Предмет
Наставници на часовима предавања
др Сања Радиновић, ванредни професор
Услов
Нема
Исход
По окончању курса, очекује се да ће студенти, поред фактографског знања, стећи и способност продубљеног аналитичког разматрања старијег двогласног певања назначене регије, и у начелу способност спровођења корелативне стилске анализе при разматрању већег броја музичких примера, што је вештина која се не савлађује на претходним студијским нивоима, а може бити од велике помоћи при реализацији докторске тезе.
Циљ
Услед етничког шаренила и сложених миграционих кретања, у тзв. шопској стилској зони смештеној источно од Велике и Јужне Мораве, као и на подручју Призренске Горе, формирало се неколико међусобно доста различитих идиома старијег двогласног певања, који истовремено садрже и знатан број сродних карактеристика. Циљ предмета је упознавање студената са стилским богатством старијег двогласног певања ове регије, са његовим местом у ширем музичкофолклорном контексту, са историјатом истраживања, типологијом, могућностима транскрипције и методама стилске анализе.
Садржај теоријске наставе
1. Историјат истраживања старијег двогласног певања источне Србије и Призренске Горе 2. Типологија старијег српског двогласног певања и ареали распрострањености 3. Проблеми транскрипције и анализе облика старијег двогласног певања источне Србије и Призренске Горе 4. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Црноречја 5. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Бање 6. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Тимока и Заглавка 7. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Сврљига 8. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Буџака 9. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Лужнице и Нишаве 10. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Добрича и Лесковачке Мораве 11. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Заплања и Црне Траве 12. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Власине и Крајишта 13. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Горње Пчиње 14. Стилске карактеристике старијег двогласног певања Призренске Горе 15. Старије двогласно певање источне Србије и Призренске Горе у контексту суседних области и централног Балкана. Предиспитне обавезе: есеј – израда краћег текста (до 4 стране) на задату тему из пређеног градива; семинар/презентација – израда дужег текста (до 15 страна) на задату тему из пређеног градива и његова усмена презентација; Испитни захтеви: решавање писменог теста сачињеног од 30 краћих питања; усмено одговарање на 2 питања.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуствовање на настави
10
Активност у току предавања
10
Есеј
10
Семинар/презентација
15
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писмени испит
20
Усмени испит
35
Литература
ВАСИЉЕВИЋ, Миодраг А: Народне мелодије лесковачког краја, САН, Посебна издања књ. CCCXXX, Музиколошки институт књ. 11, Београд, Научно дело, 1960.
ВУКИЧЕВИЋ-ЗАКИЋ, Мирјана: "Бордун у музичкој традицији Заплања", Нови Звук (Београд), бр. 4-5, 1994/95, 11-26.
ВУКИЧЕВИЋ-ЗАКИЋ, Мирјана: "Заједнички елементи у инструменталном, вокално-инструменталном и вокалном изражавању Заплања", Симпозијум "Мокрањчеви дани" 1994-1996. – Зборник радова, Неготин, Мокрањчеви дани, 1997, 247-257.
ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије О: "Српско двогласно певање (облици – порекло – развој) I", Нови Звук (Београд), бр. 8, 1996, 11-22.
ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије О: "Српско двогласно певање (облици – порекло – развој) II", Нови Звук (Београд), бр. 9, 1997, 21-37.
ГОЛЕМОВИЋ, Димитрије О: "Народна музика области Тимок и Заглавак", ГЕМ у Београду, књ. 62, 1998, 265-290.
DEVIĆ, Dragoslav "Razvrstavanje višeglasnih oblika (Prilog problemu klasifikacije)", Rad XVII kongresa SUFJ (Poreč, 1970), Zagreb, SUFJ i DFH, 1972, 319-322.
DEVIĆ, Dragoslav: Etnomuzikologija, I i II deo (skripta), Beograd, FMU, 1981.
ДЕВИЋ, Драгослав: Народна музика Црноречја (у светлости етногенетских процеса), Београд, ЈП ШРИФ Бор, КОЦ Бољевац, ФМУ у Београду, 1990.
ДЕВИЋ, Драгослав: "Народна музика", Културна историја Сврљига II, Сврљиг – Народни универзитет, Ниш – Просвета, 1992, 429-539.
ДЕВИЋ, Драгослав: "Динарско и шопско певање у Србији и метанастазичка кретања", Нови Звук (Београд), бр. 19, 2002, 33-56.
DOKMANOVIĆ, Jasminka: Ženske obredne pesme za plodnost u srpskom delu centralnobalkanskog Šopluka (Oblasti planinske Gornje Pčinje, Krajišta i Vlasine) [magistarski rad, odbranjen na FMU u Beogradu], 1990. (u rukopisu)
ДОКМАНОВИЋ, Јасминка: "Обредно певање за плодност (лазарице) у јужној Србији", Музички талас (Београд), год. 7, бр. 27, 2000.
ĐORĐEVIĆ, Vladimir R: "Iz naše narodne muzike u Južnoj Srbiji", Нова Европа (Загреб), 1924/Х/11 (11. октобар), 350-352.
ЂОРЂЕВИЋ, Владимир Р: Српске народне мелодије (Јужна Србија), Књиге Скопског научног друштва, књ. I, Скопље, 1928.
ЂОРЂЕВИЋ, Владимир Р: Српске народне мелодије (предратна Србија), Београд, 1931.
МАНОЈЛОВИЋ, Коста П: Народне мелодије из Источне Србије, САН, Посебна издања књ. CCXII, Музиколошки институт књ. 6, Београд, Научна књига, 1953.
МАРЈАНОВИЋ, Злата: "Два стила извођења ђурђевданских песама у селу Поружница (Прилог проучавању народне музичке традиције сокобањског краја)", Рад XXXVI конгреса СУФЈ (Сокобања, 1989), Београд, УФС, 1989, 70-78.
МАРЈАНОВИЋ, Злата: "Улога музике у традиционалним обредима села Брза (Прилог проучавању народног музичког стваралаштва Поречја у јужној Србији)", Лесковачки зборник XXXII, Лесковац, Народни музеј, 1992, 121-152.
МИЉКОВИЋ, Љубинко: Бања (рукописни зборник) – Етномузиколошке одлике и записи архаичке и новије вокалне и инструменталне музичке традиције сокобањског краја, Књажевац, Нота, 1978.
ПЕТРОВИЋ, Радмила: "Народне мелодије из Владичиног Хана и околине", Врањски гласник, VII, 1971, 389-408.
PETROVIĆ, Radmila: "Dvoglas u muzičkoj tradiciji Srbije", Rad XVII kongresa SUFJ (Poreč, 1970), Zagreb, SUFJ i DFH, 1972, 333-337.
ПЕТРОВИЋ, Радмила: Српска народна музика (Песма као израз народног музичког мишљења), САНУ, Посебна издања књ. DXCIII, Одељење друштвених наука књ. 98, Београд, Музиколошки институт САНУ, 1989.
ПЕТРОВИЋ, Радмила – Ана Матовић: "Народна музика Бање", Рад XXXVI конгреса СУФЈ (Сокобања, 1989), Београд, УФС, 1989, 56-62.
РАДИНОВИЋ, Сања: Старо двогласно певање Заплања [магистарски рад, одбрањен на ФМУ у Београду], 1992. (у рукопису)
РАДИНОВИЋ, Сања: "Елементи макроструктуре заплањских обредно-обичајних песама у функцији 'зачараног кружног кретања'", IV међународни симпозијум "Фолклор – музика – дело" (Београд, 1995), Београд, ФМУ, 1997, 442-466.
РАДИНОВИЋ, Сања: "Оквирни стих у српском вокалном наслеђу", Музика кроз мисао – Зборник радова са четвртог годишњег скупа наставника и сарадника Катедре за музикологију и етномузикологију ФМУ у Београду (Београд, 21-22. јун 2002), Београд, ФМУ, 2002, 115-132.
RADOVIĆ, Radmila: "Evolutivni proces muzičkog oblikovanja narodne pesme na primeru vokalne tradicije sela Jabukovik (Prilog proučavanju narodnog pevanja jugoistočne Srbije)", Rad XXXVII kongresa SUFJ (Plitvička jezera, 1990), Zagreb, SUFJ i DFH, 1990, 472-475.
РАЈШИЋ, Милица – Гордана Рогановић: "Музичка и орска традиција у Буџаку", ГЕМ у Београду, књ. 62, 1998, 225-264.
СТАНКОВИЋ, Сања: Индивидуално и колективно у орској и вокалној традицији жена у Гори [дипломски рад, одбрањен на ФМУ у Београду], 1993. (у рукопису)
TRAERUP, Birthe: "Народна музика Призренске Горе", Rad XIV kongresa SUFJ (Prizren, 1967), Beograd, 1974, 211-223.
TRAERUP, Birthe: "Dvoglasno pevanje u Prizrenskoj Gori", Rad XVII kongresa SUFJ (Poreč, 1970), Zagreb, 1972, 345-349.
ХОФМАН, Ана – Александра Марковић: Вокална музичка традиција околине Ниша, Београд, Центар за истраживање музике Балкана, 2005
БИЦЕВСКИ, Трпко: Двогласјето во СР Македонија (архитектоника и ритам во светлината на теоретските етномузиколошки сознанија) [докторска дисертација, Факултет за музичка уметност – Скопје], 1982. (у рукопису)
ВЕЛИЧКОВСКА, Родна: Жетварското пеење во Македонија, Скопје, Институт за фолклор "Марко Цепенков", Посебни изданија, кн. 45, 2002.
КАУФМАН, Николай: Българската многогласна народна песен, София; Наука и изкуство, 1968.
Избор дипломских радова из етномузикологије одбрањених на ФМУ у Београду
Други извори: аудио-материјал (снимци са објављених аудио-издања; остало по договору)