Предмет
Наставници на часовима предавања
др Стефан Цветковић, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др Стефан Цветковић, доцент
Услов
Положени испити из свих Општих историја музике из претходне године студија, као и положен испит из Семинара 2 из ОИМ (барок, класицизам) или ОИМ (романтизам) из претходне године студија
Исход
Исход предмета је оспособљавање студената за креативну примену стечених знања, промишљање и интерпретацију значајних остварења романтичарске оријентације у српској међуратној музици и музичкој публицистици – у контексту праксе, теоријске мисли и идеологије европског музичког романтизма и словенских националних школа.
Циљ
Циљ предмета је да се студенту омогући стицање знања о српском међуратном музичком романтизму у контексту праксе и теорије европског и словенског музичког романтизма, са посебним освртом на однос према фолклору, као и према реалистичким тенденцијама у уметности. Такође, 'циљ' овог предмета је и упознавање студената са нашом 'романтичарском' међуратном публицистиком и њеним односом према значајним остварењима и појавама у историји европске и наше музике.
Садржај теоријске наставе
Предмет Национална историја музике – Музика прве половине 20. века: Романтичарски токови српске међуратне музике обухвата предавања, дискусије и вежбе: слушање и анализирање примера из литературе. Теме: 1) Европски музички романтизам и словенске националне школе: ретроспектива (уводно предавање); 2) Оперско стваралаштво Петра Коњовића – национална музичка драма Кнез од Зете; 3) Коњовићева Коштана; 4) Коњовићева Отаџбина – опера ораторијум; 5) Варијациони принцип у Коњовићевој инструменталној музици: c-moll симфонија, симфонијска поема Макар Чудра, Други гудачки квартет; 6) Романтичарска линија у стваралаштву Милоја Милојевића: клавирска музика, соло-песме, симфонијска поема Смрт Мајке Југовића; 7) Стваралаштво Петра Стојановића / Косте Манојловића / Миленка Пауновића (променљива наставна јединица); 8) Стваралаштво Стевана Христића: ораторијум Васкресење и симфонијска поема Поема зоре; 9) Христићева опера Сутон у контексту европске опере с краја 19. века – позноромантичерска лирска музичка драма; 10) Христићев балет Охридска легенда; 11) Коњовић као музички писац у контексту српске међуратне музичке публицистике (дискусија); 12) Милоје Милојевић као музички писац (дискусија) Колоквијум: писмена провера знања претходно пређеног градива. Анализа/есеј: анализа и писани рад на задату тему. Усмени испит: усмени одговор на два питања из градива.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуство предавањима
10
Колоквијум
30
Анализа/есеј
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
40
Литература
Живот и дело Петра Коњовића, зборник радова, Музиколошки институт САНУ, Београд, 1989;
Снежана Николајевић: Либретистички поступак Петра Коњовића, Београд, 1984;
Соња Маринковић: Музички национално у српској музици прве половине 20. века (доксторска дисертација), Београд, 1992, рукопис;
Композиторско стваралаштво Милоја Милојевића, Музиколошки институт САНУ, Београд, 1998;
Милоје Милојевић – композитор и музиколог, зборник радова, Музиколошки институт САНУ, Београд, 1986; Живот и дело Стевана Христића, зборник радова Музиколошки институт САНУ, Београд, 1991;
Стеван Христић и његово дело, зборник радова студената музикологије, ФМУ, Београд, 1985;
Српска музичка сцена, зборник радова, Музиколошки институт САНУ, Београд, 1995;
Татјана Марковић: Музички реализам pro et contra, у: Изузетност и сапостојање, ФМУ, Београд, 1997;
Роксанда Пејовић: Музичка критика и есејистика у Београду (1919-1941), ФМУ, Београд, 1999.