Предмет
Наставници на часовима предавања
др Ивана Перковић, редовни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др Марина Марковић, доцент
Услов
Положени испити из свих Општих историја музике из претходне године студија, као и положен испит из Семинара 1 из ОИМ или НИМ из претходне године студија
Исход
По завршетку модула од студената се очекује да покажу способност да примене историјско, аналитичко, теоријско и критичко знање о музичкој пракси класицизма. Студенти ће бити оспособљени за примену терминологије уско везане за епоху зрелог и позног класицизма и за критичко разумевање појава релевантних за развој музичке праксе у овом периоду.
Циљ
Циљ курса је стицање знања, разумевање историјских процеса, кључних феномена и специфичности музике зрелог и позног класицизма. Развијање способности креативне примене стечених знања и оспособљавање за аналитичке и синтетичке увиде у материју. Нагласак је на интерпретативном моделу наставе у којем се фаворизује разумевање и креативно приступање материји.
Садржај теоријске наставе
Класицизам: историјски и социјални контекст. Класицизам у другим уметностима: синхронијски и дијахронијски преглед. Класицизам у музици. Теоријски погледи на "класични стил" (Розен, Ратнер, Даунс... ). Систем музичких жанрова у другој половини 18. века (историјски и теоријски оквири). Музички центри и музички живот у другој половини 18. века. Извођачка пракса, музичко издаваштво друге половине 18. века. Рецепција и критика у другој половини 18. века. Музичка реторика. Оријент као инспирација. Музичке координате класицизма: законитости, правила и стратегије. Компоненте музичког израза. Стваралаштво Ј. Хајдна, В. А. Моцарта и Лудвига ван Бетовена из перспективе класицизма. Симфонијски и камерни идиом: формирање жанра симфоније. Конценционалност и иновативност симфонијског жанра. Успон камерне музике, приватни и јавни аспекти гудачког квартета, индивидуални доприноси жанру гудачког квартета. Солистички концерт. Соната: од инструктивне до концерне литературе. Опера. Вокално-инструментални жанрови Колоквијум-и: писмене провере знања претходно пређеног градива. Студија: писани рад на задату тему. Испит: усмени одговор на два питања из градива.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Активност у току предавања
20
Колоквијум-и
20
Студија
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
40
Литература
Ajnštajn Alfred, Mocart: ličnost i delo, Beograd, Nolit, 1987.
Bonds Mark Evan, Music as Thought. Listening to the Symphony in the Age of Beethoven, Princeton and Oxford, Princeton University Press, 2006.
Dahlhaus Carl, Ludwig van Beethoven. Approaches to his Music, Oxford, Clarendon Press, 1993.
Head Matthew, Orientalism, Masquerade and Mozart's Turkish Music, London, Royal Music Association, 2000.
Перковић Ивана, Херој (и) српских библиотека и збирки музикалија. Случај Лудвига ван Бетовена, у: Весна Микић и Тијана Поповић Млађеновић (уредници), Тематски потенцијали лексикографских јединица о музичким институцијама, Београд, Факултет музичке уметности, Катедра за музикологију, 2009, 81-101.
Perković Ivana, "Bitka u balskoj dvorani? Asocijativna značenja u Mocartovoj kontradanci La battaille KV 535", Muzička teorija i analiza, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 2010, 114–126.
Popović Mlađenović Tijana, Bogunović Blanka, Perković Ivana, Masnikosa Marija, W. A. Mozart's Phantasie in C minor, K. 475: The Pillars of Musical Structure and Emotional Response, Journal of Interdisciplinary Music Studies (special volume: Musical Structure), 3, 1&2, Spring/Fall 2009, 95–117.
Rozen Čarls, Klasični stil. Hajdn, Mocart, Betoven, Beograd, Nolit, 1979.
Solomon Maynard, Late Beethoven. Music. Thought. Imagination, Berkely – Los Angeles – London, Univesity of California Press, 2003.
Taruskin Richard, The Oxford History of Western Music, New York, Oxford University Press, 2006.