Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

мр Маја Смиљанић-Радић, редовни професор

Услов

нема

Исход

Примена разноврсних теоријских и практичних знања у уметничком и теоријском раду; подстицање критичког размишљања и самосталног истраживачког рада; подстицање на креативну разноврсност и уочавање паралела у стваралачко-уметничко-теоријским узорима и изворима. Развој афинитета студента ка стручним областима и дисциплинама у оквиру оргуљске праксе и едукације. Оспособљавање студената за професионално бављење у области музике, на интерпретативном и теоријском пољу

Циљ

Стицање стручних знања из уметничке области оргуља (познавање инструмента, историјат градње, развој инструмента и литература) и њихова примена у оквиру главног предмета; овладавање свирањем на оргуљама у функцији главног предмета; сагледавање композиционо-извођачко-теоријске корелације у односу на оргуљску уметност и обогаћивање опште уметничке перспективе

Садржај теоријске наставе

У току два семестра студенти се теоријски и практично упознају са инструментом: -историјски (развојни и градитељски) контекст -специфичности инструмената (опште) -специфичности инструмената у односу на период градње и поднебље -специфичности свирања на оргуљама – мануали и педал -прорада почетне оргуљске литературе -прорада литературе у функцији главног предмета Градиво се обрађује на одабраним примерима кроз „откривање“ одговора и закључака, практичном применом и употребом стечених сазнања -педална апликатура – употреба прстију, припрема за пету, припрема за педалне вежбе -артикулација у педалу – равноправност прстију и пете -мануалне и педалне вежбе, развијање осећаја за ход дирке -педалне скале – црно-беле дирке, само беле, „клизање“ по црним диркама -соло педал, акорди-разлагање, двоглас, октаве, акорди, полифонија, орнаменти - синхронизација мануала и педала-проблем три линије - одвајање басовске деонице и леве руке - волумен и проблеми кашњења На крају првог семестра студенти полажу колоквијум: интерпетација једне оргуљске композиције и рад на примеру главног предмета (нпр. композиција за оргуље (студ.пр.композиција), свирање оргуљске партитуре (студ.пр.дириговање), свирање деонице пратње (извођачи осим клавира), свирање вокалне партитуре или композиције старе музике (студ.пр.клавир), свирање вокално-инструменталних облика старе музике (студ.пр. музичка теорја). Прорада деоница оргуља у литератури за симфонијски оркестар и камерне ансамбле, са нарочитим освртом на звучне и динамичке односе у ансамблу, колективни рад, слушање, специфичности артикулације, савладавање партитуре. Стицањем знања из области оргуљске интерпретације, студенти развијају специфичну интеракцију и прожимање стваралачке, интерпретативне и теоријске праксе.

Садржај практичне наставе

На крају године студенти полажу практични испит, односно, свирају следећи програм: Педална вежба Корална предигра Облик са фугом Пример у функцији главног предмета

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

активност у току предавања

15

редовност на настави

15

колоквијум

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

практични испитни рад

50

Литература

Germani, Fernando : Metodo per Organo 1,2,3,4, Edizioni De Santis, Roma, 1944

Oortmerssen, Jacques van: Organ tehnique,GOArt Publications, Goeteborg, 2002

Oortmerssen, Jacques van: A guide to duo and trio playing, Edition Boeuenga, Holland, 1987

Goode, Jack C.: Pipe organ registration, Parthenon Press, Nashville, Tennesse, 1964

Suthoff-Gross, Rudolf: Orgelschule, K.H.M.Verlag, Wolfenbuttel, 1978

Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Auffuhrungspraxis, Carus-Verlag, Stuttgart, 1990

Bach, Johann Sebastian: Orgelwerke 1,2,3,4,5,6,7,8,9, C.F. Peters, New York, 1951

Bach, Johann Sebastian: Messe in h-moll BWV 232, Baerenreiter, Germany, 1955

Bach, Johann Sebastian: Jesu, meine Freude BWV 227, Baerenreiter, Kassel, 1970

Mozart, Wolfgang Amadeus:Missa in C KV 427, Carus, Stuttgart, 2005

Handel, Georg Friedrich: Sieben Sonaten, Henle Verlag, Munchen, 1971

Handel, Georg Friedrich: Messiah, Novello&Company Lmt., London, 1986

Gretchaninoff, Aleksander: Liturgia Domestica, Breitkopf&Hartel, Leipzig, 1967

Bernstein, Leonard: Chichester Psalms, Boosey&Hawkes, USA, 1992

Durufle, Maurice: Requiem, Durand, Paris, 1948