Предмет
Наставници на часовима предавања
мр Дејан Синадиновић, редовни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др ум. Милица Илић, виши уметнички сарадник
Услов
Нема
Исход
Стицање основног увида у шири оперски репертоар, специфичности стилова, жанрова, форме; стицање увида у организацију рада, улогу пијанисте у процесу продукције опере - припрема улога са певачима, рад са диригентом (музичке пробе), рад са редитељем (режијске пробе), саветодавна и критичка улога пијанисте; стицање вештина брзог читања и организације оперске партитуре; вештина "спаринговања"; стицање неопходних знања и вештина за рад са певачима - познавање правилног изговора језика (италијански, немачки, француски, руски), основе певачке технике, вођење проба.
Циљ
Овај курс за циљ има да пружи стручну и теоријску основу за професију пијанисте у опери с обзиром да ова делатност захтева комплекс знања и вештина које се донекле разликују од оних које студенти клавира стичу за време студија инструмента. Припрема младих уметника за рад у позоришном контексту подразумева упознавање са законитостима жанра, форме, стилова, начином рада у опери; овладавање комплексном оперском партитуром (свим вокалним и инструменталним деоницама); разумевање специфичности приступа у раду са певачима, диригентима и редитељима; познавање и владање основама вокалне технике, као и познавање језика. Циљ курса је да обезбеди знања и вештине која воде неопходној специјализацији и професионализацији.
Садржај теоријске наставе
1.Рад на партитури: упоредна анализа клавирског извода и оркестарске партитуре, организација материјала у циљу постизања максималне ефикасности и прецизности у извођењу, анализа вокалних деоница, увежбавање истовременог свирања и певања, односно оспособљавање пијанисте за "спаринговање" (певање деоница певача који нису присутни на проби). 2.Рад са певачем: како водити пробу? Анализа кључних елемената у процесу рада са певачем на улози. 3.Рад са диригентом: специфичности извођења оркестарске музике у односу на музику писану за соло инструмент, праћење диригента. 4.Дикција: правилно читање и дикција четири најзаступљенија језика у опери - италијанском, немачком, француском и руском 5.Основе вокалне технике: упознавање са основним принципима вокалне технике у циљу бољег разумевања процеса рада са певачима али и у циљу унапређивања вокалних способности пијанисте. 6.Упознавање са најзаступљенијим оперским репертоаром - анализа дела, стила, форме, либрета, драматургије. 7.Аудиције: најзаступљенији репертоар за појединачне врсте гласа. Колоквијум: држање индивидуалне пробе у трајању од 30 минута Испит: држање ансамбл пробе, уз ”спаринговање” у трајању од 40 минута
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Aктивност у току предавања
40
Колоквијум
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Испит
40
Литература
В. А. Моцарт, Le nozze di Figaro, Bärenreiter, 1976.
В. А. Моцарт, Don Giovanni, Bärenreiter, 2005.
Г. Доницети, Don Pasquale, Ricordi, 1986.
Ђ. Верди, Rigoletto, Schirmer, 1902.
Ђ. Верди, La Traviata, Ricordi, 1964.
Ђ. Пучини, La Boheme, Ricordi 1897.
Ђ. Пучини, Tosca, Ricordi, 1905.
Ш. Гуно, Faust, Peters, Schirmer, 1902.
Ж. Бизе, Carmen, Schirmer, 1885.
Ф. Пуланк, La viox humaine, Ricordi, 1959.
Arias for soprano, Shrirmer, 1991.
Arias fro mezzo-soprano, Schirmer, 1991.
Arias for Tenor, Schirmer
Arias for Baritone, Schirmer, 1991.