Предмет
Наставници на часовима предавања
др Драгана Јеремић-Молнар, редовни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др Драгана Јеремић-Молнар, редовни професор
Услов
Положени испити из свих Општих историја музике из претходне године студија, као и положен испит из Семинара 1 из ОИМ или НИМ из претходне године студија
Исход
Познавање развојних процеса у историји музике прве половине19. века; историјско, теоријско-аналитичко и културолошко схватање карактеристика изучаване епохе, жанрова и проблема.
Циљ
Циљ курса је да студенту: објасни жанровско-формалне и композиционо-техничке промене у музичким жанровима током прве половине 19. века; представи реаговања, али и утицај естетичара и филозофа на промене у музици; покаже да је музику потребно и посматрати и разумевати као уметност неодвојиву од социјалног, политичког и културног контекста датог периода.
Садржај теоријске наставе
1. Хронолошка, терминолошка, стилска и естетичка питања везана за музику (прве половине) 19. века 2. Симфонија у првој половини 19. века: стваралаштво Шуберта, Менделсона и Шумана 3. Симфонијa као изданак оперске традиције: стваралаштво Берлиоза 4. Вокална лирика: естетички проблеми жанра, представници 5. Музика за клавир: функције музике за клавир, представници; жанровски и формални преглед 6. Опера као жанр, форма, институција и догађај 7. Одлике, представници и развојне тенденције италијанске опере 8. Анализа одабраног дела 9. Одлике, представници и развојне тенденције француске опере 10. Анализа одабраног дела 11. Одлике, представници и развојне тенденције немачке опере 12. Анализа одабраног дела Колоквијум: писмена провера знања претходно пређеног градива. Домаћи задаци: краћи писани текстови на задате теме. Усмена презентација: усмено излагање на задату тему. Испит: усмени одговор на два питања из градива.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Активност у току предавања
10
Домаћи задаци
16
Колоквијум
30
Усмена презентација
14
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
30
Литература
Mark Evan Bonds: After Beethoven. Imperatives of Originality in the Symphony, Cambridge, Harvard University Press, 1996;
David Charlton (ur.): The Cambridge Companion to Grand Opera, Cambridge University Press, 2003;
Christopher H. Gibbs, "'Komm, geh' mit mir': Schubert's Uncanny Erlkönig", 19th-Century Music, XIX/2, (1995), 115–135;
Sarah Hibberd, French Grand Opera and the Historical Imagination, 1–19;
Е. T. A. Хофман: "Бетовенова инструментална музика (1813)", Нови Звук, 1997, бр. 9: 91–95;
Kern Holoman (ur.): 19th Century Symphony, Wardsworth Publishing, 1996, str. 108–117
Dragana Jeremić Molnar, 'Zimsko putovanje' Vilhelma Milera i Franca Šuberta. Književna, muzička i estetička obrada motiva lutanja u duhu romantike, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 2014.
David Kimbell: Verdi in the Age of Italian Romanticism, Cambridge University Press, 1981, 62–87;
Jeffrey Langford: "The 'Dramatic Symphonies' of Berlioz as an Outgrowth of the French Operatic Tradition", The Musical Quarterly, 1983, god. LXIX, br. 1, 85–103;
Hans Lenneberg, "Classic and Romantic: The First Usage of the Terms", The Musical Quarterly, 1994, Vol. 78, No. 3, 610–625;
James Parsons (ur.): The Cambridge Companion to Lied, Cambridge University Press, 2004
Karin Pendle, Eugène Scribe and French Opera of the Nineteenth-Century, UMI Research Press, 1979, 377–381;
Rihard Vagner: Opera i drama, Beograd: Madlenianum, 2003, 9–83;
Richard Wagner: "On German Opera", in: Richard Wagner's Prose Works. Volume 8: Posthumous, Etc., transl. by William Ashton
Ellis, London: Kegan Paul, Trench, Trübner & Co., Ltd., 1899, 55–56.
Meg Freeman Whalen: "A little republic filled with grace: the nineteenth-century music salon", Women of note quarterly: The magazine of historical and contemporary women composers, 1995, god. III, br. 4, str. 16–26