Предмет
Наставници на часовима предавања
др Тијана Поповић-Млађеновић, редовни професор
Услов
Нема посебних предуслова
Исход
По завршетку наставе из предмета, од студента се очекује: (1) да овлада различитим приступима фантазијском и баладном феномену у музици; (2) да овлада интердисциплинарном методом анализе, тумачења и интерпретације "музичке фантастике" и" музичке наративности"; (3) да буде способан за теоријску, историјско-аналитичку и критичку проблематизацију.
Циљ
Упознавање студената са феноменом фантазије и баладе, функцијом фантазијског и баладног принципа и простором фантастике и наративности у музици из визуре теорије стваралаштва, психологије уметности, естетике, наратологије, теоријске психоанализе, антропологије и историје музике; увођење студената у интердисциплинарно поље анализе фантазијског и баладног у музици.
Садржај теоријске наставе
Студенти се током рада на предмету упознају са најважнијим теоријским приступима фантазијском и баладном принципу, као и фантазмама и наративу, у музичком (и шире, уметничком) стварању у широком дијапазону од психоаналитичких теорија Фројда, Адлера и Јунга до Лакана и Мајкла Адамса, преко студија из психологије уметности Предрага Огњеновића, "епохе естетике" Данка Грлића, теорије стваралаштва Милоша Илића, или, покушаја заснивања једне филозофије имагинарног, то јест," трансценденталне фантастике" Жилбера Дирана, питања ипсеитета, живе метафоре, приче и временског искуства Пола Рикера, правила уметности Пјера Бурдијеа, до филозофије" несвесних процеса" Гордона Глобуса и Ремоа Бодеија и психолошког и психоаналитичког приступа музици као путу који могуће амблематизује оно несвесно самог бића у теоријама Ентонија Стора и Мишела Eмбертија. Истовремено, наведени теоријски приступи сагледавају се у области музичке фантазије и баладе кроз историју музике од средњег века до данашњих дана. Теме: 1. Музичка фантазија као" друга сцена" музике; 2. Простор као a priori облик фантастике; 3. Време и фантазма; време еха и пулзија имагинарног; 4. Балада и њена музичка протонаративна чаура; 5. Исприповедано време и време приповедања, приказано и приказивачко, прича и дискурс, дијегетско и миметичко, темпорална дистанца и перформативност; 6. Балада и стварање, обликовање, тумачење и доживљавање (западноевропског) музичког времена; 7. Средњи век: балада у музици; 8. Ренесанса и 17. век: музичка фантазија; 9. 18. век: музичка фантазија и балада; 10. 19. век: музичка фантазија и балада; 11. 20. век: фантазијско и баладно у музици; 12. Рефигурација и хетероглосе музичке фантазије и баладе. Домаћи задатак 1: увид у прочитану литературу. Домаћи задатак 2: усмено излагање – аналитички и критички приступ задатој теми. Испит: писмени део – студија случаја; усмени део – усмена одбрана студије.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Учешће на часовима
10
Прочитана литература
20
Излагање и анализа
30
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писани рад
30
Усмена одбрана
10
Литература
Adams, Mishael Vannoy, The Fantasy Principle: Psychoanalysis of the Imagination, New York, 2004; \
Abbate, Carolyn, Unsung Voices: Opera and Musical Narrative in the Nineteenth Century, Princeton, 1991;
Berger, Karol, Diegesis and Mimesis: The Poetic Modes and the Metter of Artistic Presentation, Journal of Musicology, 1994, 12, 407–433;
The Form of Chopin's "Ballade", Op. 23, 19th-Century Music, 1996, 1, 46–71;
Bodei, Remo, Logiques du délire: raison, affects, folie, Paris, 2002;
Бурдије, Пјер, Правила уметности, Нови Сад, 2003;
Durand, Gilbert, Antropološke strukture imaginarnog. Uvod u opću arhetipologiju, Zagreb, 1991;
Globus, Gordon, The Postmodern Brain, Amsterdam, 1995;
Grlić, Danko, Estetika II. Epoha estetike: XVII, XVIII i početak XIX stoljeća, Zagreb, 1983;
Ilić, Miloš, Teorija i filozofija stvaralaštva, Beograd, 1979;
Imberty, Michel, La musique creuse le temps. De Wagner à Boulez: Musique, psychologie, psychanalyse, Paris, 2005;
Narrative, splintered temporalities and the Unconscious in the music of the XXth Century, Bologna, 2006;
Klein, Michael, Chopin's Fourth Ballade as Musical Narrative, Music Theory Spectrum, 2004, 1, 23–56; Kramer, Lawrence, Musical Narratology: A Theoretical Outline, у: Classical Music and Postmodern Knowledge, Los Angeles, 1995;
Lakan, Žak, Spisi (izbor), Beograd, 1983;
Ognjenović, Predrag, Psihološka teorija umetnosti, Beograd, 2003;
Popović Mladjenović, Tijana, Procesi panstilističkog muzičkog mišljenja, Beograd, 2009;
Прича о балади у музици, Нови Звук, 30, 2007, 15–33; Рикер Пол, Жива метафора, Загреб, 1981;
Време и прича, Нови Сад, 1993;
Сопство као други, Београд, 2004;
Samson, Jim, Extended forms: the ballades, scherzos and fantasies, у: Jim Samson (Ed.), The Cambridge Companion to Chopin, Cambridge, 1992, 101–123;
Storr, Anthony, Music and the Mind, New York, 1992.