Предмет
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др Маја Соколовић Игњачевић, доцент
ма Сара Савовић, истраживач-приправник
Услов
Нема
Исход
Исход предмета је формирање наставног кадра из области музичке педагогије према потребама образовног процеса у основној школи. Студент је стекао знање о развојној улози музичке игре; студент је упознат са различитим типовима музичке игре; студент уме да квалитетно осмисли и реализује музичку игру уз коришћење наставних и очигледних средства.
Циљ
Студент је усвојио теоријско и практично знање и у стању је да демонстра своје вештине као и аналитичко и критичко мишљење. Студент има увид у могућности реализације музичких игара у оквиру наставе музике за основну школу. Студент може да осмисли и изведе музичку игру из било ког подручја рада предвиђеног наставним планом и програмом за основну школу (ритам; теорија музике; музика и покрет; свирање на дечјим инструментима; импровизација гласом, покретом и на инструменту; графичко представњање музике; певање; слушање музике; стицање знања о музици). Студент разуме и може да примени критеријуме вредновања знања. Општи циљ предмета је стицање знања и вештина у осмишљавању и реализацији музичке игре.Појединац кроз самостално и групно извођење стиче искуство у презентацији музичке игре која за резултат има: личну и колективну друштвену одговорност, комуникацију, саосећајност, толеранцију, одмерен однос између индивидуалног и тимског доприноса педагошкој и уметничкој креацији, смисао за тимски рад. Друштвено одговорно понашање и сарадња са предшколским установама, основним школама и институцијама културе. Примена мултимедијалне електронске технологије.
Садржај теоријске наставе
Садржај предмета усмерен је на специфично посматрање и артикулисање музичке игре у контексту образовног процеса. Обухвата приступе музичкој игри применом разноврсних активних метода и облика рада (фронтални, групни и индивидуални) узимајући у обзир специфићност наставе музике у основној школи (национална стратегија образовања, узрасне карактеристике, циљеви наставног плана и програма, потребе деце). Теоријску базу чине: класификација музичке игре, значај музичке игре у развоју детета, квалитет стицања и артикулисања музичког доживљаја.
Садржај практичне наставе
Стицање искуства у упознавању постојећих и осмишљавању нових музичких игара у различитим подручјима рада у основној школи. Студент је оспособаљен да осмисли и реализује музичку игру. Студент је оспособљен да осмисли музичку игру према узрасту и теми у настави музике у основној школи. Студент користи различите методске поступке и облике рада у осмишљавању и реализацији музичке игре у основној школи. Студент ради самостално и развија смисао за тимски рад. Сваки студент има право на презентацију сопствене дидактичке музичке игре и дискусију, затим следи испит у форми јавног часа где се приказују резултати тимског рада студената. За сваку презентацију и јавни час студент прилаже писану припрему која има своју утврђену форму. Колоквијум Осмишљавање три интерактивне музичке игре (ниво основне школе) за различите разреде. Подручја: певање, свирање, теорија музике и слушање музике. Семинарски рад Писани рад усмерен на специфично посматрање музичке игре у контексту образовног процеса: класификација музичке игре, значај музичке игре у развоју детета, квалитет стицања и артикулисања музичког доживљаја кроз музичку игру. Завршни испит Учешће у писању сценарија и извођењу интерактивне представе за децу (узраст основне школе – различити нивои), уз коришћење музичких игара (подручја: певање, свирање, теорија музике и слушање музике).
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Активност у току предавања
20
Практична настава
20
Колоквијум-и
10
Семинар-и
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
40
Литература
Bjerkvol, Jun Ruar, Надахнуто биће, Плато, 2005.
Монтесори, Марија, Упијајући ум, ДН Центар, Београд, 2003.
Зборници педагошког форума, Факултет музичке уметности, Београд, 2008, 2010, 2012, 2013, 2014.
Воглар, Мира, Како музику приближити деци, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1997.
Вукомановић, Надежда и Олга Комненић, Музичке игре, Дечје новине, Горњи Милановац, 1981.
Васиљевић. З. (2003) Музички буквар, Завод за уџбенике, Београд.
Збирке песама, разни аутори и издавачи
Петровић. М. (2006) Игра појам и значења, У: Покрет у музичко сценским уметностима, Педагошки форум 8, ФМУ, Београд.
Стефановић, Славица, Драматургија музичких активности у основној школи или наставна игра – наставне методе и облици рада У: Зборник тринаестог педагошког форума сценских уметности, Факултет музичке уметности, Београд, 2011, 243-254.