Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Сања Ранковић, ванредни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Сања Ранковић, ванредни професор

ма Борисав Миљковић, асистент

Услов

За студенте етномузикологије (ОАС)

Исход

На крају модула од студената се очекује познавање основних карактеристика вокалне праксе Косова и Метохије, јужне, југоисточне и источне Србије кроз извођење научених напева, теоријско познавање и опажање стилских одлика у току слушања конкретних музичких текстова. На основу стеченог знања студенти ће бити у стању да изводе једноставне мелодијске примере на фрули.

Циљ

Вокална пракса Косова и Метохије, јужне, југоисточне и источне Србије издваја се по својим одликама у оквиру српског музичког корпуса јединственим мелодијским моделима, начинима извођења украсних тонова, односом градске и сеоске праксе, утицајима различите провенијенције итд. Циљ предмета је да упозна студенте са основним карактеристикама вокалне праксе истражених делова поменутих ареала, репертоаром поједних области, парадигматичним мелодијским моделима и спецификумом украшавања мелодијске линије. Поред тога, циљ предмета је да студенти науче основе свирања на фрули практичним радом на добијању тона, извођењем лествице и једноставних мелодијских примера.

Садржај теоријске наставе

Зимск семестар: Т Садржај предмета: Зимски семестар: Теоријска настава 1. Основне карактеристике вокалне праксе на Косову и Метохији 2. Фрула (основне карактеристике инструмента) Практична наставa комбинована са теоријском експликацијом 1. Основни технике свирања на фрули (дисање и апликатура; свирање скале у четвртинама). 2. Вокална пракса северног дела Косова и Метохије (околина Косовске Митровице, Пећи и Лепосавића) 3. Вокална пракса Средачке жупе 4. Извођење технички једноставнијих једногласних песама из Сиринићке жупе 5. Мелодијски модели Средачке жупе 6. Упознавање са вокалном праксом околине Гњилана 7. Основи технике свирања на фрули (свирање целих нота, половина и четвртина) 8. Вокална пракса Велике Хоче 9. Упознавање са вокалном праксом Призренске Горе 10. Специфични облици вокалне праксе Косова и Метохије (певање уз тепсију, певање уз даире итд.) 11. Упознавање са основама свирања на фрули (добијање тона, извођење лествице) 12. Извођење једноставних мелодијских примера на фрули 13. Традиционално свирање (извођење осмина и шеснаестина) 14. Обнављање градива 15. Обнављање градива Летњи семестар: Теоријска настава 1. Основне карактеристике вокалне праксе јужне, југоисточне и источне Србије Практична наставa комбинована са теоријском експликацијом 1. Вежбе за распевавање 2. Вокална пракса околине Бујановца 3. Славске и сватовске песме из околине Бујановца 4. Вокална пракса Босилеградског Крајишта. 5. Карактеристични мелодијски модели из Крајишта 6. Вокална пракса околине Ниша 7. Карактеристични мелодијски модели у околини Ниша 8. Вокална пракса оклине Сврљига 9. Извођење једноставних музичких примера на фрули из Бање 10. Вокална пракса Бање 11. Српска вокална пракса у источној Србији 12. Влашка вокална пракса у источној Србији 13. Мелодијски модели карактеристични на подручју Црноречја 14. Извођење једноставних мелодијских примера на фрули из источне Србије 15. Припрема за испит Колоквијум: Извођење вокалних и инструменталних примера из пређеног градива. Испит: Писмени део испита се састоји из слушног текста на коме студенти препознају 10 традиционалних мелодија; Усмени део испита подразумева извођење вокалних и инструменталних примера из пређеног градива као и познавање основних информација о музичким примерима (место где је забележен пример функција песме). Концертно извођење подразумева извођење традиционалне музике на сцени.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

10

Колоквијум-и

30

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит (слушни тест)

10

Усмени испит (певање и свирање)

40

Концертно извођење

10

Литература

Закић, Мирјана. Ранковић, Сања. 2014. Приручник за учење традиционалног певања (Традиционална музика Косова и Метохије). ЦИОТИС, Београд.

Мокрањац, Стојановић, Стеван. 1996. Етномузиколошки записи. сабрана дела том 9. уредник: Драгослав Девић, Београд: Музичко-издавачко предузеће "Нота" Књажевац, Завод за уџбенике и наставна средства Београд.

Васиљевић, Миодраг А. 2003. (1953). Народне мелодије с Косова и Метохије, Приредила: Зорислава М. Васиљевић, Београд и Књажевац: Београдска књига и "Нота" Књажевац.

Милојевић, Милоје. 2004. Народне песме и игре Косова и Метохије, уредник: Драгослав Девић, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства Београд, Карић Фондација.

Станковић, Сања. 1993. Индивидуално и колективно у орској и вокалној традицији жена у Гори. дипломски рад. Београд: ФМУ.

Закић, Мирјана. 2010. "Лазаричке песме из Сиринићке жупе", Косово и Метохија у цивилизацијским токовима (међународни тематски зборник), књига 2. (књижевност), уредник: Валентина Питулић, Косовска Митровица, 123-136.

Големовић, Димитрије и Васић, Оливера. 1980. Народне песме и игре у околини Бујановца, Посебна издања, књ. 21, Београд: Етнографски институт САНУ.

Девић, Драгослав. 1990. Народна музика Црноречја. Београд и Бор: ЈП Штампа, Радио и Филм Бор, Културно образовни центар Бољевац и Факултет музичке уметности.

Девић, Драгослав. 1992. Народна музика. Културна историја Сврљига. књ. II, Ниш: Народни универзитет Сврљиг, Просвета - Ниш

Ранковић, Сања. 2008. Основни принципи учења народног певања, Једногласно певање I. Завод за уџбенике и наставна средства. Београд.

Аудио издање за слушни тест: 1. Драгослав Девић, 2005/2008. Народне песме и игре Косова и Метохије, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства Београд, Карић Фондација. 2. 2013. Дизајте се, мало и големо! Сврљиг: музичка традиција. Београд: ФМУ. 3. Ранковић, Сања. 2013. Врбице, врбо, зелена – традиционално музичко наслеђе Призренске Горе. ЦД, Београд: Етнолошко-антрополошко друштво Србије.