Предмет
Наставници на часовима предавања
др Драгана Стојановић-Новичић, редовни професор
др Биљана Лековић, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др Драгана Стојановић-Новичић, редовни професор
др Биљана Лековић, доцент
Услов
Положени испити из свих Општих историја музике из претходне године студија, као и положен испит из Семинара 3 из ОИМ или НИМ из претходне године студија
Исход
Да студент овлада основним аналитичким и теоријским знањима о композиторским тенденцијама у двадесетом и двадесет првом веку
Циљ
Да се пружи музиколошки увид у основне стилове, правце и стваралачка настојања у музици двадесетог и двадесет првог века
Садржај теоријске наставе
1) Авангарда у музици – друштвено-историјске и уметничке претпоставке, теоријски погледи; 2) Дармштатски круг – К. Штокхаузен, П. Булез, Ђ. Лигети; 3) Пољска школа – К. Пендерецки, В. Лутославски; 4) Постмодернизам – појам, теорије, настанак, карактеристике; 5) Карактеристике постмодернизма у музици – К. Штокхаузен, Ђ. Лигети, К. Пендерецки, В. Лутославски; 6) Електроакустичка музика – од електричних инструмената до мреже – технички аспект; 7) Париз, Келн, САД – Дијаграми студијске електроакустике (Л. Берио, Л. Ноно, К. Штокхаузен, П. Булез, и др.); 8) Тејп музика; 9) Жива електроника; 10) Дигитална ера; 11) Истакнути представници европске авангардне и експерименталне музике (Едгар Варез, Оливије Месијан, Пјер Булез, Јанис Ксенакис, Винко Глобокар) 12) Америчка музика у двадесетом алеаторика Колоквијум-и: писмена провера знања претходно пређеног градива. Практична настава: усмено излагање на задату тему. Испит: усмени одговор на два питања из градива.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Активност у току предавања
10
Практична настава
10
Колоквијум-и
50
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
30
Литература
Austin, Larry and Kahn, Douglas (eds.): Source. Music of the Avant-garde, 1966–1973. Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press, 2011;
Boulez, Pierre: "Technology and the Composer". In: Nattiez, Jean-Jacques (Ed.). Orientations – Collected Writings – Pierre Boulez. Cambridge: Harvard University Press, 1986. pp. 486-494;
Danuser, Hermann: Glazba 20. stoljeća. Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo, 2007;
Veselinović, Mirjana: Stvaralačka prisutnost evropske avangarde u nas. Beograd: UU, 1983;
Veselinović-Hofman, Mirjana: Fragmenti o muzičkoj postmoderni. Novi Sad: Matica srpska, 1997 / Fragmente zur musikalischen Postmoderne. Frankfurt am Main, etc.: Peter Lang, 2003;
Collins, N., Schedel, M., and Willson, S.: Electronic Music. Cambridge Introductions to Music. Cambridge: Cambridge Universisty Press, 2013;
Creeber, Glen and Royston, Martin (eds.): Digital Cultures. Understanding New Media. Open University Press, 2009;
Hofman, Srđan: Osobenosti elektroakustičke muzike. Knjaževac: Nota, 1995;
Holmes, Thom: Electronic and Experimental Music. New York: Routledge, 2008;
Kahn, Douglas: Noise, Water, Meat: A History of Sound in the Arts. MIT Press, 1999;
Manning, Peter: Electronic and Computer Music. Oxford–New York: Oxford University Press, 2004;
Mikić, Vesna: Muzika u tehnokulturi. Beograd: Univerzitet umetnosti, 2004;
Radovanović, Vladan: Elektroakustička muzika. Sremski Karlovci: Izidavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, 2010;
Стојановић-Новичић, Драгана: Облаци и звуци савремене музике. Београд: Факултет музичке уметности у Београду и ИП "Сигнатуре", 2007;
Стојановић-Новичић, Драгана (приредила): Ридер. Оливије Месијан. Београд: ФМУ, 2006;
Стојановић-Новичић, Драгана (приредила): Ридер. Пјер Булез: стваралачке координате. Београд: ФМУ, 2005;
Стојановић-Новичић, Драгана (приредила): Ридер. Пјер Булез: текстови о музици. Београд: ФМУ, 2005;
Стојановић-Новичић, Драгана (приредила): Ридер. Француска музика двадесетог века (Едгар Варез, Јанис Ксенакис, Винко Глобокар). Београд: ФМУ, 2005;