Предмет
Наставници на часовима предавања
др Санела Николић, ванредни професор
Услов
Нема посебних предуслова
Исход
Суденти влада знањима и методама анализе дискурса естетике, поетике и стилистике савремене музике.
Циљ
Циљ предмета је увођење студената докторских и специјалистичких студија у истраживачки рад на анализи, тумачењу и расправи дисциплинарних и интердисциплинарних естетичких, поетичких и стилистичких студија о савременој музици.
Садржај теоријске наставе
Садржај предмета 1) Око појма савремене музике и савремене уметности; 2) Естетички, поетички и стилистички приступи савременој музици; 3) Онтологија музике: проблем дефинисања музичког дела (Роман Ингарден, Владимир Јанкелевич и Иван Фохт); 4-5) Аналитичка естетика, прагматизам и музика (Роџер Скрутон, Питер Киви, Стивен Дејвис, Џенифер Робинсон); 6-7) Структурализам, постструктурализам и музика (Клод Леви Строс, Умберто Еко, Жан-Жак Натије); 8) Постсемиолошке теорије музике и теорије тела (Ролан Барт); 9) Психоанализа, политика и музика (Жак Лакан, Славој Жижек, Младен Долар); 10) Теорије догађаја, афекта и музика (Жил Делез, Феликс Гатари и Брајан Масуми); 11-12-13) Поетичка питања о музици (Ерик Сати, Џон Кејџ, Карлхајнц Штокхаузен и Пјер Булез); 14) Читање домаћих задатака– писани критички приказ теоријског текста у вези са неком од претходно обрађених тема 15) Колоквијум– писани тест од 10 питања из претходно обрађених тема Завршни испит – усмена провера знања: усмена презентација и одбрана семинарског рада написаног током курса
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Активност у току предавања
10
Колоквијум-и
20
Семинар-и
40
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
30
Литература
Foht, Ivan: Savremena estetika muzike, Nolit, Beograd, 1980.
Filipović, Filip i Savić, Miša (eds): John Cage – Radovi/tekstovi 1939–1979, SIC, Beograd, 1981.
Nattiez, Jean-Jacques (ed): Pierre Boulez, Orientations – Collected Writings, Harvard University Press, Cambridge Mass, 1985.
Jankelevič, Vladimir: Muzika i neizrecivo, Književna zajednica Novog Sada, Novi Sad, 1987.
Maconie, Robin (ed): Karlheinz Stockhausen on Music – Lectures & Interviews, Marion Boyars, London, 1989.
Nattiez, Jean-Jacques: Music and Discourse –Toward a Semiology of Music, Princeton University Press, Princeton NJ, 1990.
Ingarden, Roman: Ontologija umetnosti, Književna zajednica Novoga Sada, Novi Sad, 1991.
Perloff, Nancy, Art and the Everyday – Popular Entertainment and the Circle of Eric Satie, Clarendon Press, Oxford, 1991.
Barthes, Roland: The Responsibility of Forms, University of California Press, Berkeley, 1991.
Kivy, Peter: The Fine Art of repetition – Essays in the philosophy of music, Cambridge University Press, Cambridge, 1993.
Scruton, Roger: The Aestehtics of Music, Clarendon Press, Oxford, 1997
Robinson, Jenefer (ed), Music and Meaning, Cornell University Press, Ithaca, 1997.
Žižek, Slavoj, Dolar, Mladen; Opera's Second Death, Routledge, New York, 2002.
Massumi, Brian (ed): A Chock to Thought – expression after Deleuze and Guattari, Routledge, London, 2002.
Davies, Stephen: Themes in the Philosophy of Music, Oxford University Press, Oxford, 2005.
Deleuze, Gilles, Guattari, Felix, Tisuću platoa: Kapitalizam i šizofrenija 2, Sandorf i Mizantrop, Zagreb, 2013.