Предмет
Наставници на часовима предавања
др Тијана Поповић-Млађеновић, редовни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др Ивана Петковић Лозо, доцент
Услов
Положени испити из свих Општих историја музике из претходне године студија, као и положен испит из Семинара 2 из ОИМ (барок, класицизам) или ОИМ (романтизам) из претходне године студија
Исход
По завршетку наставе, од студента се очекује да теоријски, историјско-аналитички и критички може да тумачи и проблематизује феномене музичких пракси периода fin de siècle.
Циљ
Циљ предмета је да студенту помогне у савладавању и разумевању различитих кључних феномена у вези са специфичним карактеристикама периода fin de siècle и стваралаштвом композитора који својим појединачним опусима заједно оцртавају пост/позно/романтичарске, импресионистичке, неокласицистичке и експресионистичке координате тог доба.
Садржај теоријске наставе
Одређење појма и историјског периода fin de siècle као простора између; разматрање културног контекста и филозофско-естетичких промишљања "парадигматичне промене" која обухвата субјективизацију и дестабилизацију сазнања; уочавање значаја појаве психоанализе; упознавање са основним претпоставкама друштвено-хуманистичких и природних наука тога доба, као и општим уметничким тенденцијама. Западноевропска музика fin de siècle посматра се и тумачи као музичко-историјски период са сопственим специфичностима и засебним правима. При томе се указује на екстремну техничку хетерогеност репертоара, дивергентне аналитичке ставове и плуралитет музичко-аналитичких и музичко-психолошких теорија које су се појављивале истих година. Посебно се расправља феномен сасвим специфичног искуства времена као емергентног својства музике овог периода на примеру стваралаштва Малера, Р. Штрауса, Регера, Волфа, Дебисија, Равела, као и других парадигматичних опуса овог доба. Теме: 1. Формулација стилског периода fin de siècle; 2. Пост/позно/романтичарска музика: mimesis, poiesis, aisthēsis (Малерово симфонијско стваралаштво); 3. Фантазијски принцип и програмност у музици (Штраусове симфонијске поеме); 4. Радикална субјективизација времена у музици (Регерова клавирска музика); 5. Карактеристике импресионизма у музици и ликовним уметностима, симболизма у књижевности; 6. Историјске варијанте појма" музичко истраживање" и Дебиси – естетичко-поетички ставови Monsieur Croche-а antidilettante-а (Дебисијева оркестарска музика); 7. Проблематика tour de force и à faire une gageure у музици (Равелове концертантна музика); 8. Модернизам" руског уметничког експеримента" (Скрјабин); 9. Оркестарска музика fin de siècle; 10. Клавирска музика fin de siècle; 11. Сценска и вокално-инструментална музика fin de siècle; 12. Камерна музика fin de siècle.
Садржај практичне наставе
13–15. Примена одговарајућих теоријских и аналитичких метода на одабраним студијама случаја. Колоквијуми (1, 2): два писмена теста од по пет питања из обрађених тема. Испит: усмени одговор на два питања из градива.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Активност, присуство предавањима
10
Практична настава
10
Колоквијуми (1, 2)
40
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
40
Литература
C. Dahlhaus, Between Romanticism and Modernism, Berkeley, 1980; D. Mawer, The Cambridge Companion to Ravel, Cambridge, 2000;
J. F. Fulcher, Debussy and His World, Princeton, 2001;
A. Bittmann, Max Reger and Historicist Modernisms, Baden-Baden, 2004;
Ch. Youmans, R. Strauss's Orchestral Music and the German Intellectual Tradition, Bloomington, 2005;
T. Popović Mlađenović: Muzičko pismo, Beograd, Clio, 1996;
Procesi panstilističkog muzičkog mišljenja, Beograd, 2009;
Peleas i Melisanda Kloda Debisija – opera ili antiopera?, Muzički talas, 1997, 4, 3–6, 54–73;
Etida – Terasa za prijeme na mesečini u Bojama privida, u: Muzika kroz misao, Beograd, 2002, 97–109;
A Fragment on the Emotion, "Mathesis" and Time Dimension of the Purely Musical, Musicological Annual, vol. XLIII/2, Ljubljana, 2007, 305–332;
The Voices of Debussy's Letters as Something More and Something Less than (Auto) Biography, in: (Auto) Biography as a Musicological Discourse, Belgrade, 2010;
"The Possibility and Purpose of Disciplinary Intersections and Permeations", in: Approaches to Music Research. Between Practice and Epistemology. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2011, 137-152;
Šta mi priča "Pesma o zemlji" Gustava Malera, Muzička teorija i analiza, Beograd, 2011;
M. Veselinović-Hofman, Smisao mimesisa u poetici Gustava Mahlera, Muzikološki zbornik, XXIII, 1987, 79–88.