

Huizinga, Johan 1970 (1956), Homo ludens. O podrijetlu kulture u igri. Matica hrvatska, Zagreb.