Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марија Масникоса, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Ивана Миладиновић-Прица, доцент

Услов

Положени испити из свих Општих историја музике из претходне године студија, као и положен испит из Семинара 2 из ОИМ (барок, класицизам) или ОИМ (романтизам) из претходне године студија

Исход

Исход предмета је оспособљавање студената за креативну примену стечених знања, промишљање и сагледавање разматраних остварења и појава у оквиру модернистичке 'линије' међуратне музике у Србији – у контексту праксе европске музичке модерне краја 19. и прве половине 20. века. Други очекивани исход овог предмета је шира теоријска контекстуализација модернистички оријентисане српске међуратне музичке публицистике.

Циљ

Циљ предмета је да се студенту омогући стицање знања о српском међуратном музичком модернизму у контексту најзначајнијих праваца европског музичког модернизма прве половине 20. века. Домети српске међуратне музике биће сагледавани у контексту утицаја европског импресионизма (Милојевић), експресионизма (Славенски, композитори Прашке групе) и неокласицизма (Предраг Милошевић). Пажња ће бити посвећена и модернистичком дускурсу у Вучковићевим текстовима о музици.

Садржај теоријске наставе

Предмет обухвата предавања, дискусије и вежбе: слушање и анализирање примера из литературе. Теме: 1) Импресионизам, експресионизам и неокласичне тенденције у европској музици прве половине 20. века; 2) Импресионистичка 'линија' Милојевићевог стваралаштва; 3) Елементи експресионизма у стваралаштву Милоја Милојевића; 4) Модернизам Јосипа Славенског: клавирска музика и две виолинске сонате; 5) Гудачки квартети Јосипа Славенског; 6) Оркестарска музика Јосипа Славенског; 7) Религиофонија (Симфонија Оријента) Јосипа Славенског; 8) Неокласицизам у опусу Предрага Милошевића; 9) Елементи експресионизма у међуратном стваралаштву композитора школованих у Прагу (Логар, Чолић, Марић); 10) Елементи експресионизма у међуратном стваралаштву композитора школованих у Прагу (Рајичић, Вучковић, Ристић); 11) 'Пагански експресионизам' у Песмама простора Љубице Марић; 12) Теоријска мисао Војислава Вучковића и марксистичка идеологија Колоквијум: писмена провера знања претходно пређеног градива. Анализа/есеј: анализа и писани рад на задату тему. Усмени испит: усмени одговор на два питања из градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство предавањима

10

Колоквијум

30

Анализа / есеј

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Paul Griffiths, Modern Music. A concise history, Thames and Hudson Inc., New York, 1994;

Композиторско стваралаштво Милоја Милојевића, Музиколошки институт САНУ, Београд, 1998;

Милоје Милојевић – композитор и музиколог, зборник радова, Музиколошки институт САНУ, Београд, 1986;

Eva Sedak, Josip Štolcer Slavenski - skladatelj prijelaza, svezak I i II, MIC, Zagreb, 1984;

Sanja Grujić, Orkestarska muzika Josipa Slavenskog, UKS, Beograd, 1984;

Властимир Перичић, Стваралачки лик Војислава Вучковића, у: Војислав Вучковић, уметник и борац, Нолит, Београд, 1968;

Марија Бергамо: Елементи експресионистичке оријентације у српској музици до 1945. године, САНУ, Београд, 1980;

Mirjana Veselinović, Stvaralačka prisutnost evropske avangarde u nas, Univerzitet umetnosti, Beograd, 1983;

Роксанда Пејовић, Музичка критика и есејистика у Београду (1919-1941), ФМУ, Београд, 1999.