Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др ум. Растко Поповић, ванредни професор

Услов

Одслушане и положене Методика наставе гудачких инструмената 1 (OEMG1) и Методика наставе гудачких инструмената 2 (OEMG2), и одслушана Методика наставе гудачких инструмената 3 (OEMG3)

Исход

Студент је усвојио теоријско и практично знање и у стању је да аргументовано проблематизује теме из пређених области, демонстрирајући своје аналитичко и критичко мишљење. Студент познаје различите приступе у осмишљавању и реализацији наставних програма гудачких инструмената у основним музичким школама и може да осмисли и изведе њихов садржај у виду писмених припрема и симулација часа, на основу наставних јединица у оквиру градива основног музичког образовања и васпитања (I - VI или I - IV разред). Студент познаје критеријуме вредновања знања и може да их примени.

Циљ

Стицање неопходних теоријских и практичних знања из области гудачке педагогије и методике наставе гудачких инструмената - проблематика рада са ученицима свих разреда основне музичке школе. Даљи развитак способности аналитичког методфскеог мишљења и обједињавање сопственог искуства са прогресивним достигнућима светске инструменталне педагогије. Даљи развитак способности позитивног деловања на ученике. Студент познаје различите приступе у осмишљавању и реализацији наставних програма гудачких инструмената у основним музичким школама и може да осмисли и изведе њихов садржај у виду писмених припрема и практичног одржавања часа на основу наставних јединица у оквиру градива комплетног основног музичког образовања и васпитања (I - VI или I - IV разред). Студент има потпуну представу о васпитно-образовном процесу и методама индивидуалне наставе за гудачке инструменте. Студент познаје критеријуме вредновања знања и може да их примени.

Садржај теоријске наставе

Проблематика рада са ученицима основне музичке школе и њихова припрема за наставак школовања. Преглед важећег наставног плана и програма основног музичког образовања и васпитања са специфичним циљевима и оперативним задацима наставе гудачких инструмената - други циклус. Преглед литературе намењене настави у другом циклусу ОМОВ. Анализа методско-инструктивног материјала (етида, комада и сонатне форме) са образлагањем методских јединица. Различите интерпретативне праксе и технике извођења на гудачким инструментима у XX веку и њихов повратни утицај на гудачку педагогију. Критичко сагледавање и анализа педагошког репертоара; слојевито тумачење музике за гудачке инструменте - аналитичка интерпретација. Увод у анализу снимљених извођења композиција за гудачке инструменте. Психо-физичка проблематика свирања на гудачким инструментима - ергономија за музичаре и психо-физички системи. Радионица: израда инструктивне редакције музичког дела. Радионица: израда припреме за наставни час; педагошка пракса - студент држи час ученику основне музичке школе (накнадна дискусија следи у оквиру групе). Израда семинарских радова (индивидуалне консултације). Колоквијуми у форми писменог теста.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Присуство на предавањима

10

Семинарски рад 1

10

Колоквијум 1

10

Семинарски рад 2

10

Колоквијум 2

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Презентација семинарског рада

20

Усмени испит

20

Литература

Смоловић, Емина. Методика почетне наставе виолине. Београд: Академија лепих уметности, 2008.

Хајдуковић, Мирјана. Музичко дело у настави виолине. Београд: Задужбина Андрејевић, 2005.

Јампољскиј, Израиљ Маркович. Основи виолинског прстореда. Превод Веселинка Бошковић-Мићић, Татјана Картељ, нотографија Артур Клементи. Сарајево: Свјетлост, 1978.

Божанић, Зоран. Музичка фраза. Београд: Цлио, 2007.

Fischer, Simon. Basics. London: Peters Edition Limited, 2007.

Аполин, Станислав. О лепоти тона. Са чешког превела Милица Гајић. Београд: Југоконцерт, 2007.

Turetzky, Bertram. The contemporary contrabass. Berkeley [etc. ]: University of California Press, 1974.

Campbell, Margaret. The Great Violinists. New York: Doubleday & Company, 1981.

Campbell, Margaret. The Great Cellists. London: Robson Books, 2004.

Gerle, Robert. The Art of Practicing the Violin. London: Stainer and Bell, 1983.

Мострас, Константин. Интонация на скрипкe: методический очерк. Москва: Музгиз, 1947.

Philip, Robert. Early Recordings and Musical Style. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

Разни аутори педагошке и уметничке литературе наведени у: Наставни план и програм основног музичког образовања и васпитања, наставни програми за гудачке инструменте. Службени гласник РС бр. 72/09, 2009.