Предмет
Наставници на часовима предавања
др ум. Марко Стојановић, доцент
др ум. Иван Узелац, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Матија Анђелковић, асистент
ма Предраг Радисављевић, асистент
Услов
Нема
Исход
Студент је стекао основна знања о процесу продукције музике као скупу поступака којима се уметничка порука композитора и интерпретација извођача на најбољи начин преносе на снимак музичког дела. Оспособљен је да у фази препродукције припреми извођаче за улазак у студио, одабере адекватан начин снимања као и студио и процени време потребно за снимање и миксовање. У договору са ауторима и/или извођачима дефинише циљ снимања у односу на аудиторијум коме је снимак намењен. У фази снимања и продукције у студију оспособљен је да самостално води једноставна снимања и ради са музичарима на добијању оптималног нивоа интерпретације. Савладао је различите стандардне технике поставке микрофона у циљу добијања квалитетног звука. Упознат је са основним поступцима у обради звука. Може самостално да обаваља миксовање музичких снимака мањих састава.
Циљ
Савладавање основа продукције музике, упознавање са улогом и задацима музичког продуцента.
Садржај теоријске наставе
Појам продукције музике, разлике између снимања музике и снимања звука Фазе процеса продукције музике: препродукција, продукција у студију и постпродукција Препродукција: упознавање са садржајем који се снима, истраживање аудиторијума и већ постојећих снимака дела, дефинисање циља и одређивање начина снимања, одабир адекватног студија, процена потребног времена рад са музичарима, прилагођавање интерпретације дефинисаном циљу и ограничењима технологије Продукција у студију: Врсте снимања, предности и мане Директно-на-стерео ("direct-to-stereo") снимање Компоненте звука инструмената са аспекта снимања музике Поставка микрофона као креативан поступак – улога музичког продуцента Избор микрофона – врсте микрофона и техничке карактеристике Поставка микрофона из даљине, добијање природног звука. Поставка из близине, примери различитих инструмената Обрада боје – фреквенцијски спектар, опсези фреквенција музичких инструмената карактеристике појединих фреквенција, употреба филтара и еквилајзера Динамика музичких инструмената и састава, могућности верног преношења на снимак. Обрада динамике, музички, естетски и технички критеријуми. Употреба компресора, лимитера , експандера и гејта Звук простора, природна и вештачка јека – реверберација. Елементи звучне слике, ”sound stage” : ширина, дубина, локализација инструмената, стабилност Улога музичког продуцента у фази микса: ауторски допринос - лични печат.
Садржај практичне наставе
Изводи се делом на компјутерима у лабораторији, а делом у Студију ФМУ Вежбе у студију: упознавање са функцијама аудио миксера Штудер 900 Прикључивање микрофона, одређивање нивоа сигнала Примери поставке микрофона Употреба филтара и еквилајзера Снимање различитих инструмената и састава Вишеканално снимање: снимање, наснимавање и миксовање. Препознавање карактеристика фреквенцијских опсега Избегавање грешака при обради динамике: употреба компресора, лимитера, експандера и гејта. Употреба вештачке реверберације, дубина у снимку. Планови у звучној слици Однос вршне вредности и средњег нивоа, гласноћа снимка Анализа и корекције финалног микса. Колоквијум Избор и поставка микрофона за соло инструмент или глас са снимањем. Завршни испит – практични део Продукција једне композиције намењене за мањи извођачки састав. Заврчни испит – усмени део Образложење практичног дела.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Активност у току предавања
10
Практична настава
10
Колоквијум-и
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Испит – практични део
40
Усмени испит
30
Литература
Мијић, Миломир, Аудиотехника ЕТФ, Београд, 2004
Мијић, Миомир, Увод у акустику, ЕТФ, Београд2004
Rumsey, Francis, McCormick, Tim Sound and Recording: An Introduction, Third edition, Focal Press, 1997
Ђорђе Петровић, Снимање и продукција музике I ФМУ, Београд, 1991
Alten, R. Stelnley, Audio in Media, Tenth Edition, Syracuse University, Boston, USA, 2014.
Tomlinson, Holman, 5.1 surround sound, Focal Press, 2000
Šumarac Pavlović, Dragana i Mijić Miomir, Elektroakustika, Elektrotehnički fakultet u Beogradu, 2017.
James Burgess, Richard, The Art of Music Production - THE THEORY AND PRACTICE, fourth edition, OXFORD UNIVERSITY PRESS, New York, USA, 2013.