Предмет
Наставници на часовима предавања
др ум. Лазар Ђорђевић, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Вељко Ненадић, истраживач-приправник
Услов
Нема услова
Исход
Студент је стекао практично искуство у разумевању музичке литературе коју изводи препознавањем основних карактеристика композиција различитих стилских усмерења; Развијање додатних способности потребних за самостално и камерно музицирање, стручно, промишљено и креативно формулисање музичке идеје; способан је за основну практичну музичку креацију уз коришћење традиционалних техника и дигиталних технологија.
Циљ
Оспособљавање студената за разумевање музичке литературе коју изводе на главном предмету и камерној музици употпуњавањем претходно стечених знања из контрапункта, хармоније и музичких облика; Подстицање креативности и развијање инвентивности кроз практичан рад на изради задатака у писаној форми и извођачкој импровизацији; Стицање вештина у аналитичком препознавању посебних стилских елемената у грађи музичких композиција различитих стилских епоха; Стицање компетенције за стручан рад у различитим институцијама културе, медијима; примена стечених знања и вештина у различитим видовима музике у дигиталним технологијама.
Садржај теоријске наставе
Обнављање знања из претходног школовања; Упознавање стилских елемената музичког језика барока анализом примера из литературе (Бах, Хендл, Вивалди...); Основни принципи изградње форме, хармонско тонални план, контрапунктске технике; Барокни полифони и хомофони стил; Барокне форме: барокни дводел и тродел, двогласна и трогласна инвенција, фуга; Тематизам у музици барока; Креирање мелодијско-ритмичких мотива и хармонских прогресија по узору на барокни стил; Свирање секвентних модулирајућих четворогласних хармонских модела на клавиру (гитари, харфи) са транспозицијом; Креирање тема за инвенције и фуге, развијање одсека барокних форми применом контрапунктских техника (део инвенције, експозиција фуге и сл.) – у писаном облику и практично – на клавиру и клавинови уз коришћење различитих регистара (хорски звук, гудачки ансамбли, оргуље...); Реализација креативних задатака у звучној лабораторији. · Колоквијум 1: хармонска, формална и стилско-интерпретативна анализа барокне композиције Упознавање стилских елемената музичког језика бечке класике анализом примера из литературе (Хајдн, Моцарт, Бетовен); Основни принципи изградње целине и хармонско тонални план на примеру репрезентативне форме класицизма - сонатног облика; Формална организација ставова сонатног циклуса, тонални планови и тонални односи; Варијанте облика песме и ронда у класичној музици; Проширена каденца као основа функционално уређеног тоналитета у класицизму – свирање каденци са транспозицијом на инструменту главног предмета; Креирање мелодијско-ритмичких мотива и хармонских прогресија по узору на класични стил - у писаној форми и практично свирањем на клавиру (гитари и харфи) и електронским клавијатурним инструментима; Хармонска импровизација: свирање карактеристичних класичарских хармонских обрта у форми реченице на клавиру и електронским клавијатурним инструментима; Свирање модулирајућих реченичних форми – са типично класичарским тоналним односима и смеровима модулација; Креирање једноставнијих немодулирајућих и модулирајућих периода на основи класичарски проширеног тоналитета; Реализација креативних задатака у звучној лабораторији; Рекапитулација пређеног градива. · Колоквијум 2: хармонска, формална, и стилско-интерпретативна анализа сонатног облика Испит: одговори на питања из целокупног пређеног градива
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Домаћи задаци
30
Колоквијуми
30
Активност и доласци
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени - одговори на питања
30
Литература
Перичић, Властимир: Преглед развоја хармонских стилова, Београд, Факултет музичке уметности, 1980.;
Деспић, Дејан: Хармонија са хармонском анализом, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, 2005.;
Перичић, Властимир: Инструментални и вокално-инструментални контрапункт, Београд, Универзитет уметности, 1987.
Деспић, Дејан: Хармонска анализа, Београд, Универзитет уметности, 1975.;
Перичић, Властимир, Сковран, Душан: Наука о музичким облицима, УУ, Београд, 1991.;
Заткалик, Милош, Стамболић, Оливера: Реченица у тоналној и инструменталној музици, ФМУ, Београд, 2005;
Јовановић, Драгана: ПРАКТИКУМ 1 из хармоније дијатоника и алтерације, Београд, 2009, Факултет музичке уметности/IP Сигнатуре, уџбеник и ЦД;
Јовановић, Драгана: ПРАКТИКУМ 2 из хармоније – модулације, Београд, 2009, Факултет музичке уметности/IP Сигнатуре, уџбеник и ЦД;