Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марко Алексић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Тања Мијатовић, асистент

Услов

Нема услова

Исход

Развијена знања и вештине у самосталном и надасве креативном приступу музичкој литератури, како са практично-аналитичке, тако и са стваралачке позиције; способност да се у музичком делу разреши свака сложенија ситуација у оквиру одређеног хармонског стила; практично овладавање свим, за дати стил, карактеристичним хармонским појавама; развијена способност практичног и вештог реконструисања хармонског језика поједине стилске епохе у целини, као и њених изразитих представника.

Циљ

Проширивање, употпуњавање и доградња познавања хармоније из раније етапе школовања (средња школа) у три смера: теоријском, стилско-историјском и практичном (укључујући и стваралачко-аналитички приступ).

Садржај теоријске наставе

Формирање тоналитета - претапање модуса у тонске родове; Барокни тоналитет; Акордски фонд барокног тоналитета; Тонални план барокних композиција, контрасти; Начини тоналних промена у барокној музици, смер модулација; Анализе инструменталних дела Ј. С. Баха, Г. Ф. Хендла и осталих аутора барокне епохе; Барокни хомофони слог и хармонска полифонија на примерима Бахових хармонизација протестантских корала; Корал - основне карактеристике коралног стила; Мелодијско-ритмичке особине корала, специфичне акордске везе; Каденцирање у коралима;. Тонално кретање у коралима, смер и начин модулација; Хармонизовање коралних мелодија у барокном (Баховом) стилу; Хармонија позног барока у делима Баха и Хендла; Сложенији модулаторни поступци у делима Ј. С. Баха 15. Хармонизација коралних мелодија по узору на Бахов стил; Класицизам у музици - општа стилска обележја, улога хармоније (осврт и на хармонију галантног (осећајног) стила и рококоа); Тоналитет класицизма, функционално утемељење; Проширење поља вантоналних акорада у класицизму, нова алтерована сазвучја дијатонског и хроматског типа; Тонални план и тонални односи у класицизму - врсте промена тоналитета; енхармонска модулација и њена примена у класичном стилу; Бечки класичари: хармонски језик Ј. Хајдна; Бечки класичари: хармонски језик В. А. Моцарта; Бечки класичари: хармонски језик Л. в. Бетовена; Хармонизације сопранских и (необележених) басовских мелодија у оквиру класичног стила; Анализе сложенијих типова модулаторних промена код Моцарта и Бетовена; Музички романтизам - општа стилска обележја; Хармонски језик у музици романтичног стила - улога хармоније; Раноромантични тоналитет - акордски фонд, промене тоналитета; медијантика, поларни акорд; Модална дијатоника, прожимање дура и мола (истоимених и паралелних) у романтизму; Хармонија главних представника раног романтизма на примерима анализа дела Шуберта, Шумана и Шопена; Хармонизације сопранских и (необележених) басовских мелодија на темељу раноромантичарског хармонског језика

Садржај практичне наставе

Израда хармонских задатака и свирање одговарајућих вежби на клавиру, у складу са тематским јединицама претходно обрађеним у оквиру предавања. Колоквијум писмени: хармонизација коралне (сопранске ) мелодије у стилу бахових корала ; хармонска анализа инструменталне (или вокално-инструменталне) композиције барокних композитора Колоквијум практични : хармонија на клавиру -свирање вежби из барокног периода Колоквијум практични : хармонија на клавиру : свирање вежби из класичног периода Испит : писмени -хармонизација сопранске мелодије (и/или комбинације сопран.бас) у стилу хармоније раног романтизма, хармонска анализа композиције композитора класицизма или раног романтизма Усмени Одбрана писменог рада, oдговори на питања из пређеног градива, хармонија на клавиру : свирање вежби из пређеног градива

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Практична настава

10

Колоквијум-и

40

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

20

Усмени испит

20

Литература

Živković, Mirjana, Bahove četvoroglasne harmonizacije korala, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 1990.;

Despić, Dejan, Harmonija sa harmonskom analizom, Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 2005.;

Despić, Dejan, Harmonska analiza, Beograd, Univerzitet umetnosti, 1975.;

Peričić, Vlastimir, Pregled razvoja harmonskih stilova, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 1980.;

Živković, Milenko, Generalbas - zbirka korala, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd, 1970.;

Despić, Dejan, Hrestomatija za analitičku harmoniju - zbirka primera iz literature, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 1995.;

Vidal, Pol - Nađa Bulanže, Harmonija na klaviru, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 1980.