Предмет
Наставници на часовима предавања
мр Предраг Репанић, професор у пензији
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др ум. Станко Симић, доцент
Услов
Нема посебних услова
Исход
Студент је стекао знање и искуство у домену креирања контрапунктског тока музике у виду стилске композиције ренесансног обрасца. Оспособљен је за стручно, промишљено и креативно коришћење полифоних средстава у формулисању и реализацији музичке идеје. Овладао је тумачењем вокалног полифоног стила техником рашчлањавања контрапунктског тока на основне елементе, препознајући (за дотичан стил), карактеристичне полифоне појаве. Овладао је способношћу самосталне израде различитих ренесансних форми уз коришћење традиционалних композиционих средстава и дигиталних технологија.
Циљ
Оспособљавање студената за полифони начин музичког мишљења у оквиру ренесансног стила, који се остварује кроз практичну анализу примера из музичке литературе и самосталну израду композиција у датом стилском маниру. Стицање компетенције за: бављење педагошким радом у музичким и општеобразовним школама, стручан рад у различитим институцијама културе, медијима; примену стечених знања и вештина у различитим видовима музике, у дигиталним технологијама и уметничким истраживањима.
Садржај теоријске наставе
Креативни и аналитичко-практични дискурс наставе ренесансног вокалног контрапункта: развој контрапункта као композиционог мишљења, модални систем, систем мелодије, ритма и третман дисонанце, практични аспекти: самостална израда двогласног и трогласног контрапунктског става; аналитички аспекти: двогласни и вишегласни контрапунктски став, контрапунктске технике ренесансе теме за обрађивање у 1. семестру: 1. Увод у контрапункт, историјат 2. Модални систем 3. Кантус фирмус: појам и основе задате мелодије (дефиниција кантус-фирмуса) 4. Техника генералног контрапунктирања сагледана кроз аспекте међусобних односа накнадно компоноване мелодије на унапред задати кантус-фирмус и практично увежбана путем сажете методе двогласних „контрапунктских врста“ (1. део) 5. (2. део (флоридус на кантус-фирмус)) 6. Самостални слободни двогласни став, клаузуле и појам каденцирања у двогласу; Третман текста 7. Контрапунктске технике: рад са кантус фирмусом, на примерима ренесансне двогласне музичке праксе 8. Контрапунктске технике: имитација (сагледана кроз елементе, параметре и аспекте) 9. Израда самосталног имитационог двогласног одсека на задати текст 10. Повезивање одсека у двогласу (методама надовезивања, полу-уланчавања, плитког и дубоког уланчавања) 11. Израда двогласног троделног имитационог става (тзв. „школског мотета“ на задате текстове, теме и композиционе параметре) 12. Контрапунктске технике: покретни контрапункт, на примерима ренесансне двогласне музичке праксе 13. Анализа одабраних карактеристичних полифоних ставова из ренесансне музичке праксе (мотет, мисни став, канон), 1. део 14. Анализа одабраних карактеристичних двогласних полифоних ставова из ренесансне музичке праксе (мотет, мисни став, канон) 2. део 15. Колоквијум Колоквијум: израда двогласне имитационе композиције са текстом, полифона анализа одабраног карактеристичног одломка из ренесансне музичке праксе теме за обрађивање у 2. семестру 1. Увод у троглас (акордске поставке у трогласу, каденце) 2. Компоновање на кантус-фирмус у трогласу, са посебним нагласком на примену најважнијих стилских фигура ренесансе (усложњавања и украшавања задржице, акорд са квинтом и секстом, „консонантна“ кварта, паразитска дисонанца... (1. део) 3. (2. део) 4. Самостални слободни трогласни одсек, клаузуле и појам каденцирања у трогласу 5. Контрапунктске технике: имитација (сагледана кроз параметре и аспекте) 1. део 6. Имитација 2. део 7. Израда самосталног имитационог трогласног одсека на задати текст 8. Повезивање одсека у трогласу 9. Израда трогласног троделног имитационог става (тзв. „школског мотета“ на задате текстове, теме и композиционе параметре) 10. Контрапунктске технике: покретни контрапункт, на примерима ренесансне трогласне и вишегласне музичке праксе 11. Комбиноване технике: имитација померајућих контрапункта (најопштија класификација по групама) 12. Контрапунктске технике: рад са кантус фирмусом, информативно, укључујући комбинације свих техника на примерима ренесансне трогласне и вишегласне музичке праксе 13. Анализа одабраних карактеристичних трогласних и вишегласних сегмената и целовитих полифоних ставова (мотет, мисни став, канон) из ренесансне музичке праксе (1. део) 14. (2. део) 15. Рекапитулација градива и припрема за испит напомена: у оба семестра, у засебним терминима, или у оквиру вежби, предвиђена је и презентација најуспелијих предиспитних радова – мотета у звучној лабораторији Испит: Писмени део: израда трогласног мотета (на задате текстове, теме и композиционе параметре) полифона анализа одабраног карактеристичног одломка из ренесансне музичке праксе Усмени део: дискусија у вези испитних радова и oдговори на питања из пређеног градива
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Активност и доласци
10
Домаћи задаци – практична израда композиција
20
Колоквијум (израда двогласног мотета и полифона анализа)
30
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писмени део испита (израда трогласног мотета и полифона анализа)
30
Усмени део испита
10
Литература
Перичић, Властимир, Вокални контрапункт, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства, 1991.
Червенка, Бруно, Контрапункт у класичној вокалној полифонији (прев. Константин Бабић), Београд, Универзитет уметности, 1981.
Тајчевић, Марко, Контрапункт, Београд, Просвета, 1958.
Тошић, Владимир, Вокални контрапункт ренесансе, Факултет музичке уметности, Београд, 2014.
Owen Swindale: Polyphonic composition, Oxford University Press, 1962.
Morris, Reginald Owen, Contrapuntal technique in the 16 century, Clarendon Press, 1934.
Танеев, Сергей, Подвижной контрапункт строгаго письма, М. П. Беляевь, 1909.