Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Никола Дедић, редовни професор

др Санела Николић, ванредни професор

Услов

Нема посебних услова

Исход

Од студента се очекује да научи да критички и аналитички примењује поступке естетичког, научног и теоријског тумачења и интерпретације уметничког и музичког дела, као и неке од најважнијих теорија филозофије, естетике, поетике, студија културе, теорије нових медија, нове хуманистике и дигиталне хуманистике. Студент треба да савлада поступке интерпретације и тумачења уметничког и музичког дела са позиција различитих хуманистичких дисциплина.

Циљ

Циљ предмета је упознавање студената са: - најважнијим концептима тумачења уметничког и музичког дела из подручја (естетике, примењене естетике, филозофије уметности, наука о уметностима, теорије нових медија, нове хуманистике и дигиталне хуманистике.); - изабраним поглављима – школама – из филозофије, естетике, примењене естетике и теорије друштва, уметности и културе од доба просвећености до почетка треће деценије 21. века. Циљ предмета је да се студенти оспособе за метакритичку интерпретацију и примену знања из филозофије, естетике, примењене естетике, нове хуманистике, дигиталне хуманистике и теорије друштва, уметности и културе у свом научно теоријском музиколошком раду.

Садржај теоријске наставе

Курс обухвата предавања и дебате о следећим питањима: 1) Историја теорија о уметничком и музичком делу (преглед) 2) Контрадикције чулног и концептуалног у дефиницијама уметности 3) Теорије о аутономији уметности 4) Теорије о функцијама уметности 5) Онтологија и феноменологија уметничког и музичког дела 6) Појам света уметности и институционалне теорије уметничког и музичког дела 7) Домаћи рад– писани критички приказ теоријског текста у вези са неком од претходно обрађених тема 8) Аналитичке и синтетичке дефиниције уметничког и музичког дела 9) Аксиолошке теорије уметничког и музичког дела 10) Појам уметничког и музичког дела: семиотика, семиологија и текстологија 11) Појам отвореног уметничког и музичког дела 12) Колоквијум– писани тест од 10 питања из претходно обрађених тема 13) Филозофија естетизације: од Шилера преко Маркузеа до Велша 14) Криза системске филозофије и естетике: Фридрих Ниче, Жорж Батај и Петер Слотердајк 15) Феноменологија, херменеутика и егзистенцијализам: случајеви Мартина Хајдегера и Жана Пола Сартра 16) Домаћи рад– писани критички приказ теоријског текста у вези са неком од претходно обрађених тема 17) Аналитичка филозофија Лудвига Витгенштајна – ка аналитичкој естетици 18) Језички обрт – руски формализам, француски структурализам и постструктурализам 19) Деконструкција – Жак Дерида 20) Дискурзивна анализа – Мишел Фуко 21) Колоквијум– писани тест од 10 питања из претходно обрађених тема 22) Теорије модерне и постмодерне – Лиотар и Џејмсон 23) Биополитика и савремена филозофија и теорија уметности 24) Студије рода: од Јулије Кристеве до Џудит Батлер 25) Концепт и пракса дигиталне хуманистике 26) Дигиталне студије – Бернард Стиглер и концепт опште органологије

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство на предавањима

10

Домаћи задаци - два писана критичка приказа теоријског текста у вези са неком од претходно обрађених тема

10

Колоквијуми - два писана теста са по 10 питања из претходно обрађених тема

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит : Усмена провера знања: усмени одговор на два од двадесет два испитна питања

60

Литература

Alperson, Philip (ed.): What is Music? An Introduction to the Philosophy of Music, Pennsylvania, The Pennsylvania State University Press, 1987.

Веселиновић-Хофман, Мирјана: Пред музичким делом: огледи о међусобним пројекцијама естетике, поетике и стилистике музике 20. века: једна музиколошка визура, Београд, Завод за уџбенике, 2007.

Вранеш, Александра и Љиљана Марковић (ур.). Дигитална хуманистика: тематски зборник 1 и 2. Београд: Филолошки факултет Универзитета, 2015.

Beker, Miroslav (ur.), Suvremene književne teorije (ruski formalizam, francuska nova kritika), Zagreb, Leber, 1986.

Damjanović, Milan: Strujanja u savremenoj estetici, Beograd, Univerzitet umetnosti u Beogradu, 1984.

Margolis, Joseph (ed.): Philosophy Looks at the Arts – Contemporary Readings in Aesthetics, Philadelphia, Temple University Press, 1987.

Nikolić, Sanela: Avangardna umetnost kao teorijska praksa – Black Mountain College, Darmštatski internacionalni letnji kursevi za Novu muziku i Tel Quel, Beograd, Fakultet muzičke umetnosti, 2015.

Nikolić, Sanela: Bauhaus – primenjena estetika muzike, teatra i plesa, Beograd, FMK–Orion Art, 2016.

Nikolić, Sanela: „Digital studies and transcontextualization of the humanities: The case of organology.” Digital Scholarship in the Humanities, in advanced, 19.03.2019: https://doi.org/10.1093/llc/fqz018

Перниола, Марио: Естетика двадесетог века, Нови Сад, Светови, 2005.

Stephen, Davies: Definitions of Art, Ithaca, Cornell University Press, 1991.

Šuvaković, Miško: Prolegomena za analitičku estetiku, Novi Sad, Četvrti talas, 1995.

Šuvaković, Miško: Diskurzivna analiza. Prestupi i/ili pristupi 'diskurzivne analize' filozofiji, poetici, estetici, teoriji i studijama umetnosti i kulture, Beograd, Univerzitet umetnosti, 2006.

Šuvaković, Miodrag i Aleš Erjavec (ur.), Figure u pokretu. Savremena zapadna estetika, filozofija i teorija umetnosti, Beograd, Atoča, 2009.

Šuvaković, Miško: Pojmovnik teorije umetnosti, Beograd, Orion Art, 2011.

Miško Šuvaković: Estetika muzike. Modeli, metode i epistemologije o/u modernoj i savremenoj muzici i umetnostima, Beograd, FMK–Orion Art, 2016.