Предмет
Наставници на часовима предавања
мр Милана Стојадиновић-Милић, редовни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Дамјан Јовичин, асистент
Услов
Нема услова
Исход
Студент је стекао знање и искуство у домену креирања хармонског тока музике различитих стилова. Овладао је техником рашчлањавања хармонског тока на основне елементе, препознајући карактеристичне тоналне и хармонске појаве за одређени стил. Оспособљен је за стручно, промишљено и креативно коришћење хармонских средстава у савладавању процеса разумевања и формулисања музичке идеје. Овладао је способношћу самосталне израде хармонских задатака реализованих у писаној форми и практично - свирањем хармоније на клавиру, односно коришћењем дигиталних технологија.
Циљ
Употпуњавање практичних знања из хармоније. Развијање хармонске инвенције композиционим приступом; овладавање карактеристичним стилским хармонским појавама и развијање способности вештог реконструисања хармонског језика поједине стилске епохе и њених изразитих представника; анализа хармонских поступака у музичком делу. Стицање компетенције за: бављење педагошким радом у музичким и општеобразовним школама, стручан рад у различитим институцијама културе, медијима; примену стечених знања и вештина у различитим видовима музике у дигиталним технологијама и уметничким истраживањима.
Садржај теоријске наставе
Осврт на стечена знања о тоналности и тоналним променама, типовима, грађи и функционалности акорада; Модалност ренесансе, претапање модуса у тонске родове и настанак тоналитета; Особине барокног тоналитета, тонални план барокних композиција и хармонски контрасти; Барокни хомофони слог и хармонска полифонија на примерима Бахових хармонизација протестантских корала; Корал: тумачење хармонско-мелодијско-ритмичких особина, тоналног плана и тоналног кретања на примерима коралних хармонизација Ј.С.Баха; Израда задатака хармонизовањем сопранских коралних мелодија у стилу Ј. С. Баха у писаном облику и њихово вокално извођење; Креирање четворогласног хорског става у стилу Бахових корала на основу задате шеме хармонског тока у писаним задацима; Креирање четворогласног хорског става у стилу Бахових корала на основу задатог контурног двогласа у писаним и свираним задацима; Начини тоналних промена у барокној инструменталној музици, смер модулација, тонални контрасти-тумачење примера из литературе; Видови секвенце као композиционо-технички поступак у барокном инструменталном ставу – тумачење примера из литературе; Свирање секвентних модулирајућих четворогласних хармонских модела на клавиру са транспозицијом; Хармонизација на клавиру - немодулирајућих музичких реченица на основи дијатонског барокног тоналитета - задата сопранска мелодија; Хармонизација на клавиру - модулирајућих музичких реченица на основи проширеног барокног тоналитета - задата сопранска мелодија; Анализа сложенијих модулаторних поступака у делима Ј. С. Баха и Г. Ф. Хендла и њихова примена у изради писаних задатака; Хармонска импровизација: свирање карактеристичних хармонских обрта барокне музике и модалних хармонских обрта на клавиру и електронским клавијатурним инструментима; · Колоквијум: ПИСМЕНИ: Хармонизација коралне мелодије ПРАКТИЧНИ: Свирање унапред задатих и prima vista задатака у оквиру барокног хармонског стила Класицизам у музици - општа стилска обележја, улога хармоније (осврт и на хармонију галантног (осећајног) стила и рококоа); Бечки класичари: хармонски језик Ј. Хајдна; В. А. Моцарта и Л. в. Бетовена, тоналитет класицизма, функционално утемељење; Хармонска каденца као основа грађе музичког тока у класицизму, обнављање свих типова каденци (посебно проширене), свирањем на клавиру; Проширење тоналитета у класицизму: нова алтерована сазвучја дијатонског и хроматског типа; Креирање четворогласног хорског става у хармонском стилу класицизма на основу задатог контурног двогласа у писаним задацима; Тонални план, тонални односи и врсте промена тоналитета на примеру инструме+B847нталних композиција класичног стила; Дијатонска модулација у доминантни и паралелни тоналитет као основа тоналног односа тема сонатног облика; Остале врсте тоналних промена у композицијама класичног стила – на примерима из литературе; Посебно обраћање пажње на сложене и специфичне модулаторне промене у композицијама В. А. Моцарта и Л. в. Бетовена; Хармонизације сопранских и (необележених) басовских мелодија у оквиру класичног стила у писаним задацима; Креирање немодулирајућих и модулирајућих реченичних структура на темељу хармонских карактеристика класичног тоналитета у писаној форми и свирањем; Креирање четворогласног хорског става на основу задате шеме хармонског тока немодулирајућег и модулирајућег периода у стилу класицизма у писаној форми и свирањем; Креирање немодулирајућих и модулирајућих периодичних структура на темељу хармонских карактеристика класичног тоналитета у писаној форми и свирањем на основу задате сопранске мелодије; Хармонска импровизација: свирање карактеристичних класичарских хармонских обрта у периодичној форми на клавиру и електронским клавијатурним инструментима; Реализација хармонских задатака у звучној лабораторији уз помоћ „семплова“ (банке звукова); · Колоквијум: свирање на клавиру или електронским клавијатурним инструментима задатих и prima vista примера класичног стила Испит: · писмени - хармонизација сопранске мелодије (и/или комбинације сопран - бас) у стилу хармоније класицизма, тумачење и препознавање хармонског тока композиције класицизма · усмени: oдговори на питања из пређеног градива
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Домаћи задаци
20
Доласци и активност у току наставе
10
Колоквијуми
30
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писмени испит
30
Усмени испит
10
Литература
Живковић, Мирјана, Бахове четворогласне хармонизације корала, Београд, Факултет музичке уметности, 1990.;
Властимир, Преглед развоја хармонских стилова, Београд, Факултет музичке уметности, 1980.;
Живковић, Миленко, Генералбас - збирка корала, Београд, Факултет музичке уметности, Београд, 1970.;
Деспић, Дејан, Хармонија са хармонском анализом, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, 2005.;
Видал, Пол - Нађа Буланже, Хармонија на клавиру, Београд, Факултет музичке уметности, 1980.
Деспић, Дејан, Хармонска анализа, Београд, Универзитет уметности, 1975.;
Деспић, Дејан, Хрестоматија за аналитичку хармонију - збирка примера из литературе, Београд, Факултет музичке уметности, 2019.;
Јовановић, Драгана ПРАКТИКУМ 1 из хармоније дијатоника и алтерације, Београд, 2009, Факултет музичке уметности/Ип Сигнатуре, уџбеник и ЦД;
Јовановић, Драгана ПРАКТИКУМ 2 из хармоније – модулације, Београд, 2009, Факултет музичке уметности/Ип Сигнатуре, уџбеник и ЦД;