Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Ива Ненић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Ива Ненић, доцент

Услов

Нема посебних предуслова

Исход

Овладавање студената основним терминима, поставкама и процедурама у вези са научним истраживањем и израдом научног рада; развијање критичког и аналитичког мишљења; овладавање могућношћу самосталне примене базичних научноистраживачких премиса, поступака, метода и техника, као и општих сазнања у области методологије у контексту савремене етномузикологије као науке и као поља стручног рада.

Циљ

Циљ наставе је упознавање студената са основним појмовима, принципима и поставкама методологије научног рада, са акцентом на методолошким аспектима својственим друштвеним наукама и хуманистици. Поред стицања сазнања о основним методолошким концептима и усмерењима, циљ је и да се студенти извеште у критичком приступу својственом научној мисли, као и да стекну способност да сами одаберу и примене одговарајућу научну методологију.

Садржај теоријске наставе

Опште карактеристике научне методологије: појам науке, методологије, методе и технике; Структура и циљеви научног сазнања (одабрани гносеолошки, епистемолошки, етички, логички и прагматички аспекти; кратак осврт на однос научне парадигме и владајуће друштвене episteme); Подела научних истраживања према циљу и обиму, квалитативна, квантитативна и микс-методска истраживања, емпиријско и теоријско истраживање, етнографско истраживање, рад у архиву и онлајн етнографија; Основне методе и технике научног рада, са посебним освртом на квалитативне методе и њихову примену. Пројектовање научног истраживања: структура научног истраживања (фазе, поставка истраживачког проблема, класификација, претрага и компилирање извора, дефиниција, хипотеза и истраживачко питање). Извођење истраживања; обрада, класификација, анализа и интерпретација података (стандардни и етнографски оријентисани приступи и технике), етички оквири истраживања (информисани приступ). Претрага база научних података (класичних и електронских каталога, онлајн агрегатора и индексних база). Израда научног текста: вештине, технике и стандарди академског писања, типови и стилови научног текста, планирање писања и основни кораци у изради, формална структура и елементи рукописа, најчешћи техничке и логичке грешке, појам аргумента, редиговање текста. Врсте цитирања и системи навођења референци. Израда пратећег референтног апарата.

Садржај практичне наставе

Израда списка библиографских јединица, израда позиционог текста у односу на задату краћу научну студију, усмена презентација задатог научног текста, симулација интервјуа, елементарно упознавање са софтвером из категорије Digital humanities. Испит је у усменој дијалошкој форми, и састоји се из два испитна питања из литературе и са предавања.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

15

Практична настава

10

Колоквијум-и

10

Семинар-и

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

20

Усмени испит

35

Литература

ЗАЈЕЧАРАНОВИЋ, Глигорије: Основи методологије науке, Београд, Научна књига, 1977. (одабрана поглавља)

KUN, Tomas S.: Struktura naučnih revolucija, Beograd, Nolit, 1974. (одабрана поглавља)

МАРИНКОВИЋ, Соња: Методологија научноистраживачког рада у музикологији, Београд – ФМУ у Београду, Нови Сад – Матица српска, 2008. (одабрана поглавља)

NOVAKOVIĆ, Staniša: Uvod u opštu metodologiju i istorija metodološke misli, Beograd, Filozofski fakultet, 1994. (одабрана поглавља)

PEČUJLIĆ, Miroslav: Metodologija društvenih nauka, Beograd, Savremena administracija, 1989. (одабрана поглавља)

POPER, Karl: Logika naučnog otkrića, Beograd, Nolit, 1973. (одабрана поглавља)

POTKONJAK, Sanja. Teren za etnologe početnike, Zagreb, Hrvatsko etnološko društvo i Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu – Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju, 2014.

SUZIĆ, Nenad. Pravila pisanja naučnog rada: APA i drugi standardi, Banja Luka, Panevropski univerzitet APEIRON, 2012.

ŠAMIĆ, Midhat: Kako nastaje naučno djelo (Uvođenje u metodologiju i tehniku naučnoistraživačkog rada – opšti pristup), Sarajevo, Svjetlost, 1980. (одабрана поглавља)

ШЕВКУШИЋ, Славица: „Основне методолошке претпоставке квалитативних истраживања“, Зборник Института за педагошка истраживања 38/2 (Београд), 2006, 299-316.

ШЕШИЋ, Богдан: Основи методологије друштвених наука, Београд, Научна њига, 1974.