Предмет
Наставници на часовима предавања
др Никола Дедић, редовни професор
др Санела Николић, ванредни професор
Услов
Нема посебних услова
Исход
Од студента се очекује да научи да критички и аналитички примењује поступке естетичког, научног и теоријског тумачења и интерпретације уметничког и музичког дела, као и неке од најважнијих теорија филозофије, естетике, поетике, студија културе, теорије нових медија, нове хуманистике и дигиталне хуманистике. Студент треба да савлада поступке интерпретације и тумачења уметничког и музичког дела са позиција различитих хуманистичких дисциплина.
Циљ
Циљ предмета је упознавање студената са: - најважнијим концептима тумачења уметничког и музичког дела из подручја (естетике, примењене естетике, филозофије уметности, наука о уметностима, теорије нових медија, нове хуманистике и дигиталне хуманистике.); - изабраним поглављима – школама – из филозофије, естетике, примењене естетике и теорије друштва, уметности и културе од доба просвећености до почетка треће деценије 21. века. Циљ предмета је да се студенти оспособе за метакритичку интерпретацију и примену знања из филозофије, естетике, примењене естетике, нове хуманистике, дигиталне хуманистике и теорије друштва, уметности и културе у свом научно теоријском музиколошком раду.
Садржај теоријске наставе
Курс обухвата предавања и дебате о следећим питањима: 1) Историја теорија о уметничком и музичком делу (преглед) 2) Контрадикције чулног и концептуалног у дефиницијама уметности 3) Теорије о аутономији уметности 4) Теорије о функцијама уметности 5) Онтологија и феноменологија уметничког и музичког дела 6) Појам света уметности и институционалне теорије уметничког и музичког дела 7) Домаћи рад– писани критички приказ теоријског текста у вези са неком од претходно обрађених тема 8) Аналитичке и синтетичке дефиниције уметничког и музичког дела 9) Аксиолошке теорије уметничког и музичког дела 10) Појам уметничког и музичког дела: семиотика, семиологија и текстологија 11) Појам отвореног уметничког и музичког дела 12) Колоквијум– писани тест од 10 питања из претходно обрађених тема 13) Филозофија естетизације: од Шилера преко Маркузеа до Велша 14) Криза системске филозофије и естетике: Фридрих Ниче, Жорж Батај и Петер Слотердајк 15) Феноменологија, херменеутика и егзистенцијализам: случајеви Мартина Хајдегера и Жана Пола Сартра 16) Домаћи рад– писани критички приказ теоријског текста у вези са неком од претходно обрађених тема 17) Аналитичка филозофија Лудвига Витгенштајна – ка аналитичкој естетици 18) Језички обрт – руски формализам, француски структурализам и постструктурализам 19) Деконструкција – Жак Дерида 20) Дискурзивна анализа – Мишел Фуко 21) Колоквијум– писани тест од 10 питања из претходно обрађених тема 22) Теорије модерне и постмодерне – Лиотар и Џејмсон 23) Биополитика и савремена филозофија и теорија уметности 24) Студије рода: од Јулије Кристеве до Џудит Батлер 25) Концепт и пракса дигиталне хуманистике 26) Дигиталне студије – Бернард Стиглер и концепт опште органологије
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуство на предавањима
10
Домаћи задаци - два писана критичка приказа теоријског текста у вези са неком од претходно обрађених тема
10
Колоквијуми - два писана теста са по 10 питања из претходно обрађених тема
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит : Усмена провера знања: усмени одговор на два од двадесет два испитна питања
60
Литература
Alperson, Philip (ed.): What is Music? An Introduction to the Philosophy of Music, Pennsylvania, The Pennsylvania State University Press, 1987.
Веселиновић-Хофман, Мирјана: Пред музичким делом: огледи о међусобним пројекцијама естетике, поетике и стилистике музике 20. века: једна музиколошка визура, Београд, Завод за уџбенике, 2007.
Вранеш, Александра и Љиљана Марковић (ур.). Дигитална хуманистика: тематски зборник 1 и 2. Београд: Филолошки факултет Универзитета, 2015.
Beker, Miroslav (ur.), Suvremene književne teorije (ruski formalizam, francuska nova kritika), Zagreb, Leber, 1986.
Damjanović, Milan: Strujanja u savremenoj estetici, Beograd, Univerzitet umetnosti u Beogradu, 1984.
Margolis, Joseph (ed.): Philosophy Looks at the Arts – Contemporary Readings in Aesthetics, Philadelphia, Temple University Press, 1987.
Nikolić, Sanela: Avangardna umetnost kao teorijska praksa – Black Mountain College, Darmštatski internacionalni letnji kursevi za Novu muziku i Tel Quel, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 2015.
Nikolić, Sanela: Bauhaus – primenjena estetika muzike, teatra i plesa, Beograd, FMK–Orion Art, 2016.
Nikolić, Sanela: „Digital studies and transcontextualization of the humanities: The case of organology.” Digital Scholarship in the Humanities, in advanced, 19.03.2019: https://doi.org/10.1093/llc/fqz018
Перниола, Марио: Естетика двадесетог века, Нови Сад, Светови, 2005.
Stephen, Davies: Definitions of Art, Ithaca, Cornell University Press, 1991.
Šuvaković, Miško: Prolegomena za analitičku estetiku, Novi Sad, Četvrti talas, 1995.
Šuvaković, Miško: Diskurzivna analiza. Prestupi i/ili pristupi 'diskurzivne analize' filozofiji, poetici, estetici, teoriji i studijama umetnosti i kulture, Beograd, Univerzitet umetnosti, 2006.
Šuvaković, Miodrag i Aleš Erjavec (ur.), Figure u pokretu. Savremena zapadna estetika, filozofija i teorija umetnosti, Beograd, Atoča, 2009.
Šuvaković, Miško: Pojmovnik teorije umetnosti, Beograd, Orion Art, 2011.
Miško Šuvaković: Estetika muzike. Modeli, metode i epistemologije o/u modernoj i savremenoj muzici i umetnostima, Beograd, FMK–Orion Art, 2016.