Предмет
Наставници на часовима предавања
др ум. Марко Стојановић, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Предраг Радисављевић, асистент
Услов
Положена Технологија снимања музике
Исход
Студент је стекао основна знања о процесу продукције музике као скупу поступака којима се уметничка порука композитора и интерпретација извођача на најбољи начин преносе на снимак музичког дела. Оспособљен је да у свакој фази снимања забележи елементе иѕвођења који одговарају том задатку. Студент се подстиче да своје тумачење музичког дела угради у коначну звучну слику и тиме заокружи улогу музичког продуцента као коаутора.
Циљ
Стицање знања и способности потребних за снимање и уметничко обликовање снимка музичког дела.
Садржај теоријске наставе
Појам продукције музике, разлике између снимања музике и снимања звука Три фазе продукције музике: препродукција, продукција у студију и постпродукција Улога музичког продуцента Продукција у студију: снимање, наснимавање и миксовање. Компоненте звука инструмената са аспекта продукције музике Техничке карактеристике и употреба студијске технике: Микрофони Поставка микрофона као креативан поступак – улога музичког продуцента Поставка микрофона из даљине, добијање природног звука. Поставка из близине, примери различитих инструмената "Direct-to-stereo", предности и мане у односу на вишеканално снимање Филтри и еквилајзери – техничке карактеристике Обрада боје звука инструмената: дискретни и континуални фреквенцијски спектар, значење појединих фреквенција Поставка звучне слике: односи, панораме, боја Динамика музичких инструмената и састава, могућности верног преношења на снимак. Обрада динамике, музички, естетски и технички критеријуми. Употреба уређаја за обраду динамике Звук простора, природна и вештачка јека – реверберација. Елементи звучне слике, sound stage: ширина, дубина, локализација инструмената, стабилност Улога музичког продуцента у фази микса: ауторски допринос - лични печат.
Садржај практичне наставе
Вежбе у студију: упознавање са функцијама аудио миксера Штудер 900 Прикључивање микрофона, одређивање нивоа сигнала Примери поставке микрофона Употреба филтара и еквилајзера: музичке карактеристике појединих фреквенција Снимање различитих инструмената и састава Анализа снимака: разлике у продукцији музике, допринос музичког продуцента Вишеканално снимање: снимање, наснимавање и миксовање. Препознавање карактеристика фреквенцијских опсега Избегавање грешака при обради динамике: употреба компресора, лимитера, експандера и гејта. Употреба вештачке реверберације, дубина у снимку. Планови у звучној слици Гласноћа снимка. Однос вршне вредности и средњег нивоа. Анализа и корекције финалног микса. Колоквијум се састоји од решавања практичног задатка из пређеног градива у студију. Практични део испита студенти полажу у студију миксовањем датог снимљениг материјала. Усмени део обухвата три питања из различитих области продукције музике.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Активност у току предавања
20
Практична настава
10
Колоквијум-и
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Испит – практични део
30
Усмени испит
30
Литература
Петровић, Ђорђе Снимање и продукција музике I ФМУ, Београд 1991
Нисбет, Алек Снимање и обрада звука, Универзитет уметности у Београду 1990
Петровић, Ђорђе Кратко упутство за коришћење микс пулта ШТУДЕР 900, ФМУ, Београд 1991
Bruce, Bartlett Stereo microphone techniques, Focal Press 1991
Stanley, Alen Audio in media, 5th edition, Wadsworth publishing 1999
David Gibson The art of mixing, Mix Books 1997
Мијић, Миомир Увод у акустику просторија ЕТФ, Београд 2004