Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Јелена Михајловић-Марковић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Тања Мијатовић, асистент

Услов

Нема услова

Исход

Развијена знања и вештине у самосталном, теоријски утемељеном, надасве креативном приступу музичкој литератури, како са практично-аналитичке, тако и са стваралачке позиције; способност да се у музичком делу разреши свака сложенија ситуација у оквиру одређеног хармонског стила; практично овладавање свим, за дати стил, карактеристичним хармонским појавама; развијена способност практичног и вештог реконструисања хармонског језика поједине стилске епохе у целини, као и њених изразитих представника.

Циљ

Проширивање, употпуњавање и доградња познавања хармоније из раније етапе школовања (средња школа) у три смера: теоријском, стилско-историјском и практичном (укључујући и стваралачко-аналитички приступ).

Садржај теоријске наставе

Формирање тоналитета - претапање модуса у дурско-молски систем; Барокни тоналитет - акордски фонд; просечан хармонски језик барока; Тонални план барокних композиција, контрасти; Начини тоналних промена у барокној музици, смер модулација; Анализе инструменталних дела Баха, Хендла и осталих аутора барокне епохе; Барокни хомофони слог и хармонска полифонија на примерима Бахових хармонизација протестантских корала; Корал - основне карактеристике коралног стила; Мелодијско-ритмичке особине корала; Хармонски ток корала, каденцирања; Тонално кретање и промене у коралима; Фигурирања корала; Анализа хармонских појава у Баховим хармонизацијама корала; Хармонизовање коралних мелодија у барокном (Баховом) стилу; Хармонија позног барока у делима Баха и Хендла; Сложенији модулаторни процеси у Баховом стваралаштву (Бахов "модернизам").; Хармонија галантног (осећајног) стила и рококоа; Класицизам у музици - општа стилска обележја; Улога хармоније у класицизму, периодичност целине у садејству са њеним хармонским током; Функционално утемељење класицистичког тоналитета, акордски фонд; Развијени класични стил - проширење поља вантоналних акорада; Нова алтерована сазвучја (дијатонског и хроматског типа) у класицизму; Тонални план целине у класицизму - тонални односи и контрасти; Врсте промена тоналитета; Енхармонска модулација и њена примена у класичном стилу; Бечки класичари: хармонски језик Ј. Хајдна; Бечки класичари: хармонски језик В. А. Моцарта; Бечки класичари: хармонски језик Л. в. Бетовена; Анализе сложенијих типова модулаторних промена код Моцарта и Бетовена; Хармонизације сопранских и (необележених) басовских мелодија у оквиру класичног стила; Упоредна анализа хармонских појава у делима бечких класичара.

Садржај практичне наставе

Израда хармонских задатака и свирање одговарајућих вежби на клавиру, у складу са тематским јединицама претходно обрађеним у оквиру предавања. Колоквијум писмени: хармонизација коралне (сопранске ) мелодије у стилу бахових корала ; хармонска анализа инструменталне (или вокално-инструменталне) композиције барокних композитора Колоквијум практични : хармонија на клавиру -свирање вежби из барокног периода Колоквијум практични : хармонија на клавиру : свирање вежби из класичног периода Испит : писмени -хармонизација сопранске мелодије (и/или комбинације сопран.бас) у стилу хармоније класицизма, хармонска анализа композиције композитора класицизма Усмени Одбрана писменог рада, oдговори на питања из пређеног градива, хармонија на клавиру : свирање вежби из пређеног градива

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Практична настава

10

Колоквијум-и

40

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

20

Усмени испит

20

Литература

Despić, Dejan, Harmonija sa harmonskom analizom, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 2005;

Despić, Dejan, Harmonska analiza, Beograd, Univerzitet umetnosti, 1975.;

Peričić, Vlastimir, Pregled razvoja harmonskih stilova, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 1980;

Živković, Mirjana, Bahove četvoroglasne harmonizacije korala, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 1990.;

Živković, Milenko, Generalbas - zbirka korala, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd, 1970.;

Vidal, Pol - Nađa Bulanže, Harmonija na klaviru, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 1980.;

Despić, Dejan, Hrestomatija za analitičku harmoniju - zbirka primera iz literature, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 1995.